کد خبر: ۲۹۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵ 04 September 2016
تابناک / مدیرعامل آب و فاضلات روستایی استان گیلان گفت: آبرسانی به روستاهای گیلان نیازمند 950 میلیارد تومان سرمایه گذاری است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما محمدعلی فرّامینی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخشی از این میزان اعتبار باید از بودجه سالانه و بخشی دیگر از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود ، افزود : از سال 1377 که شرکت آب و فاضلاب روستایی تشکیل شد منابع مالی مشخصی برای پیشبرد طرحهای آبرسانی روستایی وجود نداشت اما از سال 93 برای آبرسانی روستایی یک ردیف ملی در نظر گرفته شده و در سال 94 علاوه بر آن 500 میلیون دلار برای آبرسانی روستایی در نظر گرفته شده و جهشی در اجرای این طرحها به وجود آمده است.

وی  با بیان اینکه تمامی طرحهای ابرسانی به روستاهای استان گیلان باید تا  پایان برنامه ششم توسعه به اتمام برسد  گفت : اگر منابع مالی تا پایان سال 95 و در طول برنامه ششم توسعه به این طرحها تخصیص یابد آبرسانی به طرح های روستایی گیلان تمام خواهد شد.

فرّامینی گفت : از زمستان 94 تا شهریور 95 یعنی هفته دولت ، آبرسانی به 171 روستا با هزینه 77 میلیارد و 600 میلیون تومان به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه تمام زیرساخت های آبرسانی به 1042 روستای گیلان که قرار است با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی آبرسانی شود ، فراهم شده است ، افزود: مخازن آب روستاها ، ساخته شده ، چاههای آب موردنیاز حفاری و خطوط انتقال آن نیز ایجاد شده است.

مدیر عامل آب و فاضلات روستایی استان گیلان اضافه کرد : آبرسانی به 770 روستا از مجموع طرح بزرگ آبرسانی به 1042 روستا به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص استانی بودجه پارسال حدود 22 درصد یعنی حدود 9 میلیارد تومان بوده است ، گفت : پارسال 103 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی روستایی گیلان در نظر گرفته شد که 50 درصد آن تخصیص یافت و بقیه قرار است در پاییز امسال تخصیص یابد.

فرّامینی با اشاره به اینکه از صندوق توسعه ملی برای امسال هنوز اعتباری در نظر گرفته نشده است ، افزود : قرار است مجلس شورای اسلامی در متمم قانون بودجه 95 برای دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی ، مبلغی در نظر بگیرد تا در دو مرحله هزار میلیون دلار ( یک میلیارد دلار) اعتبار برای سال 95 و 96 برای آبرسانی به روستاهای کشور اختصاص یابد.

مدیرعامل آب و فاضلات روستایی استان گیلان گفت : سهم استان گیلان در صورت تصویب 6 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه 74 درصد جمعیت روستایی گیلان از آب شرب سالم برخوردارند ، افزود: استان گیلان 2 هزار و 592 روستای دارای سکنه ثابت و 300 روستای با سکنه موقت دارد که از این مجموع 2001 روستا بالای 20 خانوار بوده و 1762 روستای گیلان دارای شبکه آب آشامیدنی بهداشتی و سالم است.

مدیرعامل آب و فاضلات روستایی استان گیلان گفت: هزینه آبرسانی در گیلان 2.5 تا 3 برابر هزینه آبرسانی به سایر روستاهای کشور است و بطور میانگین به ازای هر خانوار 75 متر لوله گذاری انجام می شود در حالی که این رقم در کشور به ازای هر خانوار 14 متر است.

وی گفت:‌ 40 درصد جمعیت گیلان در روستاها زندگی می کنند و جمعیت روستایی این استان 3.4 درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل و نشان می دهد که بافت روستایی گیلان نسبت به میانگین جمعیت روستایی کشور که 28 درصد است بیشتر حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش سالانه در استان گیلان 1200 میلیمتر است ، افزود: چون خانه های روستایی گیلان به صورت خانه باغ ساخته می شود، هر خانه روستایی حدود 200 تا 300 متر با خانه بعدی فاصله دارد که باعث افزایش هزینه های آبرسانی به روستاها شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان گیلان تاکید کرد: برای آبرسانی به هر خانوار روستایی گیلان 6.5 میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز است در حالی که متوسطه سرمایه گذاری آب روستایی در کشور 2 میلیون و 400 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: تراکم جمعیت در استان گیلان بالاست و گیلان بعد از تهران بیشترین تراکم جمعیت را دارد.
فرّامینی افزود: تراکم جمعیت در گیلان به ازای هر کیلومترمربع 177 نفر است درحالی که درکشور بطور میانگین به 47 نفر می رسد.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان 0.85 درصد خاک کشور را تشکیل می دهد اما حدود 2.5میلیون نفر جمعیت دارد ، افزود: در این استان با دو پدیده تراکم جمعیت و پراکنش مواجه هستیم که موجب شده است هزینه اجرای طرحهای آبرسانی روستایی افزایش یابد.

مدیرعامل آب و فاضلات روستایی استان گیلان با اشاره به اینکه حدود یک میلیون نفر جمعیت روستایی در گیلان زندگی می کنند ، افزود: برای تامین آب آشامیدنی روستایی دو طرح پیش بینی شده که در حال اجراست که طرح اول آبرسانی 1042 روستا با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و دیگری طرح آبرسانی به 1550 روستای دیگر به صورت تک روستایی است که هر دو طرح در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه یک سوم مساحت استان ، جلگه ای است و حدود 47 درصد جمعیت روستایی این استان در آن ساکن هستند ، گفت : تراکم جمعیت در این منطقه 420 نفر به ازای هر کیلومترمربع است اما آب با کیفیت و قابل شرب در منطقه جلگه ای گیلان وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان گیلان افزود: برای آبرسانی 1042 روستا در منطقه جلگه ای حاشیه خزر در استان گیلان ، منطقه جلگه ای به 12 ناحیه تقسیم شده و قرار است آب روستاها از طریق حفر 80 حلقه چاه فلمن و شناسایی چشمه های آب تامین شود.
فرّامینی در مورد فاضلاب روستایی در استان گیلان نیز گفت: سه تصفیه خانه فاضلاب روستایی در حومه شهرهای لاهیجان، آستانه اشرفیه و طالش ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون ، تصفیه خانه فاضلاب روستایی در روستاهای بالای یکصد خانوار ایجاد می شود ، افزود : برای احداث تصفیه خانه فاضلاب در 75 روستا در سطح کشور برنامه ریزی شده که در سه روستای گیلان هم اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه ای وزارت نیرو با بانک توسعه اسلامی امضا کرده که بر اساس آن 105 روستا از طریق تسهیلات بانک توسعه اسلامی بتوانند تصفیه خانه فاضلاب احداث کنند ، افزود: ‌5 روستا سهم گیلان است .

وی افزود: استفاده از چاه های جذبی فاضلاب نیز که در حد ازمایشی در حال اجراست در یکی از روستاهای گیلان در حال احداث است و در صورتی که نتایج آن مثبت باشد در روستاهای کشور اجرا خواهد شد.

فرّامینی درباره برنامه های آینده شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز گفت: استفاده از آب شیرین کن در حاشیه دریای خزر در دستور کار است و در حال حاضر نیز روزانه 1500 متر مکعب آب دریای خزر از این طریق شیرین می شود که نمونه آن در یکی از روستاهای انزلی مستقر است.

وی گفت : برای ساخت این آب شیرین کن 2 میلیارد تومان با همت بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

مدیر عامل آب و فاضلات روستایی استان گیلان افزود : علاوه بر منابع دولتی در 8 طرح آبرسانی از منابع غیردولتی با شیوه های BOO، BOT و ROT استفاده خواهیم کرد.

فرّامینی گفت : براساس قانون برای فروش هر مترمکعب آب روستایی 50 درصد بهای آب شهری دیده شده است در حالی که قیمت تمام شده هر متر مکعب آب سالم در گیلان 840 تومان است اما آن را 170 تومان به مصرف کننده می فروشیم.

وی تصریح کرد : میزان طلب شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از مشترکان گیلانی حدود 3 میلیارد تومان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار