دبیر انجمن حامیان میراث کهن اردکان گفت: روستای گردشگری توت این شهرستان با اجرای مراسم معنوی تعزیه میزبان عزاداران حسینی در سراسر کشور است .
کد خبر: ۳۳۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 24 November 2016
به گزارش تابناک یزد،نادر پیری  افزود: آیین روستای توت به دوره صفوی باز می گردد و قدیمی ترین سند آن وقف نامه ها می باشد که مربوط به سال 1126 قمری است.
رئیس مرکز تحیقیات فرهنگیان اردکان اضافه کرد: این آیین در گذشته با همکاری روستاهای اطراف روستای توت از جمله اهالی خرانق و اردکان برگزار می شده است .
پیری با بیان اینکه درگذشته آیین اصلی این عزاداری روضه خوانی و قربانی کردن نذورات بوده است تصریح کرد: اما در دوره قاجار تعزیه به این آیین اضافه می شود .
این پژوهشگر اظهار کرد: آیین تعزیه روستای توت ، به ثبت ملی میراث فرهنگی کشور نیز رسیده است ودر خصوص نام روستای توت می توان گفت این روستا مثل روستاهای دیگر اردکان از نام درخت یا گیاه ریشه گرفته است
وی گفت: آیین روستای توت به آیین عاشورایی گره خورده است و هیچ ارتباطی با درخت توت ندارد .
پیری با بیان اینکه متاسفانه برخی به اشتباه این آیین را به درخت توت ارتباط داده اند ادامه داد: به نظر می رسد با توجه به پژوهش هایی که انجام داده اند ارتباطی با هم ندارند و فقط گذشتگان اسطوره سازی کرده اند .
دبیر انجمن حامیان میراث کهن با بیان اینکه این آیین به مدت 5روز در اواخر ماه صفر برگزار می گردد افزود: بیش از صد هزار نفر جمیعت در این مدت به این روستا ، جهت حضور در مراسم شرکت می کنند.
این پژوهشگر افزود: روستای توت در شمال شرق شهر اردکان در فاصله 60 کیلومتری این شهر قرار گرفته است و جمعیت آن 25 نفر است اما چون بیش از یک هزار خانه در روستا ساخته شده است در طول سال هم به عنوان یکی از روستاهای گردشگری اردکان تلقی می شود .
تعزیه‌خوانی در کشور از گذشته‌‌های دور تا به امروز به صورت خودجوش در میان مردم اجرا شده و متولی و مسئول دولتی یا فرهنگی خاصی نداشته و ندارد و مردم با عشق به اباعبدالله الحسین (ع) هر سال در ایام محرم و صفر در تعزیه شرکت می‌کنند.
در روستای توت این روزها به شکلی ویژه عشق به امام حسین (ع) موج می‌زند، روستایی که از ۱۰۰ سال پیش تاکنون، تعزیه هر سال در آن برگزار شده بدون اینکه حتی یک سال در برگزاری این مراسم باشکوه وقفه ایجاد شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار