پانزدهمین نمایشگاه كتاب فارس طی روزهای ۴ تا ۹ آذرماه در شیراز در حال برگزاری است كه در آن ناشران مذهبی حضور دارند. این ناشران در بیان مشكلات خود اذعان دارند كه مردم برای خرید كتب مذهبی بسیار چانه می‌‍زنند و انتظار دارند كه این كتاب‌ها بسیار ارزان به آن‌ها ارائه شود.
کد خبر: ۳۳۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 29 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایکنا:پانزدهمین نمایشگاه كتاب استان فارس طی روزهای ۴ تا ۹ آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان در حال برگزاری است.
این نمایشگاه با حضور ۷۶۴ ناشر استانی و ملی و با ۵۵۰ غرفه در ۵ سالن ملاصدرا، سرو، نرگس، بهار و حافظ برپا شده است كه در آن ۸۲ هزار عنوان کتاب ناشران داخلی، ۱۵ هزار و ۲۰۰ عنوان ناشر بین‌المللی و ۵۲ ناشر لاتین عرضه شده است.
در این نمایشگاه همانند سایر نمایشگاه‌های كتاب ملی و استانی، ناشرانی در بخش‌های تخصصی و عمومی حضور یافته‌اند كه از جمله آن‌ها می‌توان به ناشران مذهبی اشاره كرد. ناشران مذهبی در این نمایشگاه در سالن حافظ حضور یافته‌اند. در ادامه این گزارش سخنانی چند از ناشران مذهبی كه در این نمایشگاه حضور یافته‌اند درباره نقاط قوت و ضعف نمایشگاه كتاب فارس و همچنین انتظارات و مشكلات این طیف از ناشران را می‌خوانیم.
سیداصغر حسینی، از انتشارات امام عصر از شهرستان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: بحمد الهی این نمایشگاه بسیار خوب بوده است و مردم فارس هم از آن استقبال كرده‌اند گرچه در روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه به دلیل برودت هوا و همچنین بارش رحمت الهی استقبال كمی ضعیف بود اما در روزهای آخر به نظر می‌رسد كه بهتر شده است.
مهم‌ترین مشكل ناشران مذهبی چیست؟/ مردم انتظار دارند كتب مذهبی بسیار ارزان ارائه شود
وی با یادآوری اینكه در این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار انتشارات امام عصر، آثار آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی را نیز ارائه می‌دهد، گفت: استقبال مردم فارس از این كتاب‌ها متوسط بوده است و نسبت به سال قبل هم ضعیف‌تر بوده است.

نمایشگاه‌های كتاب فارس همیشه جزو بهترین نمایشگاه‌های كتاب بوده است
حسینی، نمایشگاه‌های كتاب فارس را همیشه جزو بهترین نمایشگاه‌های كتاب كشور دانست كه بعد از تهران در مقام نخست نمایشگاه‌های كتاب استانی قرار دارد و فروش كتاب هم در آن همیشه تضمینی بوده است، گفت: البته امسال خرید مردم مقداری پایین آمده است.
وی، مردم فارس را مردمی فرهنگ‌دوست، میهمان‌نواز و اهل مطالعه دانست و گفت: مردم فارس كتاب را می‌شناسند و از آن خوب هم استقبال می‌كنند.

كاهش زمان برپایی نمایشگاه كتاب به فروش ناشران ضربه می‌زند
حسینی همچنین به نقاط ضعف این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: امسال زمان برپایی این نمایشگاه را یك روز كاهش داده و آن را ۶ روزه برپا می‌كنند كه مقداری به فروش ناشران ضربه می‌‍زند و همچنین هر سال با توجه به یكسره بودن نمایشگاه كتاب، پذیرایی از ناشران صورت می‌گرفت اما امسال كلاً پذیرایی حذف شده است و یا برخی از سیستم‌های خدماتی نظیر سیستم نورپردازی آن ضعیف بوده است اما به طور كلی می‌توان گفت كه این نمایشگاه نقطه ضعف خاصی ندارد.

مردم انتظار دارند كه كتب مذهبی بسیار ارزان به آنان ارائه شود
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینكه مهم‌ترین مشكلات ناشران مذهبی چیست؟ گفت: قیمت كتب مذهبی پایین است اما برای همین قیمت‌های پایین هم مردم بسیار چانه می‌‍نند در حالی كه اگر بخواهند یك كتاب رمان را حتی با قیمت ۵۰ هزار تومان بخرند، به راحتی آن را پرداخت می‌كنند اما برای كتاب‌های مذهبی گمان می‌كنند كه ناشران مذهبی به جایی وصل هستند و یا حتماً یارانه و سوبسید ویژه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد در حالی كه چنین نیست.

ناشران مذهبی بابت چاپ كتب خود هیچ حمایتی نمی‌شوند
حسینی ادامه داد: ناشران مذهبی بابت چاپ كتب خود هیچ حمایتی نمی‌شوند اما مردم همیشه توقع دارند كه تخفیف بسیار خوبی درباره این كتاب‌ها دریافت كنند.
بنا بر این گزارش، مجتبی زنگنه، مسئول غرفه انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از شهر مقدس قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: امسال استقبال از كتاب‌های ما نسبت به سال‌های قبل كه در این نمایشگاه حضور می‌یافتیم، ضعیف‌تر شده است البته این مسئله در كل كشور وجود دارد و تنها اختصاص به نمایشگاه كتاب فارس ندارد.

استقبال مردم از كتب مذهبی كمتر شده است

وی با یادآوری اینكه امسال چهارمین سال حضورش در نمایشگاه كتاب فارس است، گفت: به طور كلی استقبال مردم از كتب مذهبی كمتر شده است كه دلایل متعددی دارد و برخی از آن‌ها نظیر قیمت كتب و اطلاع‌رسانی ضعیف به خود ناشران مذهبی باز می‌گردد و برخی دیگر هم به تهاجم‌های فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمنان است كه در اذهان مردم تأثیر گذاشته است.
مهم‌ترین مشكل ناشران مذهبی چیست؟/ مردم انتظار دارند كتب مذهبی بسیار ارزان ارائه شود
زنگنه در پاسخ به اینكه ناشران مذهبی برای قیمت كتب خود به لحاظ اقتصادی چه كاری می‌توانند انجام دهند؟ گفت: باید رفع این مشكل یك فكر اساسی شود و نیاز به برنامه‌ریزی‌های و هم‌اندیشی گسترده‌ای دارد.
وی در ادامه وضعیت كتابخوانی در استان فارس را مثبت ارزیابی كرد و گفت: مردم شیراز و استان فارس معمولاً جزو شهرهایی كتابخوانی هستند و به طور كلی شهر شیراز شهر كتابخوانی است.

تبلیغ نمایشگاه كتاب در حوزه و دانشگاه به‌صورت چهره به چهره انجام شده است
زنگنه با اشاره به نقاط قوت و ضعف نمایشگاه كتاب فارس گفت:‌ امسال تبلیغات خوبی برای نمایشگاه كتاب انجام شده است و تا جایی كه از قول مشتری‌ها شنیده‌ام، تبلیغات نمایشگاه در حوزه و دانشگاه حتی به‌صورت چهره به چهره انجام شده است اما نقطه ضعف آن فاصله و مسافت طولانی نمایشگاه نسبت به مركز شهر شیراز است.
به گزارش ایكنا، هاشم ربیعی‌زاده، مسئول غرفه جامعةالقرآن از شهر مقدس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امسال نهمین سال است كه در نمایشگاه كتاب فارس شركت می‌كنم اما نسبت به سال‌های قبل استقبال از آن به دلیل برودت هوا كمی ضعیف‌تر شده است.
مهم‌ترین مشكل ناشران مذهبی چیست؟/ مردم انتظار دارند كتب مذهبی بسیار ارزان ارائه شود
وی با بیان اینكه فارس جزو استان‌های كتابخوان كشور است كه بعد از تهران قرار دارد، افزود: مدیریت و تبلیغات نمایشگاه كتاب فارس بسیار خوب است اما با این حال بالاخره هر كاری دارای نقاط ضعفی است.

استقبال از كتب قرآنی روز به روز افزایش می‌یابد
ربیعی‌زاده به مهم‌ترین مشكلات ناشران مذهبی اشاره كرد و گفت: بیشتر كتاب‌های ما قرآنی است و با توجه به اینكه بحمد الهی تعداد حافظان و قاریان قرآن در كشور روز به روز افزایش می‌یابد، استقبال از كتب ما هم بیشتر می‌شود اما به لحاظ تأمین كاغذ كمی مشكل وجود دارد چون كاغذ گران شده است.
ربیعی‌زاده با یادآوری اینكه هیچ سوبسید ویژه‌ای به ناشران مذهبی تعلق نمی‌گیرد، گفت: جامعةالقرآن دارای ۱۳۰ شعبه در سراسر كشور است و همچنین در دو بخش آموزش و نشر فعالیت می‌كند و كتبی كه چاپ می‌كند را در مؤسسات آموزشی خود عرضه می‌كند.
این گزارش می‌افزاید، سیدعلی بیبم، از انتشارات جامعه مدرسین از شهر مقدس قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: امسال هشتمین سال است كه در نمایشگاه كتاب فارس شركت می‌كنم اما نسبت به سال‌های قبل این نمایشگاه ضعیف بوده است البته شاید این مسئله از نظر ما این چنین باشد و برای قشرهای دیگر خوب باشد.
وی با بیان اینكه وضعیت كتابخوانی در فارس خیلی بهتر بوده است، گفت: عامل‌هایی در این زمینه دخیل بوده‌اند كه این اتفاق رخ داده است و باید دقیقاً بررسی شود تا بتوان قضاوت كرد و این مسئله نیاز به یك كار اساسی و زیربنایی دارد.
بیبم در ادامه در پاسخ به اینكه مهم‌ترین مشكلات ناشران مذهبی چیست؟ گفت: اكنون ركود بازار كتاب وجود دارد و وقتی بازار و خرید نباشد، قطعاً كتابی هم نمی‌تواند چاپ شود كه این مسئله برای تمام ناشران صدق می‌كند اما بالاخره از آن‌ها استقبالی می‌شود.

مردم در خرید كتاب دقت كنند
وی با تأكید بر اینكه مردم باید در خرید كتاب‌ها دقت كنند زیرا هر كتابی كه می‌خرند ساختار فكری آن‌ها را می‌سازد، گفت: مردم باید ابتدا هدف خود را از خواندن كتاب مشخص كنند و بعد ببینند آیا كتابی كه می‌خرند به آن‌ها كمكی می‌كند یا اینكه این كتاب تنها یك سرگرمی است.

از طیف مذهبی شیراز تعجب می‌كنم
مسئول غرفه انتشارات جامعه مدرسین با بیان اینكه متأسفانه خرید كتب مذهبی بسیار پایین آمده است، گفت:‌ این مسئله در شیراز نیز وجود دارد و من از طیف مذهبی این شهر تعجب می‌كنم زیرا هیچگاه شیراز را به این حد ندیده بودم.
مهم‌ترین مشكل ناشران مذهبی چیست؟/ مردم انتظار دارند كتب مذهبی بسیار ارزان ارائه شود
وی با یادآوری اینكه این مسئله دلایل متعددی دارد، گفت: شاید یكی از دلایل آن این باشد كه طیف مذهبی شیراز در طول سال برای تأمین كتاب‌های مورد نیاز حمایت می‌شوند و نمایشگاه‌های كتب مذهبی در مكان‌های مختلف برای آنان برپا می‌شود و شاید هم یكی از دلایل دیگر آن از خود ناشران باشد كه عناوین جدیدی برای ارائه كردن ندارند.

حضور طیف‌های مذهبی در نمایشگاه كتاب یك نوید خوب است

وی تأكید كرد: زمانی كه یك نمایشگاه كتاب برپا می‌شود حضور طیف مذهبی در آن یك نوید بسیار خوب است كه لازم است به این موارد توجه شود.
بیبم در ادامه سخنان خود به تبیین نقاط قوت و ضعف نمایشگاه كتاب فارس پرداخت و گفت: جایگاه نمایشگاه كتاب فارس خیلی خوب است و كارهای اجرایی خوبی هم برای آن انجام شده است اما به نظر می‌رسد ۵ سالن برای نمایشگاه كتاب این استان زیاد باشد و اگر تعداد غرفه‌ها فشرده‌تر بود، بهتر بود.
وی با بیان اینكه برپایی بیش از ۷۰۰ غرفه در نمایشگاه كتاب فارس بسیار زیاد است، گفت: شاید ۴۰۰ غرفه برای این نمایشگاه كافی باشد و مابقی غرفه‌ها تكراری است و اگر دقیق هم بررسی كنیم به این نتیجه می‌رسیم اما به طور كلی از نظر كمی و كیفی نمایشگاه خوب دارد برگزار می‌شود با نظم برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار