استان قم دارای شبکه گسترده ای از شعبه های گوناگون دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیر انتفاعی و آزاد است که ظرفیت قابل توجهی ازآن را می توان برای تحصیل گروه های مختلف اجتماعی از جمله مهاجران داخلی و خارجی ساکن در قم اختصاص داد.
کد خبر: ۳۲۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 12 November 2016
به گزارش تابناک قم، فراگیری علم مساله ای است که از گذشته تاکنون همواره مورد توجه انسان بوده و جوامع بشری امکانات گسترده ای را برای فراهم شدن شرایط تحصیل مردم فراهم ساخته اند؛ در جامعه امروزی علاقه به دانش اندوزی به دلیل نقش موثر آن در یافتن شغل و حرفه مناسب میان اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان، اهمیت دوچندانی یافته است. 

دراین میان دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی بیش از پیش مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفتند و شوق تحصیل در این مراکز روز به روز افزایش یافت،تا جایی که دربسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران، دانشگاه ها و موسسه های آموزشی بسیاری برای پاسخگویی به نیازهای تحصیلی افراد جامعه درکنار دانشگاه ها و مراکز علمی دولتی ایجاد شدند. 

این روند درایران با سرعت بالایی دنبال شد تا این که در سال های اخیر به دلایل گوناگون از جمله کاهش روند رشد جمعیت و افزایش رشته های تحصیلی دردانشگاه ها و موسسه های آموزشی خصوصی، تعداد صندلی های موجود در مراکز علمی آزاد و خصوصی ازجمعیت داوطلبان به تحصیل پیشی گرفت و مسئولان کشور را بر آن داشت که برای بهره برداری مطلوب از این ظرفیت خالی چاره اندیشی کنند. 

نگاه به وضعیت استان های مختلف کشور در برخورد با مساله صندلی های خالی دانشگاهی، عامل موثری برای شناخت راهکارهای رفع این مساله در سطح استانی و ملی است؛ در همین رابطه دبیر کمیسیون دانشجویی قم، با توجه به جایگاه علمی این استان در سطح کشور برای استفاده بهتر از ظرفیت دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی آزاد وغیر انتفاعی مستقر درقم، راهکارهایی را ارائه کرد که می تواند راهگشای مشکل صندلی های خالی دانشگاه ها و مراکز آموزشی باشد. 

حسین معین آبادی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: آمار دقیقی از میزان صندلی های خالی در دانشگاه های قم وجود ندارد چرا که تعداد دانشگاه ها و موسسه های آموزشی آزاد و غیر انتفاعی فعال درقم قابل توجهی است و فرایند تکمیل ظرفیت آنها هنوز به پایان نرسیده، اما به هر حال این مساله حساسی است که وجود دارد و باید برای حل آن برنامه ریزی کرد. 

وی با بیان اینکه برای ایجاد این زیر ساختهای کلان آموزشی در استان قم سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته است، گفت: فراهم ساختن شرایط بین المللی شدن دانشگاه ها و ارتقا امکانات آن ها برای جذب مهاجران خارجی، راهکار مناسبی برای بهره گیری از ظرفیت های آموزشی ایجاد شده در استان قم است. 

وی ادامه داد: تجهیز دانشگاه ها به وسایل نوین ارتباطی برای برگزاری دوره های مجازی و آموزش از راه دور، اقدام دیگری است که باعث استفاده بهتر از فضاهای آموزشی موجود می شود. 

معین آبادی با اشاره به اهمیت ارائه آموزش های مهارتی در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی، گفت: دانشگاه ها دیگر نمی توانند تنها با نگاه علم آموزی در جذب دانشجو موفق باشند، بلکه باید همزمان با فراگیری علم در مسیر آموزش فن و مهارت هایی که منجر به تولید ثروت می شود حرکت کنند. 

وی افزود: توجه به تجربه های دانشگاه های موفق دنیا در موضوع جذب دانشجو نشان می دهد، استفاده از روش های نوین آموزشی و فن آفرینی و همچنین حرکت در مسیر ارائه خدمات علمی در سطح تحصیلات تکمیلی می تواند مساله وجود صندلی های خالی در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی را به خصوص در بخش خصوصی کاهش دهد. 

وی با بیان این که پس از برجام فرصت های مناسبی برای گسترش تبادلات علمی دانشگاه های ایران با مراکز آموزشی و پژوهشی دنیا فراهم شده است، ادامه داد: رفع برخی ازمسائل و مشکل های قانونی درمسیر تحصیل مهاجران در ایران می تواند، فرصت تحصیل آنها درمراکز علمی استان قم را فراهم کند و این اقدام مناسبی برای رفع مشکل صندلی های خالی دانشگاه ها است. 

دبیر کمیسیون دانشجویی قم گفت: حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه ها علاوه بر آن که باعث استفاده بهینه از ظرفیت های علمی موجود می شود، فضای مناسبی را برای انتقال ارزش های انقلاب اسلامی فراهم می کند، چرا که هر دانشجوی خارجی پس از اتمام تحصیل و بازگشت به کشور خود، آموزه هایی را که در ایران فرا گرفته در میان مردم کشورش منتشر می کند و این به نفع مصالح ملی است. 

وی با اشاره به اهمیت مجهز بودن دانشگاه ها به جدیدترین امکانات آموزشی و رفاهی، افزود: زمانی که مراکز علمی دارای پیشرفته ترین وسایل و امکانات مورد نیاز دانشجویان باشند، به طور طبیعی برای تحصیل جذاب تر خواهند بود و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. 

وی همچنین با بیان لزوم انجام آسیب شناسی در خصوص چرایی کاهش علاقه جوانان به تحصیل در دانشگاه ها، ادامه داد: دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی با سرمایه های کلان ملی و بخش خصوصی ایجاد شده اند اما اکنون در جذب دانشجو مشکل دارند. 

معین آبادی تعداد بالای بیکاران دارای مدرک دانشگاهی را از جمله عوامل منفی تاثیر گذار در جذب دانشجویان جدید دانست و گفت: هزینه های بسیاری در مسیر افزایش سطح علمی افراد جامعه انجام شده اما نیاز است این سرمایه ها با تعریف رسالت و کارکردهای جدید در مسیر مهارت افزایی و تولید ثروت حرکت کنند تا جوانان به تحصیل در مراکز علمی تشویق شوند. 

وی بااشاره به لزوم گسترش رقابت های علمی میان دانشگاه ها گفت:رقابت علمی و پژوهشی دانشگاه ها درچارچوب سیاستی مشخص باعث می شود هر کدام از آن ها با افزایش اعتبار علمی خود فضای بهتری را برای جذب دانشجو فراهم کنند. 

وی ادامه داد: همکاری دانشگاه ها با بنگاه های اقتصادی و افزایش مهارت آموزی به جای مدرک گرایی باعث استقبال گسترده جوانان از دانشگاه ها و موسسه های آموزشی و تکمیل صندلی های خالی آن ها می شود. 

دبیر کمیسیون دانشجویی قم گفت: در جامعه امروزی دیگر دانشگاه ها نمی توانند برای جذب دانشجو تنها به شاخص های علمی نگاه کنند بلکه باید سایر مولفه ها از جمله آموزش مهارت های اساسی مورد نیاز زندگی نیز مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران نظام آموزشی قرار گیرد. 

هم اکنون بیش از 80 هزار دانشجو در 31 دانشگاه در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی از سراسر کشور و برخی از نقاط جهان در قم مشغول به فراگیری علم و دانش هستند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار