دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی عنوان کرد
دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: هدف ما از برگزاری جشنواره «کتاب سال دانشجویی» بیشتر تشویق و ترغیب دانشجویان برای تألیف کتاب است.
کد خبر: ۳۲۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 09 November 2016
عادل تقوی  با بیان این‌که امسال از ظرفیت داوری موسسه خانه کتاب در ارزیابی آثار استفاده کردیم اظهار کرد: دوره‌های قبل در داوری آثار مشکلات معدودی داشتیم و امسال تصمیم گرفتیم از ظرفیت استادان بیشتری برای ارزیابی کتاب‌های رسیده استفاده کنیم. بهترین گزینه برای ما داوران جشنواره «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» بودند زیرا مجموعه‌ خوب و گروه عالمانه‌ای را برای ارزیابی در موسسه خانه کتاب جمع کرده‌اند.

او با اشاره به این که موسسه خانه کتاب زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: داوران «کتاب سال دجمهوری اسلامی ایران» ارزیابی تخصصی‌تری از آثار نسبت به داوران «کتاب سال دانشجویی» داشتند زیرا تقسیم‌بندی آن‌ها از حوزه‌ها تقریبا دوبرابر بیشتر از ما بود.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی همچنین افزود: بین موسسه «خانه کتاب» و «کتاب سال دانشجویی» هم‌افزایی صورت گرفت تا بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند شویم.

او با بیان این‌که آثار ارسال‌شده به جشنواره «کتاب سال دانشجویی» مولفانشان دانشجویان هستند ادامه داد: انتظار ما از کتاب‌ها در سطح یک دانشجوست بنابراین در داوری سخت‌گیری نمی‌شد. بیشتر طرح ما تشویق و ترغیب دانشجویان برای نوشتن بود. البته سعی شد تا فرم داوری جشنواره «کتاب سال دانشجویی» را به فرم داوری «کتاب سال جمهوری اسلامی» نزدیک کنیم و با فرم آن‌ها تطبیق داده شود و به سطحی از استانداردها برسد.

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی خاطرنشان کرد: بحث داوری انسان‌محور است و ممکن است در داوری آثار کمی سلیقه‌ داور اعمال شود که سعی شد تا در بخش‌هایی اعتراض به داوری به حداقل برسد.

تقوی درباره آثار منتخب در حوزه شعر و داستان کفت: حداقل در چهار دوره از کتاب سال دانشجویی حتما در حوزه شعر و داستان یک اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر شناخته شده‌ است.

او همچنین یادآور شد: در حوزه ادبیات، ظرفیت دیگری در گروه ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات جهاددانشگاهی ایجاد شد یعنی علاوه بر گروه خودمان، گروه ادبیات پژوهشی و کتاب سال نیز اضافه شدند.

عادل تقوی در ادامه گفت: بیشترین حجم آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره کتاب سال دانشجویی در حوزه علوم انسانی بود. از ۶۲۹ اثر تقریبا ۵۰ درصد آن‌ها از علوم انسانی و حوزه‌های آن بود. بعد از علوم انسانی، پزشکی و دامپزشکی فراوانی کتاب را داشت و فنی و مهندسی بعد از آن‌ها قرار گرفته بود که این نشان می‌دهد دانشجویان فنی مهندسی نسبت به دانشجویان علوم انسانی اهتمام کمتری برای نوشتن دارند.

وی هدف معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی از برگزاری این جشنواره را فرهنگ‌سازی و تشویق دانشجویان به نوشتن عنوان کرد.

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی با اشاره به حرف‌های مجید غلامی جلیسه - مدیرعامل خانه کتاب - در نشست خبری این جشنواره افزود: کتاب‌هایی که در جشنواره کتاب سال دانشجویی برگزیده و یا شایسته تقدیر می‌شوند شانس بیشتری برای کتاب سال شدن دارند، زیرا در یک مرحله داوری شده‌اند.

او یادآور شد: مراسم اختتامیه جشنواره رو سه‌شنبه ۲۵ آبان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

تقوی با بیان این‌که معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بعد از سه سال «جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی» را احیا کرده‌ است افزود: دانشجویان تا ۱۵ آذر فرصت دارند پایان‌نامه‌های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار