سفر وزیر آموزش و پرورش به چابهار فرصتی شد تا مردم، مسئولان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا درخواست ها و درد دل هایشان را در زمینه مشکلات آموزشی و درخواست برای رساندن میانگین سرانه فضای آموزشی این شهرستان به میانگین استانی و کشوری مطرح کنند.
کد خبر: ۲۹۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 06 September 2016
آموزش و پرورش یکی از مهمترین مقوله های توسعه هر منطقه است که توجه به آن می تواند تاثیر فراوانی در پیشرفت، آبادانی و پرورش نیروی انسانی مجرب و با علم و دانش داشته باشد.
شهرستان چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و اتصال به اقیانوس هند به عنوان پیشانی توسعه سیستان و بلوچستان و کشور لقب گرفته است و مردم نیز انتظار دارند شاخص های آن براساس جمعیت در حوزه های مختلف متناسب با کشور و یا حداقل استان باشد.
هم اینک براساس آمارهای ارایه شده از سوی مسئولان 77 درصد مردم شهرستان چابهار در چند متری آب های بی کران اقیانوسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند و آب در شهر چابهار جیره بندی شده و در روستاها 38 هزار و 460 خانوار با جمعیت حدود 160 هزار نفر با تانکر آبرسانی سیار انجام و به هر نفر روستایی در شبانه روز 15 لیتر آب تحویل می شود.
شاخص بهداشت نیز به همین صورت است که براساس آمارها بیمارستان 156 تختخوابی امام علی (ع) چابهار به حدود 600 تا 700 هزار نفر جمعیت چابهار و مناطق همجوار از راسک سرباز تا جاسک خدمات بهداشتی درمانی ارایه می کند، این در حالی است که براساس استاندارد کشوری باید برای هر هزار و800 نفر یک تخت بیمارستانی فعال باشد براین اساس حداقل انتظار مردم راه اندازی یک بیمارستان 540 تختخوابی فوق تخصصی در چابهار است.
در زمینه اجرای طرح هادی برای بیش از 350 روستای بالای 20 خانوار هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است و روستاهای با بیش از هفت تا 20 هزار نفری تیس، کمب، رمین، پسابندر، پلان، گواتر وغیره طرح هادی بصورت کامل اجرا نشده است.
شهرستان چابهار در حوزه آموزش و پرورش نیز با محرومیت فراوانی روبرو است بطوریکه در 549 آبادی و روستا و جمعیت حدود 260 هزار نفری شهری و روستایی چابهار فقط 56 آموزشگاه شهری و 69 آموزشگاه روستایی وجود دارد و 83 مدرسه بصورت غیرانتفاعی و غیردولتی فعالیت می کنند که به گفته برخی کارشناسان این آمار غیرقابل باور است.
در مجموع در 208 آموزشگاه دولتی و غیر دولتی بیش از 31 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که تراکم دانش آموز در هر کلاس از مرز 40 تا 50 دانش آموز گذشته است.
هم اینک حوزه آموزش و پرورش شهرستان چابهار با کمبود 657 کلاس درس رو به رو است و مردم این منطقه از دولت و خیران انتظار دارند به کمک نونهالان و آینده سازان این منطقه بشتابند و هرچه سریعتر چاره اندیشی کنند تا بیش از این دانش آموزان با مشکلات کمبود فضا رو به رو نباشند.

رئیس شورای اسلامی شهر چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمارها میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در کشور 43/5 (5 مترو 43 سانتی متر)، استان 02/3 (سه متر و 2 صدم سانتی متر) است ولی در کمال ناباوری این آمار در شهر چابهار 50 سانتی متر است.
'واحدبخش دُربین' افزود: وجود 50 سانتی متر سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز خود گویای فقر شدید در فضای آموزشی و تراکم بالای 40 تا50 نفری دانش آموز در هر کلاس درس است.
وی از وجود 83 فضای آموزشی غیردولتی و غیر انتفاعی در چابهار انتقاد کرد و افزود: یکی از مشکلات افت تحصیلی و بازماندگان از تحصیل در چابهار مدارس غیر دولتی است که والدین توان پرداخت هزینه های سنگین تحصیل فرزندان خود را ندارند و مجبورند مدرسه را رها کرده و به کارهای کاذب روی آورند.
وی بیان کرد: کمبود شدید فضای آموزشی در حاشیه و مرکز شهرستان چابهار کاملا ملموس است و پذیرفتنی نیست که دولت اقدامی برای ارتقای سرانه فضای آموزشی چابهار انجام ندهد و چابهار از سایر شهرهای سیستان وبلوچستان دور افتاده و محروم تر باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر چابهار پیشنهاد کرد: اگر خیران محلی و کشوری با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان منطقه آزاد، بنادرودریانوردی، شیلات، شرکت نفت و صاحبان صنایع و کارخانه های پتروشیمی، فولاد وغیره اقدام جهادی برای ساخت فضای آموزشی و استاندارد سازی مدارس فرسوده و غیراستاندارد و خرید تجهیزات انجام دهند در کمتر از یکسال مشکلات آموزشی چابهار به حداقل خواهد رسید.
دُربین از تلاش دولت و توجه ویژه مقام معظم رهبری برای توسعه چابهار و انجام طرح های عمرانی نظیر طرح توسعه بندرشهید بهشتی، صدور مجوز فرودگاه بین المللی، اجرای خط آهن، رسمی کردن مرز ریمدان و طرح های بزرگ و کوچک عمرانی و خدماتی قدردانی کرد و افزود: با همت مسئولان دولت تدبیر وامید و خیران در آینده ای نزدیک شاهد استاندارد سازی مدارس این شهرستان خواهیم بود.
وی از وزیر آموزش و پرورش خواست دستور ویژه برای ساخت حداقل 200 فضای آموزشی استاندارد با امکانات آموزشی و سرمایشی را صادر و در سال جاری عملیات اجرایی آنها را آغاز کنند.
الله بخش جدگال یکی از معتمدان شهر چابهار نیز گفت: از دانش آموز این منطقه وقتی باید انتظار قبولی در کنکور و رقابت با سایر دانش آموزان کشور را داشت که بتوان امکانات و زمینه های تحصیلی را برای آنان فراهم کرد نه اینکه در کلاس های بیش از 45 نفری تحصیل کنند.
عبدالصمد کتری زاده نیز بیان کرد: مردم و مسئولان سایر استانها و مرکز کشور وقتی نام چابهار را می شنوند فکر می کنند این منطقه در همه زمینه ها توسعه یافته و هیچ مشکلی ندارد و حتی وجود مشکلات آموزشی، بهداشت و بی آبی این منطقه را باور ندارند.
عبدالعزیز رامش از دیگر شهروندان معتمد چابهاری نیز گفت: مسئولان در بیان آمار و ارقام همکاری خوبی با مردم و شوراهای اسلامی ندارند و همیشه بیان می کنند که آمارها محرمانه است و جایی برای پیگیری براساس شاخص ها وجود ندارد که پیشنهاد می شود مسئولان و رسانه ها واقعیت ها و مشکلات و مطالبات واقعی چابهار را بیان کنند و مسئولان نیز با مردم در زمینه ارایه اطلاعات و آمار صادق باشند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز گفت: مسئولان و مدیران کل براساس شاخص ها اعتبارات را توزیع کنند تا محرومیت ها کم و توسعه بخش های مختلف شهرهای محرومی مانند چابهار به میانگین استانی و کشوری نزدیک شود.
معین الدین سعیدی افزود: کیفیت بخشی به آموزش در چابهار بسیار مهم است و باید شورو نشاط در مدارس چابهار ایجاد شود چون دانش آموزان فاقد روحیه نمی توانند موفقیتی حاصل کنند و به مدارج بالاتر برسند.
وی خواستار بکارگیری معلمان با تجربه و با علم در مقطع تحصیلی ابتدایی شد و افزود: باید پایه دانش آموزان قوی باشد تا بعدها با افت تحصیلی رو به رو نشوند.
وی با بیان اینکه دبیرستان دانشگاه در چابهار موفق عمل کرده و تجربه خوبی برای ادامه تحصیل اندک نخبگان مناطق و شهرهای همجوار است، خاطر نشان کرد: از وزیر آموزش و پرورش درخواست داریم برای راه اندازی دبیرستان دانشگاه در مرکز بخش نگور دشتیاری و پلان دستورات لازم را برای اقدام و همکاری صادر کنند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: براساس آمارهای آموزش و پرورش چابهار 657 کلاس درس در این شهرستان کمبود است که برای ساخت آنها نیازمند تلاش و همکاری خیران و دولت تدبیر وامید است.
سعیدی خواستار افزایش میانگین سرانه فضای آموزشی شهر چابهار از 50 سانتی متر به ازای هر دانش آموز به میانگین کشوری حداقل پنج متر و میانگین سرانه فضای آموزشی شهرستان چابهار از 03/1 (یک متر و سه سانتی متر) به حداقل بالای 5 متر کشوری شد.
فرماندار شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمعیت شهرستان چابهار نسبت به 40 سال قبل 60 برابر رشد داشته است و به نسبت جمعیت امکانات آن رشد چندانی نداشته است.
احمدعلی موهبتی افزود: چابهار شهرستان مهاجر پذیری است و طبق یک آمار از روستای رمین تا طیس بیش از 160 هزار نفر جمعیت ساکن هستند.
وی افزود: بیش از 50 هزار نفر یعنی جمعیت حدود 63 درصدی حاشیه نشین و فاقد هرگونه امکانات از جمله فضای آموزشی، برق و آب هستند.
وی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی چابهار نسبت به کشور و استان خیلی پایین است و در مهرماه سالجاری برخی مدارس سه شیفته خواهند شد.
وی ادامه داد: حداقل انتظار مردم شهرستان چابهار بهره مندی از امکانات و فضای آموزشی در حد سرانه استانی است.
وی از وزیر آموزش و پرورش خواست با همکاری و دعوت خیران سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز که 50 سانتی متر در شهر و یک متر در سطح شهرستان چابهار است را به بیش از 5 متر میانگین کشوری ارتقا بدهند تا عدالت آموزشی رعایت شود.
معاون مدیرکل و مدیرآموزش وپرورش چابهار نیز گفت: همایش خیران مدرسه ساز با حضور وزیر آموزش و پرورش از امروز در چابهار برگزار می شود که تاثیر زیادی برای ساخت فضاهای آموزشی نوساز و استاندارد و تجهیز مدارس در آستانه سال جدید تحصیلی دارد.
حسن نوروزی افزود: 74 باب فضای آموزشی تخریبی در مناطق شهری و روستایی وجود دارد.
وی ادامه داد: تاکنون 79 کلاس درس توسط خیران ساخته شده است که 26 کلاس آن از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار بوده است.
وی گفت: 10 مدرسه نیمه تمام با پیشرفت 10 تا 75 درصدی در شهرستان چابهار وجود دارد.
مدیر آموزش و پرورش چابهار با بیان اینکه تعداد 126 کلاس درس برای ساخت در همایش خیران مدرسه ساز سواحل مکران پیشنهاد خواهد شد، اظهار امیدواری کرد با کمک دولت و خیران مشکلات فضاهای آموزشی مرتفع شود.
نوروزی به سرانه پایین فضای آموزشی در چابهار اشاره کرد و افزود: شهرستان چابهار فاصله زیادی با میانگین استانی و کشوری دارد.
وی گفت: مدرسه سازی جهاد برای نشر علم است و از خیران بومی و کشوری انتظار داریم در این راه قدمهای خوبی بردارند و دانش آموزان این منطقه محروم را شاد کنند.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار