فارس از حضور بی‌ادعای جهادگران آبیکی در اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی نیازمندان روستاهای محروم بخش بشاریات غربی گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۲۹۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵ 10 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، شهرستان آبیک به عنوان کوچک‌ترین شهرستان استان قزوین و با جمعیت حدود 100 هزار نفر، اقوام مختلفی را در دل شهرها و روستاهای خود جا داده است.

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و بشاریات بوده که بخش مرکزی به مرکزیت شهر آبیک و بخش بشاریات هم به مرکزیت شهر خاکعلی است.

بخش بشاریات شهرستان آبیک دارای 32 روستا بوده و شغل بیشتر مردم روستاهای این بخش کشاورزی است.

بسیج سازندگی شهرستان آبیک در تابستان امسال محرومیت‌زدایی چند روستای بخش بشاریات غربی را در اردوهای جهادی در دستور کار قرار داده که می‌توان به حضور بسیجیان در دورترین نقطه این شهرستان(روستای شهرآباد) اشاره کرد.

با هماهنگی مسؤول روابط عمومی سپاه ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک برای تهیه گزارش به همراه حجت‌الاسلام محمد پنجی مسؤول نمایندگی ولی‌ فقیه در سپاه این ناحیه و دیگر مسؤولان ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک راهی روستای خرم‌پشته، دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین روستای بخش بشاریات(شهرآباد) شدیم.

سفر نیم‌روزه از آبیک به دو روستای مذکور ساعت حدود 11 ظهر آغاز شد و 35 دقیقه به شهر خاکعلی و سه راهی کارخانه قند رسیدیم؛ سپس از این وارد سه راهی روستای خرم‌پشته شده و کمتر از 5 دقیقه وارد این روستا شدیم.

در ورود به این روستا در فضای باز برای دانش‌آموزان دختر که شور و اشتیاق خاصی داشتند، کلاس برگزار شده بود.

*اردوهای جهادی سبب خودسازی افراد در محرومیت‌زدایی به قشرهای ضعیف می‌شود

مسؤول صالحین سپاه ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک در حاشیه برپایی این کلاس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این شهرستان اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقه، اجرای سرود، شعر، تئاتر، پانتومیم، نماز جماعت، پخش کلیپ و بیان حدیث برای دانش‌آموزان دختر و پسر روستای خرم‌پشته در نظر گرفته شده که به اجرا درمی‌آید.

حجت‌الاسلام ابوالفضل صیاد افزود: دسترسی دانش‌آموزان روستای خرم‌پشته به مراکز فرهنگی، اساتید مجرب و محیط‌های جذاب کمتر است و به دلیل عدم توان مالی و دوری مسیر نمی‌توانند در مراکز فرهنگی شهرها حضور یابند.

وی ادامه داد: زمانی که با دانش‌آموزان سخن می‌گوییم و حرف‌های آنان را می‌شنویم خوشحال شده و از سختی‌های موجود در زندگی آنان هم کمی کاسته می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: اردوهای جهادی به فرمایش مقام معظم رهبری، سبب خودسازی افراد در خدمت‌رسانی به اقشار ضعیف می‌شود.

مسؤول صالحین سپاه ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: با حضور در روستاها متوجه می‌شویم که مردم چه سختی‌ها را تحمل کرده و چه امکاناتی دارند و نسبت به قدردانی نعمت‌های خود احساس مسؤولیت بیشتری می‌کنیم.

صیاد بیان کرد: با اجرای برنامه‌های فرهنگی و عمرانی در روستاها با عنوان اردوهای جهادی، درد کوچکی از مردم توسط خود مردم رفع می‌شود و این شعر معروف «بنی آدم اعضای یکدیگرند» نمود عینی و عملی می‌یابد.

وی افزود: نمایشگاهی با موضوع ماهواره، سیگار و انواع مواد مخدر در معرض دید مردم روستای خرم‌پشته قرار داده شده است.

به گزارش فارس، در روستای خرم‌پشته یک باب حمام و سرویس بهداشتی برای یک سالمند این روستا از سوی بسیجیان جهادگر در حال احداث بود.

*رفع دغدغه‌های فکری با حضور در اردوهای جهادی

امید زرجام یکی از بسیجیان پایگاه بسیج شهدای روستای قشلاق که مشغول بنایی بود، به خبرنگار فارس در آبیک گفت: ساخت این سرویس از روز شنبه 13 شهریور ماه آغاز شده که مکان ساخت آن 4 بار تغییر کرد و با نظر صاحبخانه مکان مشخص شد.

وی شرکت در اردوی جهادی را سبب رفع محرومیت‌زدایی روستاها و نیز رشد و خودسازی انسان ذکر کرد و افزود: دورهم بودن بسیجیان و مشارکت در چنین اردوهایی سبب رفع دغدغه‌های فکری و تقویت روحیه اعتقادی آنان می‌شود.

این جهادگر آبیکی که فارغ‌التحصیل رشته عمران است، لذت را در سختی معنا کرد و ادامه داد: شرکت در این اردو برای کسب رضایت الهی است که محرومیت‌زدایی از مردم روستاها، سبب کاهش فاصله طبقاتی در جامعه و تقویت ارتباط اجتماعی می‌شود.

*شرکت 7 گروه جهادی 15 نفره در اردوهای جهادی آبیک

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان آبیک در حاشیه اردوی جهادی روستای خرم‌پشته به خبرنگار فارس در آبیک گفت: 115 نفر از بسیجیان قشرهای محلات در اردوی هفت روزه جهادی شرکت کرده‌اند.

یاسر جعفری‌فخر افزود: هفت گروه جهادی 15 نفره از حوزه‌های مقاومت بسیج ثار‌الله شهر آبیک، امام خمینی(ره) روستای زیاران، شهید مفتح شهر خاکعلی و شهید باهنر روستای قشلاق در اردوهای جهادی بخش بشاریات غربی شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: جهادگران آبیکی در اردوی جهادی سفت‌کاری و سیمان حسینیه روستای نودوز به مساحت 100 متر مربع، ساخت اتاق، حمام و سرویس بهداشتی برای یک مددجو زیر پوشش کمیته امداد در روستای شهرآباد و احداث حمام و سرویس بهداشتی، ایزوگام پشت‌بام و بهسازی ساختمان در روستای خرم‌پشته را به عهده دارند.

این مسؤول اضافه کرد: ساخت حمام و سرویس بهداشتی در روستای گیل‌زور، ساخت اتاق در روستای شهرستان و ساخت سرویس بهداشتی برای یکی از اهالی روستای رضی‌آباد از دیگر پروژه‌های جهادگران آبیکی است.

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: در اردوی جهادی 10 روزه از سوی حدود 90 دانش‌آموز پسر، رنگ‌آمیزی و دیوارنویسی چهار مدرسه شهری و یک مدرسه در روستای قشلاق صورت گرفته است.

جعفری‌فخر بیان کرد: تأمین مصالح پروژه‌های بخش بشاریات غربی از سوی کمیته امداد امام خمینی صورت گرفته اما بخشی از ایاب و ذهاب و پذیرایی جهادگران از سوی بخشداری بشاریات و بخش اعظم آن هم از سوی سپاه ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک تأمین شده است.

وی افزود: در اردوی جهاد یک روزه خواهران، بین 15 تا 20 نفر از خواهران بسیجی در برنامه‌های ویزیت رایگان روستاها، آموزش خیاطی، احکام، قرآنی و دیدار با خانواده معظم شهدا شرکت کرده‌اند.

این مسؤول ادامه داد: از دیگر برنامه‌های اردوی یک روزه برادران بسیجی می‌توان به برداشت محصول، تنظیف مساجد و غبارروبی گلزار شهدا اشاره کرد.

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان آبیک اضافه کرد: جهادگران آبیکی شب‌ها در اردوگاه شهید کاظمی بخش بشاریات اسکان می‌یابند.

به گزارش فارس، در ادامه اردوی جهادی پس از طی مسیر 10 دقیقه‌ای از روستای خرم‌پشته، به دورترین و محروم‌ترین روستای شهرستان آبیک(شهرآباد) رسیدیم.

در طی مسیر تا چشم کار می‌کرد مناطق بیابانی و اراضی کشاورزی به چشم می‌خورد؛ گرچه گرد و غبار عجیبی به اذعان اهالی از منطقه دشت‌آبی و قاقازان مهمان روستای شهرآباد و روستاهای اطراف بود.

به خانه‌ای رسیدیم که جهادگران آبیکی در حال ساخت یک اتاق، سرویس بهداشتی و حمام برای یک مددجوی کمیته امداد بودند.

ریحانه اینانلو پیرزن 70 ساله شهرآبادی با خوشرویی ما را به خانه پسرش که چسبیده به اتاق 15 متری خود بود، دعوت کرد که البته نپذیرفتیم و از وی درخواست کردیم به اتاق خودش برویم که قبول کرد.

این پیرزن خوش‌اخلاق و مهربان از حضور ما قدردانی کرد و گفت: از زحمات جهادگران بسیجی تشکر می‌کنم که در حال ساختن ساختمانی برای من هستند.

اینانلو با بیان اینکه پنج فرزند دختر و یک فرزند پسر دارم، افزود: همسرم 30 سال پیش فوت کرد و با هنر خیاطی فرزندانم را بزرگ کردم.

* زندگی پیرزن شهرآبادی در یک اتاق خلاصه شده بود

به گزارش فارس، زندگی پیرزن 70 ساله شهرآبادی در یک اتاق 15 متری خلاصه شده بود؛ اتاقی که سقف آن از چوب و حصیر بود و دو روفرشی، زیرانداز آن بود که حتی زیر آن فرش یا موکتی پهن نبود اما در گوشه‌های اتاق تکه‌هایی از موکت، پتو و فرشی به چشم می‌خورد.

البته پیرزن اذعان می‌کرد که یخچال اتاق او سوخته و از یخچال عروس خود استفاده می‌کند که دیدن صحنه زندگی این پیرزن واقعاً ناراحت کننده و تأسف‌بار بود و انسان را به فکر وا می‌داشت.

با صدای اذان ظهر جهادگران به مسجد رفته و بعد از اقامه نماز جماعات به منزل پیرزن شهرآبادی برگشته و ناهار صرف کردند.

پس از صرف ناهار به سراغ یکی از جهادگران رفتیم.

محمد مافی 19 ساله و دانشجو رشته معماری کمک به نیازمندان و همدردی با آنان را از اهداف شرکت در اردو جهادی ذکر کرد و به خبرنگار فارس در آبیک گفت: با حضور در روستاهای دور افتاده و محروم، افراد نیازمند به این نتیجه می‌رسند که مشکلات آنان از سوی جهادگران برطرف می‌شود.

محمد مافی افزود: از روز دوشنبه گذشته به همراه 10 جهادگر دیگر مشغول ساخت اتاق، حمام و سرویس بهداشتی برای پیرزن شهر آبادی هستیم.

وی ادامه داد: در هر روستا بین 30 تا 40 محروم و نیازمند وجود دارد و جهادگران وظیفه دارند به وضعیت محرومان رسیدگی کنند چراکه شرکت در اردو جهادی نقش مهمی در رفع مشکل نیازمندان ایفا می‌کند.

این جهادگر آبیکی اضافه کرد: با رفع محرومیت و نیاز محرومان آرامش خاصی در وجود ما ایجاد می‌شود.

*اردوهای جهادی حرکتی در راستای محرومیت‌زدایی است

مسؤول نمایندگی ولی‌ فقیه در سپاه ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک که در روستای شهرآباد و جمع جهادگران حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: اردوهای جهادی به تمام معنا حرکت جهادی در راستای محرومیت‌زدایی و خدمت به آحاد مختلف جامعه است.

حجت‌الاسلام محمد پنجی افزود: شرکت بسیجیان در اردوهای جهادی مصداق عملی تحقق اقتصاد مقاومتی طبق منویات مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: با برگزاری اردوهای جهادی می‌توان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کرد و شاهد رشد و پیشرفت جامعه شد.

این مسؤول اضافه کرد: بسیجیان با شرکت در اردوهای جهادی به این فرمایش مقام معظم رهبری «طوری عمل کنید که مردم احساس کنند خدمت شما رفع دغدغه آنان است»، جامع عمل بپوشانند.

مسؤول نمایندگی ولی‌ فقیه در سپاه ناحیه امام صادق(ع) شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: مسؤولان تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها اعم از اجرایی، نظامی و دولتی در برابر مردم وظیفه خدمت‌رسانی دارند چراکه منهای مردم وظیفه‌ای ندارند.

پنجی بیان کرد: از مسؤولان درخواست می‌شود همسو و هم‌ مسیر با سپاه و بسیج در خدمت به مردم حرکت جهادی داشته باشند و در جلسات مصوباتی را که به تصویب می‌رسانند، عملیاتی کنند.

وی افزود: مسؤولان شهرستان آبیک باید در روستای شهرآباد حضور یافته و در رفع محرومیت و مشکلات مردم این روستا گام‌های مؤثری بردارند.

* شور و اشتیاق خاص برای کمک به رفع محرومیت نیازمندان

بنا بر این گزارش، جهادگران آبیکی در روستاهای بخش بشاریات غربی شهرستان آبیک و محرومیت‌زدایی آنان ادعایی ندارند و با شور اشتیاق خاص برای کمک به رفع محرومیت نیازمندان اقدام می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار