رئیس محیط زیست مهریز از افزایش 23 درصدی جمعیت حیات وحش این شهرستان در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۳۳۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵ 24 November 2016
به گزارش تابناک یزد،مهدی تیموری  افزود: سرشماری از حیات وحش در منطقه حفاظت شده کالمند ، بهادران شهرستان مهریز بر اساس یک برنامه مشخص به خوبی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: علیرغم کاهش بارندگی در سال جاری و خشکسالی های پیاپی، جمعیت حیات وحش منطقه رشد داشته است.
این مسئول گفت: رویکرد مدیریت مشارکتی و دخالت دادن آحاد مردم در امر حفاظت از تنوع زیستی شهرستان مهریز خود عامل اصلی این روند مثبت در سالجاری بوده است، همچنین زیستگاه های آزاد و دو منطقه قرق اختصاصی در شهرستان نیز دارای افزایش جمعیت بسیار چشمگیر حتی از منطقه تحت مدیریت محیط زیست است.
این مسئول تصریح کرد: شاخص های جمعیت حیات وحش در مهریز بسیار امیدوارکننده است و بدلیل همکاری و حرمت نگهداشتن مردم و زحمات شبانه روزی تیم حفاظتی کارآمد یعنی محیط بانان و قرقبانان و همیاران جان برکف وحمایت های سازمانی وبین بخشی در شهرستان و مسئولان امر دغدغه کاهش جمعیت در شهرستان وجود ندارد .
تیموری ابراز امیدواری کرد مسئولان اجرایی در استفاده بهینه وبهره برداری این منابع عظیم خدادادی در راستای ایجاد شغل و درآمد برای جوامع محلی ساکن و حاشیه منطقه حفاظت شده روش های تجربه شده ملی و بین المللی و در صورت نیاز اصلاح قوانین برای پایداری حفاظت را مدنظر قرار دهند.
شهرستان مهریز بخاطر تنوع زیستی منحصر به فرد از لحاظ تعداد جمعیت حیات وحش در استان و کشور است و شرایط لذت بردن از مشاهده جمعیت های مناسب از آهو ، کل و بز ، قوچ ومیش و بسیار گونه های حیات وحش فلات مرکزی ایران فراهم است.
منطقه کالمند بهادران مهریز یزد در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست بصورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به عنوان حفاظت شده اعلام گردید.
این منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول جفرافیایی و 31 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 35 دقیقه عرض جفرافیایی واقع شده است و در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری بزد قرار گرفته است.
وسعت این منطقه حدود 250 هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است.
بلندترین نقطه منطقه مزبور در کوه مدوار با ارتفاع 3290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد 1400متر از سطح دریا ارتفاع دارد. میزان بارندگی در نقاط مختلف این مظقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداکثر 150 میلی متر در سال متغیر می باشد.
منابع آبی موجود در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به دلیل وسعت زیاد و کویری بودن آن جوابگوی نیاز حیات وحش منطقه نبوده است .
سنگآب های موجود در منطقه که در اثر انحلال آهکی به طور طبیعی تشکیل شده اند، از نظر ذخیره و ظرفیت نگهداری آب متفاوت و میزان آب آنها تحت تاثیر نزولات جوی بوده و در سال های اخیر کمبود بارشهای جوی موجب گردیده تا ذخیره آبی چشمه ها و سنگآب های منطقه بسیار کم شود.
شهرستان مهریز با 50 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری شهر یزد قرار دارد .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار