کد خبر: ۲۹۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 09 September 2016
مانور آمادگی در مقابل خطر سونامی و زلزله روز پنجشنبه در سواحل زیبای دریای مکران در چابهار برگزار شد.

مشاور رئیس پژوهشگاه در امور اجرایی مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند در چابهار در حاشیه برگزاری مانور اعلام خطر سونامی اظهار داشت: این مانور بصورت بین المللی از طرف سازمان بین الدول اقیانوس شناسی زیر نظر یونسکو همزمان با کشورهای حاشیه اقیانوس هند از سوی مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه در سواحل چابهار برگزار شد.
حسین نگارستان افزود: شهرستان بندری چابهار به دلیل اتصال به آب های اقیانوسی و موقعیت راهبردی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران همزمان با سایر کشورها مانور اعلام خطر سونامی را برگزار کرده است.
وی ادامه داد: در این مانور نیروهای امداد ونجات پس از شنیدن اعلام زلزله 9 ریشتری فرضی در کشور پاکستان با به صدا درآوردن آژیر خطر خودروهای امدادی، آمبولانس و اتوبوس ها از مناطق سواحل ایران در منطقه لیپار چابهار حرکت و ساکنان روستایی منطقه را به ارتفاعات جابجا و اسکان دادند.
وی گفت: بیش از 50 نفر از افراد حاضر در سواحل و ساکنان روستایی از سوی تیم های امداد و نجات از آسیب جدی فرضی نجات و به مناطق امن جابجا شدند.
مشاور رئیس پژوهشگاه در امور اجرایی مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند در چابهار افزود: این مانور با حضور و همکاری حدود 60 نفر از نیروهای امدادی، اورژانس، هلال احمر، پژوهشگاه اقیانوس شناسی، اعضای شوراهای اسلامی بخش مرکزی و نیروهای اداری دستگاههای اجرایی و دهیاران چابهار برگزار شد.
نگارستان بیان کرد: افرادی که بصورت فرضی در سونامی بیمار شده و یا آسیب دیده بودند نیز با حضور تیم پزشکی مداوا شدند.
وی ادامه داد: در سال 2004 میلادی یک سونامی با کشته های چند صد هزار نفری در اقیانوس اتفاق افتاد و این مانور پس از آن اتفاق طراحی شد تا هر 2 سال در کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شود. 
وی گفت: در صورت وقوع سونامی در هر کشوری از مناطق حاشیه اقیانوس هند سامانه بین المللی دریایی خطر سونامی را به کشورهای استرالیا ، هند و اندونزی اعلام می کند و این سه کشور نیز سریعا به تمام کشورهای حاشیه اقیانوس هند اطلاع می دهند تا اقدامات امداد و نجات و جابجایی مردم ساحل نشین را انجام دهند.
وی تصریح کرد: چابهار در گسل مکران و در نزدیکی سواحل دیگر ایران و پاکستان قرار دارد و خطر سونامی و زلزله با ریشتر بالا آن را تهدید می کند.
مشاور رئیس پژوهشگاه در امور اجرایی مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند در چابهار هدف از برگزاری این مانور را افزایش توان نیروهای امدادی، آشنایی مردم از حطرات دریایی عنوان کرد.
نگارستان از تلاش ها و زحمات فرمانداری چابهار، بخشداری مرکزی، دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار، منطقه آزاد، دهیاری رمین، شورای اسلامی بخش مرکزی چابهار، اداره بنادر و دریانوردی، نیروی انتظامی و مدیریت بحران استانداری قدردانی کرد. 
وی گفت: مرکز اقیانوس شناسی چابهار در دریای عمان و اقیانوس هند نخستین پایگاه پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است که در این شهرستان و در مجاورت آبهای دریای عمان و اقیانوس هند در زمینی به مساحت هفت هزار و 200 مترمربع و زیر بنای 2 هزار مترمربع در شهریور سال 1385 افتتاح شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی کشور با 260 هزار نفر جمعیت بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی دارد و از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار