در دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی
دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری اسلامی و صنایع دستی به همت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و شهرداری کلانشهر تبریز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر خالد ارن دبیر کل ارسیکا، مسئول توسعه صنایع دستی کشورهای اسلامی، طالب نظیر، نماینده یونسکو در ایران و مسئولان استانی و ۸۰ هنرمند مسلمان از ۳۵ کشور اسلامی صبح امروز در تالار بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز آغاز به‌کار کرد.
کد خبر: ۳۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ 09 May 2015

گفتنی است این کنگره بین‌المللی پیرو تفاهم نامه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌ های اسلامی منعقد شده است، هر دو سال یک بار، با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی در ایران برگزار خواهد شد.

هدف ازبرگزاری این جشنواره نهایی کردن طرح «تبریز، پایتخت نگارگری جهان اسلام» و بنیان‌ گذاری جایزه بین‌المللی تبریز و اعطای جوایز نفیس به ۳۰ تن از هنرمندان جهان اسلام در عرصه هنرهای اسلامی و صنایع دستی با هدف احیای نام تبریز در شکل گیری مکاتب هنری است .

بر اساس این خبر رشته‌های مورد رقابت در این جشنواره شامل نگارگری و گل مرغ، تذهیب، خوشنویسی، قالی و زیراندازهای داری، سفال، هنر و صنایع فلزی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع شیشه‌ای، طراحی، چاپ و تزئینات پارچه ۹۰ نفر در بخش بین‌المللی این جشنواره شرکت می کنند که ۱۰ نفر ازاین تعداد از کشور ایران خواهد بود و به ۱۰ نفر اول هررشته ۳ هزار دلار، ۱۰ نفر دوم هررشته ۲ هزار دلار و به ۱۰ نفر سوم هر رشته یک هزار دلار جایزه اهدا می‌شود.

در طول زمان برگزاری جشنواره ۹ اثر دارای نشان مهر اصالت از سازمان جهانی یونسکو و ۲۸ صنایع دستی از آذربایجان شرقی که به ثبت ملی رسیده‌اند در محل برگزاری جشنواره به نمایش گذاشته میشود و یک غرفه به اجرای زنده‌ی چاپ باتیک اختصاص یافته است.


تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام معرفی می شود

دبیرکل جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در مراسم افتتاح این جشنواره گفت: تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام معرفی می شود.

مهدی محمدزاده در افتتاح دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی ضمن ارائه گزارش از برنامه های پیش رو این جشنواره گفت: از تمامی مسئولان به دلیل همراهی با دانشگاه هنر به جهت برگزاری هر چه بهتر این جشنواره تشکر می کنم اما لازم می دانم تشکر ویژه ای از شهردار تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بخاطر حمایت های بی دریغاشان داشته باشم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۲، تفاهم‌نامه‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌های اسلامی منعقد شد که بر مبنای این تفاهم‌نامه تصویب شد که هر چند سال یک بار، کنگره‌ای بین‌المللی با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی برگزار شود.

محمد زاده  با اشاره به حضور موفق تبریز در اولین دوره این جشنواره بین‌المللی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه  این سازمان با دانشگاه هنر تبریز، دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در تبریز برگزار شد.

وی ادامه داد: در بند هشتم بیانیه دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تصویب شد که تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام معرفی شود.

دبیرکل جشنواره و مسئول کمیته علمی این جشنواره گفت: این جشنواره قرار است هر دو سال یک بار در تبریز با حمایت استانداری، شهرداری تبریز، بنیاد نخبگان و سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار ‌شود

یادآور می‌شود، دومین دوره جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی ۱۹ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تبریز برگزار می‌شود






تبریز می تواند ظرفیت های پنهان جهان اسلام را معرفی کند


 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از زیبایی های خط نستعلیق که حاصل ایده و نوآوری میرعلی تبریزی می باشد بیان کرد: آذربایجان از دیرباز چهارراه هنر بوده است از این رو این جشنواره و خود شهر تبریز نیز جایگاهی مناسب برای گفتگوی هنرمندان جهان اسلام می باشد.

 وی  با اشاره به اینکه ایران اسلامی از دیرباز سرای هنر بوده است افزود: در این میان آذربایجان و بالاخص شهر تبریز در شکل گیری تمدن اسلامی به عنوان کانون شکل گیری مکاتب هنر اسلامی مطرح بوده و همچنان در این نقش خود پایدار مانده است.

وی اضافه کرد: تبریز با این پیشینه هنری ممتاز و با این مردم خوش ذوق قطعا این جریان بین المللی را به نقطه قوتی در ایران بدل خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : سهم اساسی هنرمندان تبریز در شکل گیری مکاتب مهم هنری هنوز هم پایدار است.

جنتی با اشاره به اینکه برخی از رشته های هنری در تبریز سبک و سیاق خاص خود را بدست آورده اند گفت: سفال گری، نگارگری، قالی بافی، جواهرسازی، خوشنویسی و طراحی و چاپ از شاخه های هنری می باشد که در تبریز بالیده شده اند.

وی ادامه داد: برخی از شاخه ها از قبیل نگارگری با زحمات فراوان هنرمندان به طور کلی در دو مکتب و دوره رشد یافته اند. وی افزود: مکتب اول در سده هفتم و هشتم هجری قمری در جریان بوده که مصادف با دوره حکومت ایلخانیان و مکتب دوم در دوره حکومت صفویان قرار داشته که تصویرگری و کتاب آرایی و اساتید به نامی همچون استاد بهزاد و استاد عباسی در این دو دوره به منصه ظهور رسیده اند و نوآوری و خلاقیت در این دوران به اوج خود دست یافته اند.

جنتی با تجلیل از زیبایی های خط نستعلیق که حاصل ایده و نوآوری میرعلی تبریزی می باشد بیان کرد: آذربایجان از دیرباز چهارراه هنر بوده است از این رو این جشنواره و خود شهر تبریز نیز جایگاهی مناسب برای گفتگوی هنرمندان جهان اسلام می باشد.

وی در ادامه با اظهار تاسف از اینکه شناخت ما از هنر و هنرمندان غربی بیشتر از جهان اسلام می باشد تصریح کرد: تبریز می تواند ظرفیت های پنهان جهان اسلام را معرفی کرده و به آن رونق بخشد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعال کردن اقتصاد فرهنگ اهتمام دارد که این مهم در راستای اهداف دولت تدبیر و امید بوده که به همین منظور می توان تبریز را به عنوان قطب جهان اسلام برای بازار تبادل و فروش آثار برگزیده انتخاب کرد. وی ادامه داد در این راستا بایستی که با ارسیکا(مرکز تحقیقات تاریخ و هنر و فرهنگ اسلامی) همکاری داشته و برخی از معافیت های مالیاتی و گمرکی را به این منظور در نظر بگیریم.

جنتی در پایان تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه ورود و خروج آثار هنری بین کشورهای اسلامی و حمایت از پدیدآورندگان این آثار از مقدمات این امر است و در این بین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز نیز مظهری از دیپلماسی فرهنگی جهان اسلام و توفیق هنری این جامعه است


اعتلای جایگاه تبریز در عرصه فرهنگ و هنر اسلامی

دکتر نجفی با اشاره به نقش پیشتاز شهر تبریز در حوزه های متنوع فکری و فرهنگی گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز، حمایت و پشتیبانی از تداوم این نقش چشمگیر را از محورهای مهم فعالیت خود میداند.

شهردار تبریز در مراسم افتتاح جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی، با بیان این مطلب اظهار داشت: تبریز در طول سده های مختلف تاریخی، همواره پیشتاز حوزه های مختلف فکری و فرهنگی بوده و این پیشتازی در طول تاریخ، همواره در خدمت اعتلای ارزش های اعتقادی و اخلاقی قرار داشته است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص زمان شناسی و موقعیت شناسی مردم تبریز در تحولات مختلف تاریخی، حوزه فرهنگ و هنر را از جمله محورها و مصادیق این شاخصه مهم و تاریخ ساز عنوان کرد.

دکتر نجفی تاکید کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز، از هیچ حمایتی برای اعتلای جایگاه این شهر در فرهنگ و هنر اسلامی و بازشناسی جایگاه "تبریز؛ پایتخت نگارگری جهان اسلام" فروگذار نخواهد بود.

موزه از آثار هنرمندان برتر جهان اسلام و کتابخانه هنری جهان اسلام در تبریز ایجاد می شود

همچنین  محمدعلی کی نژاد، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز،  یکی دیگر از سخنران این مراسم بود

وی از احداث موزه و کتابخانه هنری جهان اسلام در شهر تبریز، پایتخت نگارگری جهان اسلام خبر داد.و گفت:دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز در نظر دارد این جشنواره را چندین دوره برگزار کند و همچنین مقرر شده آثارخانه ای از آثار هنرمندان این جشنواره ها ایجاد شود و کتابخانه ای هنری برای کتاب های اهدا شده از ارسیکای استانبول در تبریز ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه هنر اسلامی، هنری برگرفته از روح و جان بشری است، خاطرنشان کرد: شهر تبریز قرن ها نقش ویژه ای در توسعه هنرهای اسلام داشته است.

کی نژاد تاکید کرد: هنرهای اسلامی در جنگ فرهنگ استکبار با جهان اسلام، می تواند الگویی برای پیشرفت کشورهای اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره توانمندی های کشور ایران با سایر کشورهای اسلامی به تعامل گذاشته می شود، عنوان کرد: از مسئولین ارسیکا نیز قدردانی می کنیم که تبریز را به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام انتخاب کرده است و دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز نیز با مشارکت و پشتیبانی شهرداری تبریز آمادگی لازم را از هر لحاظ برای برگزاری این جشنواره دارد.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به اینکه دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز در نظر دارد این جشنواره را چندین دوره برگزار کند، ابراز داشت: موزه ای از آثار هنرمندان برتر جهان اسلام در تبریز احداث می شود و کتابخانه هنری جهان اسلامی نیز با استفاده از کتاب های اهداء شده از ارسیکای استانبول در تبریز ایجاد خواهد شد

معاون رئیس جهمور از نمایشگاه صنایع دستی جشنواره خلاقیت در هنر اسلامی بازدید کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از نمایشگاه صنایع دستی دومین جشنواره خلاقیت و نوآروی در حوزه هنرهای اسلامی و صنایع دستی بازدید کرد.

همچنین مسعود سلطانی فر امروزدر ادامه سفر خود به تبریز با حضور در جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآروی در حوزه هنرهای اسلامی و صنایع دستی از نمایشگاه های صنایع دستی در محل برگزاری جشنواره دیدن کرد.

وی با اشاره به اهمیت دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، یادآور شد: این جشنواره بین المللی فرصت بسیار بزرگی است تا ضمن معرفی پتانسیل های هنری و صنایع دستی کشور در سطح بین المللی این شهر تاریخی اسلامی، صنایع دستی و دست آفریده های بی بدیل هنرمندان آن به عنوان پایتخت هنر اسلامی در جهان معرفی شود.

وی همچنین افزود: معرفی صنایع دستی و ظرفیت های تولید کشور به ویژه در استانها از موارد مورد پیگیری سازمان میراث فرهنگی است.

وی تاکید کرد : با توجه و حمایت از صنایع دستی و هنر های سنتی و اسلامی می توان کشور را در این حوزه به رشد و شکوفایی قابل توجهی رساند

برپایی موزه و نمایشگاهی از آثار برترین هنرمندان جهان

 دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی از امکان برپایی موزه و نمایشگاهی از آثار برترین هنرمندان جهان طی آینده‌ای نزدیک در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما ، مازیار آصفی آثاری که هنرمندان 35 کشور جهان طی یک هفته برگزاری این جشنواره در تبریز تولید می‌کنند در نهایت در تبریز می‌مانند که این اتفاق رویداد کوچکی نیست.

وی افزود: می‌توانیم طی سال‌های آینده با جمع‌آوری این آثار در کنار یکدیگر موزه و نمایشگاه فوق‌العاده‌ای در این شهر ترتیب دهیم.

آصفی با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره و کنگره جایگاه ایران و تبریز را در حوزه هنرهای اسلامی و صنایع دستی به دست بیاورد، تصریح کرد: قصد داریم برای این جشنواره جایزه بین‌المللی هنرهای اسلامی برای نخستین بار در دنیا در تبریز ثبت شود که این موضوع اتفاق کوچکی نیست و آنچنان رویداد مهمی است که ما باید آن را ارج نهیم.

وی با تاکید بر همکاری برخی سازمان‌ها در اجرای این جشنواره گفت: از شهرداری و شورای شهر تبریزبه دلیل همکاری و حمایت‌های بی‌دریغشان کمال تشکر را داریم. 

وی افزود: هدف جشنواره ملی که در زیر مجموعه این جشنواره بین‌المللی برگزار می‌شود، حمایت از هنرمندان جوان است 

دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی همچنین به بخش کنگره این جشنواره نیز اشاره کرده و افزود: در این بخش که باید مقالاتی ارائه شود؛ این کنگره مجموعه‌ای از مقالات سفارشی از اساتید منتخب است که در نهایت توسط کمیته علمی جشنواره داوری می‌شوند و برای ارائه آنها مجوز ارائه می‌دهند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :