کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ویژه استان مرکزی که توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات تهیه و تدوین شده، منتشر شد.
کد خبر: ۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷ 05 February 2015
این کتاب در دو جلد در مجموع با یکهزار و 20 صفحه نگاشته شده و با شمارگان دو هزار نسخه و با قیمت یکصد هزار ریال منتشر شده است.

در جلد نخست این کتاب مجموعه اسناد بایگانی ساواک استان مرکزی از سال 1341 تا اسفند 1356 به عنوان جریان مستند شکل گیری نهضت حضرت امام( ره) در استان مرکزی و نقش روحانیان و مردم استان در تداوم آن به نگارش درآمده است.

بر اساس این اسناد مردم مسلمان و انقلابی استان مرکزی در کنار سایر شهرهای کشور در تمامی حوادث انقلاب حضور فعال داشته اند و صحنه های شجاعت و ایمان آنان در اسناد به جای مانده ساواک، ناگفته های مهم را در این کتاب فراروی خواننده گذاشته است.

ترتیب اسناد منتشر شده ساواک در روزشمار وقایع انقلاب در استان مرکزی در جلد نخست این کتاب به ترتیب رخداد تاریخی چینش شده و در اسناد دست خط که احتمال ناخوانایی دارد تمامی محتوا در کنار سند مشروح درج شده است.

درسطور این کتاب فعالیت های سیاسی و اجتماعی راهبران انقلابی، روحانیان و توده مردم از رخدادهای انقلاب ذکر شده و با انتشار اسناد آن دوران جنبه های پنهان روند اثرگذاری تحولات انقلاب در استان هویدا شده است.

در جلد نخست این کتاب اسناد ساواک استان مرکزی، تحرک های روحانیون در جمع آوری وجوه شرعی برای امام خمینی (ره)، مبارزه منفی و تحریم جشن و مراسم دولتی، تهدید مقام های استانی و پخش اعلامیه های ضدرژیم، شعارنویسی ها و تشکیل گروه های مقاومت، نقش زنان در جریان های انقلاب ، اعتصاب ها و تعطیلی بازارها آمده است.

انتشار اسنادی مبنی بر روشنگری در نقش خانواده امام راحل در جریان های انقلاب اسلامی در استان مرکزی و چاپ عکس های زنده از راه پیمایی ها و اعتراض های مردمی و ژایین آوردن مجسمه شاه از میدان اصلی شهر اراک از دیگر مطالب جلد نخست این کتاب است.

جلد دوم این کتاب به ترسیم سیمای نهضت انقلاب اسلامی در روزشمار رویدادهای فروردین تا بهمن ماه سال 1357 اختصاص دارد که شامل مجموعه ای از اسناد گردآوری شده در ساواک، خاطرات شفاهی فعالان بطن رویدادها و سایر منابع موثق است.

در این مجلد در توضیح رویدادها، گویا سازی اعم از زندگینامه مختصر رجال اثرگذار ، شرح وقایع تاریخی مرتبط و اسناد آن ذکر شده است.

در کتاب مذکور شرح وقایع حوادث انقلاب در شهرستان های مختلف استان ذکر شده است و سلسه رخدادها به ترتیب وقوع و همپوشانی و اثرگذاری آن ها بر همدیگر آمده است.

این کتاب با توجه به غنای پیوست ها و مستندات یکی از منابع قوی، پایه و مهم در تحقیقات اجتماعی و سیاسی استان است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار