مدیرکل راه و شهرسازی استان از پیچ و خم‌هایی گفت که قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان در شهر قم با آن روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۳۱۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵ 26 October 2016
به گزارش تابناک قم، حسن صبوری با اشاره به اینکه پروژه قطار پر سرعت تهران ـ قم ـ اصفهان از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی استان قم و حتی کشور است، اظهار کرد: این پروژه اکنون در مرحله تصمیم‌گیری و طراحی برای ورود به شهرهاست که البته در استان قم به این دلیل که هم ورودی به شهر دارد و هم خروجی، وضعیتش مقداری پیچیده‌تر است.

وی با اشاره به در نظر گرفتن 6 کریدور برای عبور قطار پرسرعت از شهر قم گفت: یکی از این مسیرها از داخل شهر عبور می‌کرد و 5 مسیر دیگر بیرون شهر بود که مسیری که ایستگاهی اطراف جمکران داشت از نظر مشاور نمره بیشتری کسب کرده بود؛ چراکه نیاز به تملک کمتر و ارزان‌تری داشت.

آن طور که وی گفت: نقطه‌ای که اطراف جمکران جانمایی شده بود راه‌آهن موجود جمکران نبود بلکه زمین‌هایی بود که دسترسی خوبی نداشت و شکل‌گیری آن عوارضی برای شهر ایجاد می‌کرد.

اعتراض مسئولان شورا و شهرداری

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه در داخل استان گرایش به این سمت بود که راه‌آهن داخل شهر نباشد اضافه کرد: مسئولان شورای شهر و شهرداری نسبت به وجود راه‌آهن داخل شهر اعتراض داشتند و معتقد بودند راه‌آهن در شهر گسستگی بافت ایجاد کرده و شهر را دو پاره کرده است.

به گفته وی در این میان مهم‌ترین نکته که موجب مطلوبیت این خط می‌شود این است که قطار پرسرعت قرار است فاصله قم تهران را در 40 دقیقه طی کند؛ اما اگر قرار باشد این قطار به ایستگاه محمدیه برود و از آن نقطه جمیعت دوباره به شهر قم وارد شود، به همین میزان زمان برای ورود به شهر نیاز دارد.

صبوری با اشاره به استمرار مخالفت‌های مدیران استان برای ورود خط راه‌آهن به داخل شهر اظهار کرد: جلساتی شکل گرفت و در نهایت شرایط این طور پیش رفت که وزیر راه و شهرسازی صریحاً گفت، حالا که قمی‌ها نمی‌خواهند چه اصراری است که 5 میلیارد یورو داخل قم هزینه شود. قم را رها کنید و در نهایت اصلاً در قم ایستگاهی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در سی‌ام فروردین‌ماه سال جاری در دفتر وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع گفت: در آن جلسه یک تصمیم تاریخی گرفته شد. دکتر آخوندی محکم گفت؛ قطار پرسرعت باید در ایستگاه فعلی راه‌آهن ایجاد شود و آنجا نقطه تبادل سفر راه‌آهن باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به بحث‌هایی که در این جلسه صورت گرفت ادامه داد: دکتر آخوندی گفت هر کدام از شهرهای پیشرفته و بزرگ دنیا را می‌خواهید بگویید تا در گوگل جست‌وجو کنم تا ببینید قطار پر سرعت داخل شهر آمده است؛ حتی در برلین، که ایستگاهی نداشت، زمین‌ها را تملک کردند تا ایستگاهی داخل شهر ایجاد کنند.

ایستگاه مرکزی محل تبادل سفر می‌شود

به گفته صبوری در آن جلسه تصمیم وزیر مبنی بر عبور خط راه‌آهن قطار پر سرعت تهران ـ قم ـ اصفهان قطعی شد. در آن جلسه قرار شد ایستگاه مرکزی قم ایستگاه تبادل سفر در نظر گرفته شود. بعدها توافقی هم با ایتالیایی‌ها صورت گرفت تا قطار پر سرعت قم ـ اراک هم راه‌اندازی شود تا مجموعه این اقدامات ایستگاه قم را تبدیل به جعبه تقسیم شبکه راه‌آهن مسافری کشور کند.

نکته مهم در این میان این است که قطار پرسرعت قرار نیست فقط در مسیرهای تهران ـ قم ـ اصفهان باشد و به سمت جنوب و شمال کشور هم در آینده خواهد رفت. شهر قم از این نظر موقعیت بسیار برجسته‌ای خواهد داشت.

صبوری با اشاره به اینکه تأکید وزیر راه و شهرسازی به محور بودن ایستگاه مرکزی شهر قم است و روگذر یا زیرگذر بودن قطار را به عهده مشاوران گذاشته‌ گفت: در این زمینه جلساتی به طور مرتب پیش می‌رود؛ اما تا می‌آییم کار را قدری جلو ببریم مخالفت جدیدی صورت می‌گیرد و مشکل تازه‌ای آغاز می‌شود.

در عین حال به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم زیر سطحی بودن قطار مسأله‌ای است که بر اساس خواست استان قم و همسو با کارشناسی‌ها شکل گرفته است.

آن طور که وی گفت، زیرسطحی بودن قطار پرسرعت داخل شهر اگر 100 میلیارد بیشتر هزینه داشته باشد به این دلیل که معارض ندارد و مشکلاتی ایجاد نمی‌کند ترجیح دارد.

چالش ورود و خروج قطار

به گفته صبوری در حال حاضر چالش بر سر راه‌های ورود و خروج قطار به شهر قم است که گزینه‌های مختلفی وجود دارد و همچنان طرح‌های متفاوتی در حال تهیه است.

موضوع دیگری که وی در این جلسه به آن اشاره کرد ورود یک مشاور خوش‌سابقه فرانسوی به موضوع ساخت ایستگاه مرکزی قم است. مشاوری که ابتدا قرار بود ایستگاه شهرهای دیگر را در دستور کار قرار دهد اما با رایزنی مدیران قمی، ایستگاه قم را هم در نظر خواهد گرفت.

بر اساس بررسی‌های این مشاور قرار است ایستگاه مرکزی قم به صورت 2 طبقه دیده شود که این تنها ایستگاه 2 طبقه کشور خواهد بود؛ همچنین این ایستگاه از دو طرف ـ هم خیابان زاد و هم مسیر امروزی ـ امکان تردد خواهد داشت.

وی با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی به متصل شدن قطار شهری به این ایستگاه اظهار کرد: مسیر قطار شهری خط A قم تا میدان مطهری بود و به دلیل اتمام حفر تونل امکان این نبود که این خط به ایستگاه وصل شود. در نهایت قرار شد یک ایستگاه مترو در ایستگاه مرکزی قطار ایجاد شود و اتصال با خطوط مترو هم برقرار شود که این موضوع هم در کمیسیون ماده 5 تصویب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آفت این امر را کندی روند اداری دانست. موضوعی که موجب شده مشاور فرانسوی هنوز موافقت‌نامه رسمی برای شروع فعالیت را دریافت نکرده باشد.

به گفته وی پیشنهاد دکتر آخوندی درباره ساخت یک خیابان 30 متری از ایستگاه راه‌آهن به سوی حرم مطهر هم در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده؛ اما در این مصوبه عنوان پیاده‌راه آماده مورد اعتراض استان قرار گرفته و قرار است بازنگری شود.

صبوری با اشاره به کارکرد این خیابان در نزدیک کردن مسیر عابران به سوی حرم گفت: این مسیر حتماً سنگفرش می‌شود که عبور خودرو به کندی صورت گیرد اما حتماً عبور خودرو باید امکان داشته باشد.

این خیابان یک پروژه سرمایه‌گذاری است که نیاز به حجم وسیعی تملک در بافت فرسوده دارد و آن‌طور که مدیرکل راه و شهرسازی استان می‌گوید، بخشی از یک سایت 48 هکتاری در منطقه پردیسان، که قرار بود پشتیبان بافت فرسوده باشد، به عنوان پشتیبان این طرح در نظر گرفته شده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار