کد خبر: ۲۹۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 15 September 2016
هنر همیشه برای همه و حتی کسانی که تخصصی در آن ندارند، جذاب بوده و هست. به همین جهت مراکز مخصوص آن مثل گالری‌ها و نگارخانه‌ها با برگزاری نمایشگاه‌هایی که هر هفته تازه می‌شوند به استقبال علاقه مندان می‌روند.

در ادامه این گزارش به برخی از مجموعه‌هایی که از این هفته میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

دیباچه-گالری

گالری پروژه‌های آران 

این مجموعه از جمعه نمایشگاهی با عنوان روایت سوم را برگزار می‌کند.

اله یار نجفی هنرمند این مجموعه است که با کارهایش در قالب نقاشی به این نمایشگاه می‌آید.

وی در توضیح "روایت سوم” نوشته است: تصاویر دو بعد و نیمی که دستفروشها دارند هر کدام همانند پنجرهایی رو به دنیایی دیگر هستند که داستان جهانی متفاوت را روایت می کنند، جدا از دنیایی که ما در آن ایستاده ایم. پنجره های کوچکی که تنها قسمتی از قصه را روایت میکنند؛ کنار هم که قرارشان می دهی تصویر بزرگتر میشود و داستان گویاتر. فضای بزرگتری پدید می آید که تصور کردن موقعیتی که زمان و شخصیتهای داستان می تواند در آن اتفاق افتاده باشد، را امکان پذیر می سازد. موقعیت و زمانی نو ساخته میشود تا نقشی از جنس خیال پدیدار گردد. داستانهایی دو بعدی در فضایی دوبعد و نیمی با رنگ و لعابی دور از واقعیت.

فضای دوبعدونیمی صحنه تاثیری متقابل بر بیننده دارد، چنان که او گاهی مجبور به حرکت میشود تا فضای کامل داستان را ببیند و حتی نقشی فعالانه در تکمیل داستان ایفا نمای داستانهایی که لایه لایه و بهلول وار، فضای تازه و موقعیت جدیدی را که به آن متکی هستند به رخ میکشند و با زبان استعاره به عدم هم ذات بودن داستان و مکان اتفاق آن، اشاره می‌کنند.

در حقیقت اساس کار بر مبنای بداهه سازی است؛ اغراق در جدا سازی نقش از زمینه و قابل تمیز بودن این دو. مخاطب همزمان با دو گونه مختلف از تصاویری که در کنار هم قرار می گیرند، روبرو میشود که این دو هر کدام به تنهایی تعریفی جدا دارند و نیز تحلیلی دیگر. تماشاگر از واقعیت دور میشود و در واقع روایتی جدید ظاهر میشود. که بعد دیگری است و هرگز روایت اصلی را بطور تمام نمی پوشاند. نهایتا” مجموعه تمامی این عناصر دریک همزمانی روایت سومی را شکل می‌دهند.

گفتنی است نمایشگاه مذکور تا ۱۲ مهر برقرار خواهد بود.


گالری اُ

سینا برومندی هنرمندی است که با آثارش به این گالری آمده است.

عکس‌های این هنرمند با عنوان "انتقال به سرخ” تا ۳۰ شهریور در گالری اُ قابل بازدید است.

نگارخانه مهروا

"جهانت را از دیدگان من ببین” عنوان نمایشگاه گیلدا هاشمی زاده است که از بیست و ششم شهریور تا  پنجم مهرماه در گالری مهروا برگزار می‌شود.

گیلدا هاشمی زاده دو سال است که در کلاس‌های آزاد استاد علیرضا آدمبکان طراحی و نقاشی را فرا گرفته و این نمایشگاه محصول این دو سال است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده:

روزمرگی زندگی ام را صرف تصویر کردن ذهن پریشانم کرده ام.

خلق کردم، همانگونه که خدایم مرا خلق کرد.

خوب به مخلوق هایم نگاه کن چهره هایی پر از سوال و درد شبیه به چشم های من و تویی که گم می شویم دردنیای روزمره گی ها.

و ماسعی می کنیم این نگاه ها را دوست بداریم.

نگاه هایی پر از سوال که ردشان بدن هامان را سست تر می کند.

اما من می بینم که چطور حبس بدن هاشان شدند و چطور تنهای افکارشان هستند

و تو تنها نیستی من با تو هستم.

صبح سرد تابستان

نگارخانه آرته از جمعه ۲۶ شهریور نمایشگاهی از آثار محیا گیو را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه که در قالب نقاشی برگزار می‌شود تا ۴ مهر برقرار و پذیرای بازدیدکنندگان است.


گالری سیحون

این مجموعه نمایشگاهی از آثار آرین لواسانی را از جمعه به نمایش می‌گذارد.

نقاشی‌های این هنرمند تا ۷ مهر در گالری سیحون ۲ قابل بازدید است.


نگارخانه آتشزاد

کرانه‌های رنگی عنوان نمایشگاهی است که از ۲۶ شهریور در گالری آتشزاد برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از ندا جلیلی به نمایش گذاشته می‌شود که در خصوص آن نوشته است: آثار پیش روی شما حول محور طبیعت و سکونتگاه انسان می‌باشد. سوژه‌ای که به آن پرداختم درباره زندگی بشر، هنگامی که در مقابل و نه در کنار طبیعت قرار می‌گیرد بوده؛ بی‌توجه به اینکه خود جزئی از طبیعت است، که نتیجه ی آن منجر به وارونگی، سقوط و خلاء می‌شود.

مواد استفاده شده در آثار شامل  اکرلیک ، رنگ و روغن ، نخ ، آینه و ورقه‌های طلا است.

آینه دوزی، آینه کاری و لذت غیر قابل توصیف تماشای این هنرهای ایرانی ، الهام بخش خلق این آثار بوده است. شایان ذکر است استفاده از آینه امکان این را برای من فراهم می‌کند تا مخاطب و نظاره گر آثار را درون بخشی از خود اثر جای دهم، چرا که بیننده با عبور از مقابل نقاشی و یا  ایستادن در برابر آن، کامل کننده اثر خواهد بود و بسته به زاویه دید، رنگهای متفاوتی در نقاشی حرکت خواهد کرد.

پویایی رنگ و حضور انسان از این طریق فرصتی ایجاد می کند تا  شهر نقاشی من خالی از سکنه نباشد؛ زیرا شما در آن زندگی می‌کنید، حتی برای لحظه ای …

همچنین همانگونه که همگی دیده ایم و می‌دانیم، نخ همان عنصری است که بسیاری از هنرها همچون قالی و گلیم بافی، سوزن یا پته دوزی و…. با آن جان گرفته اند. برای من نیز نخ به عنوان اصلی ترین عنصر روح بخش آثار این مجموعه بوده است و بافت مورد نظر مرا فراهم می سازد؛  بافتی که سطوح مختلف رنگی را با آن به یکدیگر ارتباط می‌دهم.

در نهایت، برای اندکی خیال ورزی درباره ی آثار ، به همین توضیحات بسنده می کنم و امیدوارم  هر یک از نقاشی هایم ، میزبان خوبی برای نگاه و زمان پر ارزش شما باشد.


گالری هپتا

نقاشی هایی از مجتبی حجازی در نگارخانه هپتا برگزار می‌شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی وجود دارد که امید شمس رد خصوص آن نوشته است: یکی از لذت‌بخش‌ترین تجارب دیداری من در حوزه‌ی تجسمی(نقاشی) نگاه کردن به آثار گرافیست‌ها است و البته که این امر مقید به حدی است در محیط فرم؛ گرچه این فرم‌گرایی بی‌تردید منبعث از التزام به نوعی محتوا است، اما در این مرتبه تکیه‌اش برجایگاهی است فراتر از اثر.

آزادی مفهومی است انتزاعی و البته تابعی به شدت متاثر از شرایط زمانی و مکانی. بااین‌حال چنین مفهومی به باور من در تقابل با ضد خود به‌راحتی قابلیت چهارچوب‌بندی و تعریف‌پذیری پیدا می‌کند. از چنین نقطه‌ای‌ است که نگاه کردن به نقاشی‌های یک نقاشِ گرافیست فارغ از محتوای آثار تجربه‌ای جالب را برای مخاطب رقم خواهد زد، چرا که در این مرحله سرخوشی‌های هنرمند رها شده از قیود تصویرسازی و گرافیک در تک تک خطوط، حرکات، رنگ‌ها، تکنیک‌ها و حتا اندازه‌ها به چشم می‌خورد. شاید سرخوشی (به معنای عام) در برگیرنده‌ی تمام این مفهوم نباشد، اما با تمام لکنت معنایی باز هم می‌تواند تداعی‌کننده‌ی لذتی باشد برآمده از حس رهایی؛ لذتی هرچند دور و دیر اما آشنا.

این نمایشگاه تا ۳۱ شهریور برقرار است.


تن ها

"تن ها” عنوان نمایشگاهی است که در گالری افرند برگزار می‌شود.

عباس بابایی هنرمند این مجموعه راجع به کارهایش عنوان کرده است: تن ها.   هر كدام از اين دو مورد را بخواني تن است و تنهايي اش. جسم است و جنبه اي از عزلت و يا كالبد است و تنهايي عارفانه اش. هر كدام را بخواني يا تن مقدم است بر تنهايي و يا برعكس.

نمايشگاه "تن ها” هم چنين است. آواي عنوانش سخن از سر آثار دارد.

انگار اين بدن ها در كادري با پس زمينه ي سفيد و يا سياه و عاري از هر گونه شي و مکانی ميخواهد موقعيت انسانی را ترسيم كند كه موقعيتش همان وضعيت اضطراب است كه  روياروي چالش هستي شناسانه قرار ميدهد.


گالری ترانه باران

یکی از هنرمندان عرصه خوشنویسی با آثارش در قالب خط نقاشی به گالری ترانه باران می‌آید.

این نمایشگاه که با عنوان ” کرشمه ی رنگ” برپا می شود تا ۴ مهر پذیرای هنردوستان است.

گالری آتبین 

نمایشگاهی در قالب حجم-چیدمان از جمعه در گالری آتبین برگزار می‌شود.

جبران فخر موسوی هنرمند این مجموعه است که تا ۶ شهریور در گالری مذکور با آثارش حضور دارد.

علاوه بر این‌ها گالری‌های نقش جهان، خانه هنرمندان، سایه، احسان، کاوه و تعداد دیگری از این مجموعه‌ها نیز با نمایشگاه‌های جدیدی پذیرای هنردوستان خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار