در جلسات استانداری، مجمع نمایندگان و شورای شهر درباره قطار سریع‌السیر تهران قم اصفهان مقرر شد حتماً باید قطار به زیرسطح منتقل شود. با ارائه تسهیلات لازم به رانندگان تاکسی تا پایان سال یک‌هزار دستگاه تاکسی وارد شهر قم خواهد شد
کد خبر: ۳۴۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳ 13 December 2016
به گزارش تابناک قم، ولی‌الله بیاتی در نشست خبری که در سالن جلسات این شورا برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های شورای اسلامی شهر قم دوره چهارم در مدت بیش از سه سال اظهار داشت: این شورا سعی کرده تا حتی‌الامکان جلسات خود را علنی برگزار کند و بیش از 97 درصد مصوبات این شورا مورد تصویب کمیسیون تطبیق قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه کمیسیون‌های پنج‌گانه این شورا هر هفته جلساتی به‌صورت مداوم دارند، افزود: با توجه به وجود اتوماسیون برای دریافت ارجاعات سعی شده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به لوایح رسیدگی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم تصویب عملیات راهبری قم 1400 را یکی از برنامه‌های این شورا دانست و خاطرنشان کرد: بلوار پیامبر اعظم(س) یکی از محورهای شاخص قم است که برای آن مصوبات خوبی ازجمله احداث مراکز رفاهی، اقامتی، فضای سبز، اداری، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام و... داشته‌ایم‌.

وی با اشاره به مصوبه‌های شورا برای نامگذاری معابر و شوارع شهر خاطرنشان کرد: در بررسی و تصویب این موارد، اولویت با نام شهدا و بزرگان بوده و در این راستا نامگذاری بلوار آیت‌الله بروجردی، تقاطع سه‌سطحه شهدای مدافع حرم و تقاطع مقداد صورت گرفته است.

بیاتی با بیان اینکه در زمان بررسی بودجه شهرداری اولویت‌ پروژه‌های عمرانی نیز تعیین می‌شود افزود: در حال حاضر پروژه‌های عمرانی شهر از وضعیت خوبی برخوردار بوده و تا پایان سال عمده آن‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح طرح روگذر تقاطع 15 خرداد اوایل دی ماه

وی با بیان این که طرح تقاطع غیر همسطح بلوار شهیدان 15 خرداد با عمار یاسر با قوت در حال پیگیری است گفت: این طرح اوایل دی ماه امسال به بهره برداری می رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اذعان به این که طولانی شدن فرایند احداث این طرح عمرانی که از سال 92 آغاز شده، مشکلاتی را در مرکز شهر برای شهروندان بوجود آورده است، اظهار داشت: عرشه این طرح مراحل پایانی خود یعنی نصب دکل های برق و عملیات آسفات را سپری می کند.

وی با اشاره به بررسی مشکلات مربوط به پیمانکار این طرح در قالب جلسه ای با حضور استاندار و رئیس کل دادگستری استان، افزود: برای جلوگیری از مشکلات ناشی از طی نمودن فرایند قضایی، شهرداری با ورود به این طرح به کمک پیمانکار آمد و طبق اعلام این نهاد کل این طرح تا پایان سال 95 به بهره برداری می رسد.

بیاتی ادامه بلوار آیت‌الله بروجردی تا شهرک قدس، بهره‌برداری از پروژه مقداد، رمپ و لوپ های پل 9 دی و غدیر، افتتاح بلوار زائر، ادامه خیابان شهید کریمی، مجتمع انارستان، میدان امام خمینی(ره) را ازجمله پروژه‌هایی دانست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر فعال‌بودن و تجهیز 6 ایستگاه مترو در قم ابراز کرد: کار حفاری مکانیزه تونل مترو تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید و بلافاصله کار اجرایی خط دوم مترو از پردیسان آغاز خواهد شد.

انتقال قطار سریع‌السیر قم به زیر‌سطح

رئیس شورای اسلامی شهر قم به تصمیم استان درباره قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و افزود: در جلساتی که در استانداری ،مجمع نمایندگان و شورای شهر برگزارشده به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر قرار است از ایستگاه مرکزی قم استفاده شود حتماً باید قطار به زیر سطح منتقل شود.

وی بابیان اینکه فعلاً تصمیم گرفته‌شده منوریل تنها تا میدان مطهری ادامه اجرا شود، اظهار داشت: مشکلاتی با پیمانکار این پروژه وجود دارد که در حال رفع آن هستیم و انشاءالله با چهار واگن منوریل به بهره‌برداری خواهد رسید.

بیاتی پرداخت بدهی‌های شهرداری را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: این بدهی‌ها بیشتر مربوط به پروژه‌های پیامبر اعظم(س) و عمار یاسر است که پیگیری‌هایی در این زمینه شده تا طلب 700 میلیارد تومانی شهرداری از دستگاه‌های دولتی با تصویب هیئت دولت با بانک مرکزی تهاتر شود، ولی ما تاکنون 450 میلیارد تومان با بانک ملی و 150 میلیارد تومان با بانک شهر تهاتر داشته‌ایم.

نوسازی یک‌هزار دستگاه تاکسی

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اولویت مدیریت شهری هماهنگی و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر بوده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه حمل و نقل عمومی در قم سیاست اصلی مدیریت شهری بوده و در این راستا پروژه‌های متعددی تاکنون تعریف و اجرایی شده است.

عباس ذاکریان با اشاره به افزایش ناوگان اتوبوسرانی استان قم گفت: تا پایان سال 40 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل درون شهری قم اضافه می‌شود که می‌تواند بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی شهری را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه اعتبار لازم برای خریداری این ناوگان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان و شهرداری تأمین شده است، افزود: مجموعاً 200 میلیارد ریال برای خریداری این ناوگان هزینه شده است که به مرور تا پایان سال وارد شهر خواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: قرارداد خرید این اتوبوس‌ها منعقد شده و در حال پیگیری لازم هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر ناوگان را وارد سیستم خدمات‌رسانی حمل و نقل عمومی شهر کنیم.

وی با اشاره به برنامه شهرداری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: در این راستا تا پایان سال یک‌هزار دستگاه تاکسی فرسوده از چرخه خدمات حمل و نقل عمومی شهر قم خارج می‌شود.

ذاکریان اضافه کرد: با ارائه تسهیلات لازم به رانندگان تاکسی زمینه برای جابه‌جایی ناوگان فرسوده با خودروهای جدید فراهم شده و به مرور تا پایان سال یک‌هزار دستگاه تاکسی وارد شهر قم خواهد شد.

فعالیت مراکز خدمات خودرویی در سطح پیاده روها ناقض حقوق شهروندی

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مالکیت تمام پیاده روهای سطح شهر با شهرداری است، گفت: فعالیت مراکز خدمات خودرویی در سطح پیاده روهای قم غیر قانونی و ناقض حقوق شهروندی همه شهروندان است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان این که وقتی یک واحد تعمیرگاه خودرو به حق خودش قانع نیست و امکان استفاده از قوه قهریه برای مقابله با او نیز وجود ندارد، افزود: مجموعه مدیریت شهری برای بررسی این مساله با اتحادیه و رئیسان صنف مربوطه جلسه هایی داشته و این وضعیت نابسمان که مشکلات زیادی نیز برای مردم بوجود آورده را با آنها در میان گذاشته است.

وی ورود شهرداری به این مساله را به نوعی مطالبه مردم از این نهاد قلمداد کرد و افزود: شهرداری، پهنا و عرض پیاده روهای شهر را بیشتر از یک متر احداث نمی کند، چراکه عریض بودن پیاده روها فضای مناسبی برای فعالیت تعمیرگاه های خودرو و یا پارک خودرو ایجاد می کند و بی نظمی ناشی از آن نیز مشکلات فراوانی را در مسیر رفت و آمد رهگذران پدید می آورد. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم هم چنین اضافه کرد: به تازگی بنگاه های معاملات خودرو نیز در یک واحد تجاری 12 متری اقدام به خرید و فروش خودرو می کنند که با پیگیری های انجام شده تصمیم خوبی برای انتقال کلیه مراکز خدمات خودرویی به خارج از شهر گرفته شده است.

وی با بیان این که سازمان میادین شهرداری از طریق سرمایه گذاری در حال احداث یک شهرک تخصصی خدمات خودرویی در میدان شهید رجایی است و هم اکنون نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است، افزود: وجود مراکز خدمات خودرویی در درون شهر علاوه بر این که سبب بی نظمی و بروز مشکلاتی برای شهروندان می شوند، به دلیل محدودیت مکان به خوبی نمی توانند نسبت به ارایه خدمات به مردم اقدام کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار