مدیرعامل سازمان نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س):
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه تملک در شهر قم به نسبت حتی شهری چون تهران گران‌تر است گفت: این امر به خاطر جریان زندگی در محدوده بافت فرسوده بوده و بزرگترین چالش‌ پروژه‌های بافت فرسوده است.
کد خبر: ۳۴۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ 22 December 2016
به گزارش تابناک قم، علیرضا خاکی عصر امروز در سلسله نشست‌های موضوعی احیای بافت با موضوع نقش مشارکت در حفظ و احیای سرمایه‌های تاریخی و بازآفرینی محله‌های شهر قم در راستای فرهنگ‌سازی مردم، مسؤولان و متخصصین که در تالار رضوان شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه طی پنج سال گذشته مدیریت شهری قم درگیر تهیه طرح تفضیلی شهر بوده است اظهار کرد: قم تنها شهری بوده که نسبت به تهیه مجدد طرح تفضیلی اقدام کرده و اکثر شهرهای کشور طرح تفضیلی گذشته خود را بازنگری کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شهر قم پله‌های برنامه ریزی شهری را به صورت منطقی طی کرده است گفت: از زمان تصویب طرح از سال گذشته دغدغه کارشناسان در حوزه مسائل موضعی و موضوعی خصوصاً بافت‌های فرسوده و تاریخی بوده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اکثر شهرهای کشور در پی احیای بافت‌های فرسوده نبوده‌اند گفت: اما در این زمینه در شهر قم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی گفت: بافت فرسوده و تاریخی شهر قم به واسطه قرارگیری حرم مطهر در دل آن، ضرورت پرداختن و احیای بیشتری پیدا کرده است.

خاکی با اشاره به ویژگی‌های بافت فرسوده و تاریخی تصریح کرد: بهسازی، نوسازی و بازسازی در بافت‌های فرسوده مورد تاکید بوده است اما در نگاه جدید بحث بازآفرینی شهری مطرح شده است.

وی با بیان اینکه از انواع مداخلات در بافت فرسوده رویکرد در بحث کوتاه مدت در حوزه بهسازی است، تصریح کرد: در این حوزه گستره وسیعی داریم که در سال‌های گذشته به آن به خوبی پرداخته نشده و نیاز است با هزینه کمتر کیفیت بیشتر را به دست آورد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بافت فرسوده و تاریخی شهر قم به واسطه وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) بافت زنده‌ای بوده و به همین خاطر قیمت املاک در این محدوده نسبت به بافت‌های فرسوده دیگر شهرها بالاتر بوده که این هم فرصت و هم تهدید است که مداخله مستقیم را محدود کرده و ایجاب می‌کند که برنامه‌های محرک توسعه در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تملک در شهر قم به نسبت حتی شهری چون تهران گران‌تر است خاطرنشان کرد: همین امر به خاطر جریان زندگی در این محدوده است.

خاکی با اشاره به ویژگی‌های بافت‌های فرسوده تاریخی شهر قم، وجود حرم مطهر، امامزاده‌ها، حوزه‌های علمیه و مساجد و مکان‌های تاریخی متعدد را از جمله ویژگی‌های آن‌ها دانست و افزود: وجود بازار و تیمچه قم و سرزندگی اجتماعی به واسطه فضاهای زنده خود جلوه ویژه‌ای به این بافت‌ها داده است.

وی تعدد پروژه‌های شهری در محدوده بافت فرسوده را هم فرصت و هم تهدید برای فعالیت‌های احیاگرانه دانست و تصریح کرد: با رویکرد بهسازی که ما داشتیم مهم‌ترین عامل کمک کننده به مدیریت شهری حضور بیش از 20 میلیون زائر در سال است که می‌تواند در کنار بهسازی به احیای بافت‌ها کمک کند.

خاکی با اشاره به شناسایی دانه‌های خاص و پیاده سازی روی نقشه گفت: به عنوان یک برنامه کوتاه مدت طرح بهسازی و مناسب سازی برای استفاده زائرین و مجاورین حرم کریمه اهل بیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این مسیر از حرم مطهر حضرت معصومه(س) شروع شده و از گذر خان به عنوان محور تاریخی مهم شهر عبور می‌کند، پس از عبور از گذر آقا سیدحسن و کنار بیت آیت‌الله بروجردی به بیت‌النور محل زندگی حضرت معصومه(س) در قم می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ویژگی زائرین شهر قم این است که تنها با دغدغه زیارت به این شهر سفر می‌کنند گفت: نمونه مشابه این امر کربلا و نجف است که عمده هدف مردم زیارت است و کمتر کسی برای سیاحت به این شهرها می‌رود.

وی با بیان اینکه بعد از بیت‌النور این مسیر به آب‌انبار لب چال خواهد رسید تصریح کرد: این آب انبار یکی از بزرگ‌ترین آب‌انبارهای شهر قم است و پروژه بهسازی و ساماندهی آن آغاز و کمتر از یک ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد.

خاکی با اشاره به اینکه گذر شاه حمزه، بازار کهنه و چهل اختران در بخش بعدی این مسیر قرار گرفته است گفت: امامزاده موسی مبرقع جایگاه بسیار والایی در شهر قم و در حد امامزاده شاهچراغ دارد و بحث این است که اگر این مقبره در قم و در کنار حرم‌های متعدد نبود خود حرمی در کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر تا بیت امام خمینی و گذر سلماسی ادامه خواهد داشت که بعد از حرم و جمکران بیشترین بازدید را دارد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: با اجرای این پروژه توجه به بافت جلب می‌شود و برای زائران فرصت ماندگاری بیشتر خواهد بود و محرکی برای افزایش انگیزه نوسازی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین چالش پروژه‌های شهری در این محدوده بحث تملک است تصریح کرد: قیمت املاک در بافت فرسوده قم بالا است و میزان مداخله مستقیم مدیریت شهری را بسیار کاهش می‌دهد.

خاکی گفت: پروژه گذر خان مرحله بندی شده و برای هر مرحله طرحی تهیه شده تا بتوانیم به مرور اقدامات لازم در خصوص احیای آن‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ساماندهی مجموعه بیت‌النور در مرحله اول با آرام سازی محیط پیرامونی اجرایی شده و در مرحله اقدامات طراحی نهایی است، گفت: سعی داریم در ادامه هم اقدامات کاملی در این محدوده انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اجرای طرح تعریض محور دروازه ری را مورد توجه قرار داد و گفت: این پروژه هم با تکمیل به این محور اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: بالغ بر 40 میلیارد تومان نیز تاکنون در پروژه چهل اختران هزینه شده و در آینده می‌تواند امکان خوبی را در این منطقه ایجاد کند.

خاکی با بیان اینکه توسعه شبستانی، مجموعه کوچک اقامتی و بخش‌های مذهبی در این محدوده پیش‌بینی شده است افزود: پس از تملک اقدامات لازم اجرایی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در آب‌انبار لب‌چال در صدد تملک منازل محدوده هستیم خاطرنشان کرد: با این اقدام سعی داریم تا بتوانیم مرکز محله ایجاد کرده و ظرفیتی ویژه به محدوده ببخشیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه معدود محورهای حرم نمای شهر قم در حوالی گذر خان قرار گرفته است گفت: می‌توان با بهسازی این مسیر جلوه‌ای خدماتی به آن‌ها بخشید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار