جشنواره فرصتي براي فيلم سازان و عكاسان منطقه است كه با تبادل آثار و افكار خود در جذب مخاطب همت گذاشته و بتوانند در رويدادهاي بزرگتري مانند جشنواره هاي ملي و بين المللي نماينده هنرمندان كشور باشند.
کد خبر: ۳۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 10 May 2015

خسرو معين افشار قائم مقام دبير نهمين جشنواره منطقه اي عكس و فيلم ژيار در خصوص این جشنواره گفت : جشنواره فرصتي براي فيلم سازان و عكاسان منطقه است كه با تبادل آثار و افكار خود در جذب مخاطب همت گذاشته و بتوانند در رويدادهاي بزرگتري مانند جشنواره هاي ملي و بين المللي نماينده هنرمندان كشور باشند.

وي با بيان اينكه برگزاري چنين جشنواره هاي باعث ارتقا، ترغيب و روي آوردن جوانان به اين هنر مي شود، اذعان كرد: اميدواريم روند اين جشنواره و رويداد بزرگ فرهنگي به صورت مستمر در تقويم برنامه هاي شاخص شهرستان و استان گنجانده شود و همچون ساير جشنواره هاي فرهنگي و هنري استان با برگزاري هر ساله روندي رو به رشد و در نهايت با بررسي هاي كارشناسانه و همت تمامي مسئولان مرتبط در سالهاي آتي شاهد برگزاري آن به صورت بين المللي باشيم.

راشد عذیری فرماندار شهرستان بانه در حاشیه جشنواره منطقه ای فیلم و عکس ژیار در گفت و گوی خبری ،با اشاره به مشکلات مطرح در جامعه اضافه کرد: هر چه نوجوانان و جوانان به سمت هنر و فرهنگ گرایش بیشتری داشته باشند از آسیب های اجتماعی کاسته خواهد شد.

او با عنوان اینکه امروزه مشکلات زیادی در حوزه های اجتماعی و زیست محیطی وجود دارد که از طریق هنر فیلم و عکس می توان آنها را بازتاب داد، اظهار کرد: هنرمندان این حوزه باید مشکلات را به تصویر بکشند تا عمق مسائل برای مسوولان و مردم قابل درک باشد.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره ادامه داد: نمایش فیلم هایی منتخب در طول سال در سینماهای سراسر کشور و برگزاری نمایشگاه عکس جشنواره در سایر شهرها و به ویژه استان هایی که شرکت کرده اند باید در دستور کار دبیرخانه جشنواره باشد.

همچنین حمید رضا خوشبخت سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بانه در گفت و گوی خبری گفت: برنامه های جشنواره با حضور مسوولان شهرستانی و استانی و هنرمندان با افتتاح گالری عکس های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره و نمایش اولین سانس فیلم های کوتاه بخش مسابقه جشواره برگزار شد.

وی اعلام کرد: فیلم های کوتاه 'اسکلت' به کارگردانی روح الله اکبری، 'کودکان بلوط' به کارگردانی سعادت رحیم زاده، 'کوهستان' به کارگردانی حامد حیدری ذاکر، 'کارگردان' به کارگردانی آزاد جعفرپور و مراد حق پرست و 'قوناق قوشلار' به کارگردانی حسین دادگر ،همچنین 'یک بعد از ظهر خوب' به کارگردانی بابک امینی، 'میعادگاه' به کارگردانی برزان رستمی، 'نقشی برای بودن' به کارگردانی امید شکر بازی، 'خاکستر و باد' به کارگردانی زانیار عزیزی، 'صلح جهانی' به کارگردانی محسن خسور آباد، 'جرعه های تاریخ' به کارگردانی سید میکائیل موسوی برای حاضران و داوران پخش شد.

وی سایر فیلم هایی که در بعد از ظهر اولین روز از برگزاری جشنواره به نمایش در آمد را شامل؛ فیلم های کوتاه 'راه' به کارگردانی محسن آزادی، 'آغوش' به کارگردانی تیمور قادری، ;گاما' به کارگردانی بابک شکری، 'اشکو' به کارگردانی فردوس خسروی نژاد، 'سیاه و سفید' به کارگردانی جلال ساعد پناه، 'سیستم' به کارگردانی توحید توانای رشید، 'وزه بان' به کارگردانی پرویز رستمی، 'مونس' به کارگردانی اسرین محمودی و 'آخرین موسیقی شنیده نشده' به کارگردانی هادی احمدی برشمرد.

او اضافه کرد:زاز ساعت 22 تا 23:30 شب هم فیلم های کوتاه 'زنگ ورزش' به کارگردانی جبار صالحی، 'زمین ما' به کارگردانی طالب ظاهری، 'چاشنی' به کارگردانی قدرت باقری، 'مترسک ها هم می میرند' به کارگردانی پرویز رستمی، 'باد چیزی خواهد گفت' به کارگردانی علی مردمی و 'فردا نزدیک است' به کارگردانی محمدرضا میناپور به نمایش درخواهند آمد.

او یادآور شد فیلم های راه یافته به جشنواره توسط محمدرضا اصلانی، فرهاد اصلانی و منوچهر طیاب و عکس های راه یافته هم توسط علیرضا صارمی، اسعد نقشبندی و افشین بختیار داوری خواهند شد.

علیرضا نوروزی رئیس حوزه هنری استان آذربایجان غربی نی طی سخنان در خصوص درخشش فیلم‌سازان آذربایجان غربی در جشنواره‌های ملی ، اظهار داشت: در آذربایجان غربی جوانان مستعد، هنرمند و خلاق زیادی در عرصه فیلم‌سازی و سایر رشته‌های هنری وجود دارد که باید درراستای استفاده از توانایی و قابلیت‌های نهفته در این سرمایه‌های عظیم گام بلندی برداریم.

وی یکی از بحران‌های بزرگ و مشکلات عصر جاری بحران کمبود آب در مناطق مختلف کشور دانست، گفت: در این راستا با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه و منصفانه منابع آبی جشنواره‌ای به میزبانی استان اصفهان برگزار شده، و از اقصی نقاط کشور آثار ارزشمندی به این جشنواره ارسال شد.

نوروزی دریافت لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره توسط مهدی حیدری را به خانواده وی و جامعه هنری آذربایجان غربی تبریک گفت و افزود: فیلم کوتاه «شپه» در دومین جشنوراه ملی جلوه‌های آب نظر داوران را به خود جلب کرده، و سازنده آن در این رقابت یکی از رتبه‌‌های برتر از آن خود کرد.

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی با اظهار به اینکه سه فیلم کوتاه با محوریت خشک شدن دریاچه ارومیه با نام‌های «تنگی بشکست»، «لحظه‌‌های فراموش شده» و «شپه» به این جشنواره ارسال شده بودند، ادامه داد: در نهایت فیلم مورد اشاره نظر داوران را به خود جلب کرد و حائز رتبه شد.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌های کوتاه تولیدی در حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی به بخش مسابقه نهمین جشنواره « ژیار» راه پیدا کرده‌اند، ضمن آرزوی موفقیت برای سازندگان این فیلم‌ها، خاطرنشان کرد: هفت عنوان فیلم کوتاه از محصولات تولیدی حوزه هنری استان ما فرصت حضور ‌یافتن در بخش مسابقه نهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس « ‌ژیار » بانه را کسب کرده‌اند.

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی با اظهار به اینکه جشنواره مورد اشاره به میزبانی استان کردستان با شرکت استان‌های واقع در غرب ایران اسلامی از جمله آذربایجان غربی، ایلام، لرستان و کرمانشاه برگزار می‌‌شود، یادآوری کرد: این قبیل جشنواره‌ها فرصت مغتنمی برای محک ‌زدن توانایی و ظرفیت‌‌های جوانان است.

این فعال فرهنگی و هنری با اشاره به اینکه از ظرفیت‌‌های نهفته بین اقشار مختلف مردم به ویژه هنرمندان جوان برای پیشبرد برنامه‌ها، تحقق اهداف و نهادینه‌سازی سیاست‌‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌توان استفاده حداکثری کرد، گفت: هنرمندان سرمایه‌های ارزشمند این مرز و بوم هستند.

بهزاد نعمتي یکی از شركت‌كنندگان بخش عكس جشنواره فيلم و عكس ژيار ،در مورد مشاركت سازمان‌هاي دولتي و فرهنگي در برگزاري جشنواره‌ها گفت:حمايت سازمان‌ها و نهادهاي دولتي هميشه براي جشنواره‌ها پيامد‌هاي خوبي داشته و توانسته به ارتقاي سطح جشنواره‌ها كمك كند.

وي افزود: «اگر اين حمايت‌ها به صورت مستمر انجام گيرد. اگر حمايت‌هاي همگاني از سوي تمامي ارگان‌ها در شهرهاي ميزبان انجام ‌شود، اين جشنواره‌ها مي‌توانند در سطح ملي هم برگزار شوند زيرا پتانسيل اين را دارند كه خود را در سطح كشور مطرح كنند.ما جوانان با استعدادي در عرصه عكاسي و فيلمسازي در كردستان داريم.

نعمتی در ادامه اظهار كرد: «خيلي خوب است كه اين جشنواره هر سال در يك شهر برگزار مي‌شود. برگزاري منطقه‌اي جشنواره‌هاي انجمن سينماي جوان موجب استعداديابي در ميان فيلمسازان و عكاساني مي‌شود كه جشنواره در شهر آنها برگزار مي‌گردد

وي ادامه داد: «بضاعت فيلمسازان و عكاسان از لحاظ مالي خيلي كم است و مبلغ جايزه نيز بسيار ناچيز است، بنابراين اگر مسئولين بتوانند بعد از برگزاري جشنواره از منتخبين آن جشنواره حمايت كنند و بودجه‌اي را براي اجراي پروژه‌ها و فيلمنامه‌هايشان در اختيار آنها قرار دهند، قطعا در سال‌هاي آينده مي‌توان بهره خوبي از اين جشنواره برد

اين عكاس در مورد ورك‌شاپ‌ها و كارگاه‌هاي جشنواره بيان كرد: «براي پيشرفت و بالا بردن سطح آموزشي جشنواره بايد بگويم اگر در كنار كارگاه‌ها تورهاي عكاسي از مناطق بكر كردستان برگزار شود، قطعا از لحاظ آموزشي دستاوردهاي خوبي هم براي عكاسان و هم براي سطح جشنواره خواهد داشت

وي ادامه داد: «قطعا با برگزاري كارگاه‌هاي عكاسي با حضور اساتيد بزرگ اين حوزه و قرار دادن تجربيات آنها در اختيار جوانان و عكاسان نوپا مي‌توانيم آينده خوبي را در حوزه عكاسي براي اين جشنواره پيش‌بيني كنيم.»

همین جشنواره فرهنگ بومی فیلم و عكس ژیار با حضور فیلم‌سازان و عكاسان استان‌های كردستان، آذربایجان غربی، لرستان، كرمانشاه و ایلام از تاریخ 29 تا 31 فروردین 1394 در شهر بانه برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار