یوسف نژاد گفت: سیاست هایی را هیئت رئیسه و کمیسیون تلفیق مشخص کرده تا در نگارش بودجه آنها لحاظ شود، منتها آن چیزی که در مافوق بودجه و برنامه وجود دارد، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است که هم در قانون برنامه و هم در بودجه رعایت خواهد شد.
کد خبر: ۳۴۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۰ 14 December 2016
 میزان، برنامه "بهارستان" با نگاهی به برنامه ششم توسعه و هدفمندی یارانه و ارائه لایحه بودجه 96 به مجلس و با حضور یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.
 
یوسف نژاد در خصوص عدم ارائه گزارش برنامه قبل از تقدیم لایحه بودجه به مجلس توسط دولت، گفت: این دو به خاطر هم پوشانی که دارند، سیاست هایی را هیئت رئیسه و کمیسیون تلفیق مشخص کرده تا در نگارش بودجه آنها لحاظ شود، منتها آن چیزی که در مافوق بودجه و برنامه وجود دارد، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است که هم در قانون برنامه و هم در بودجه رعایت خواهد شد.
 
وی ادامه داد: تا پایان هفته آینده، قطعا برنامه ششم تقدیم صحن علنی خواهد شد. از امروز هم به مدت 10 روز نمایندگان فرصت دارند تا پیشنهادات خودشان را به کمیسیون های تخصصی که مفاد قانون بودجه به آنها ارجاع شده بدهند و دو هفته نیز کمیسیون های تخصصی فرصت دارند تا بودجه شان را تقدیم کنند.
 
وی با اظهار به اینکه در بودجه تقدیمی دولت تغییرات زیادی را از سوی مجلس شاهد خواهیم بود، در عین حال گفت: به میزان تغییراتی که در لایحه برنامه داشتیم، چون لایحه برنامه سیاست گذاری نگارش ادبی کلمات و جملات و احکام است ولی در بودجه ما عدد و رقم داریم و یک جدول است که یک سوی آن درآمد است و سوی دیگر آن هزینه.
 
نماینده مردم ساری در مجلس در ادامه متذکر شد: بنابراین باید منابع درآمد مشخص شود و هزینه ها نیز بر اساس درآمد خواهد بود. اینکه بر چه اساسی موضوعات مختلف را در ردیف های هزینه خواهیم داشت و این هزینه ها و منابع هزینه ها از چه جایگاهی خواهد بود. اما قطعا تغییرات در بودجه نسبت به تغییرات در برنامه خیلی کمتر خواهد بود.
 
وی با اشاره به نقاط مثبت و منفی لایحه بودجه عنوان کرد: در نقاط مثبت لایحه بودجه، سعی شده بر بخش های مختلف، پروژه های نیمه کاره و منابع درآمدی بر اساس واقعیت ها توجه کند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بیان نقاط منفی لایحه بودجه سال 95 عنوان کرد: درآمد حاصل از محل مالیات ها در  بودجه در حدود 112 هزار میلیارد تومان تعیین شده و این در شرایط رکود و در شرایطی که گردش پولی بسیار مشکل و سخت است. تامین 112 میلیارد تومان از چنین شرایط اقتصادی بسیار سخت است. از طرفی ما بر اساس این درآمد، هزینه تعیین می کنیم و چون این درآمدها محقق نمی شود هزینه ها نیز محقق نمی شود.
 
وی صندوق ذخیره را از دیگر مشکلات لایحه بودجه 96 مطرح کرد و گفت: در  سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، اشاره شده که 30 درصد از درآمدهای نفتی باید به صندوق برود و هر سال هم باید دو واحد، افزایش پیدا کند ولی در بودجه این عدد 20 درصد است و مغایرت می بینیم.
 
یوسف نژاد افزود: مسئله بعدی فروش اوراق مشارکت است که بیش از حد دیده شده است. دولت به طور کلی هدفمندی را در لایحه خودش به صورت مشخص توضیح نداده و این نقیصه است. البته کمیسیون تلفیق برنامه و تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس به آن نگاه خواهند داشت.
 
وی با اشاره به اینکه اتکای بودجه سال 96 به نفت افزایش پیدا کرده است، بیان داشت: دلیل این افزایش هم به خاطر عملکردی است که در سال 95 داشته ایم و در سال های گذشته نیز چنین بوده است و بیشتر تصمیمات بودجه ای بر مبنای نفت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار