سیاری با تاکید بر این که سواحل مکران یکی از مهم ترین سواحل کشور است گفت : رهبرمعظم انقلاب از سال 66 فرمودند که سواحل مکران باید آباد شود چراکه نقش مهمی در سطح زندگی مردم دارد و موجب توسعه سواحل کشور خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ 03 September 2016

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نوشهر ، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری عصر امروز در دومین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر با اشاره به اهمیت جایگاه جغرافیایی ایران در منطقه، اظهار داشت : ایران بهترین موقعیت مکانی را برای ارتباط با دیگر کشورهای دنیا دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ایران علاوه بر اینکه از نظر منابع متعدد زیرزمینی کشوری بسیار غنی است بلکه در مرکز بیضی انرژی جهان نیز قرار دارد و از نگاه مرزهای کشور در شمال و جنوب 3000 کیلومتر مرز دریایی داریم و با احتساب رودخانه‌ها به 5000 کیلومتر می‌رسد.
وی سواحل مکران را مهم‌ترین ساحل کشور نام برد و گفت: رهبرمعظم انقلاب از سال 66 فرمودند که سواحل مکران باید آباد شود بنابراین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استقرار در این سواحل و تامین امنیت در مدار 10 درجه چابهار در جهت تحقق منویات رهبری تلاش کرد.
وی با بیان این که ترابری از طریق دریا برای کشورها به‌صرفه است، گفت: بیشترین منافع کشور ما در دریا بحث تجارت است که بالای 90درصد واردات و صادرات کشور از طریق دریا است ، کشورهایی که به دریا راه ندارند از بزرگترین نعمت‌ها محروم هستند و همواره به دنبال وصل‌کردن خود به دریا بودند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه در تمام نظریه‌های ژئوپلتیکی دنیا موقعیت مکانی ایران در درجه اول قرار دارد، گفت: با وجود اینکه ایران در بحث استفاده از دریا و دریانوردی تاریخی هشت‌صد ساله دارد اما به‌ مردمی هستیم که به درستی از دریا استفاده نکردیم.
وی ادامه داد: کار استکبار و استعمار این بود که مردم ما را از ساحل دور و ما را مرکزنشین کردند که متوجه منابع و منافع خود در دریا نباشیم تا آن‌ها به راحتی از سواحل بهره‌مند شوند.
سیاری برقراری امنیت در خلیج عدن را که مهم‌ترین شاهراه عبور و مرور کشتی‌های نفتکش و تجاری خلیج عدن است، را مهم توصیف کرد و گفت: ایران اسلامی به طور مستمر در این شاهراه حضور دارد و پرچم آن همواره برافراشته است که در پیشرفت دریا محور کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که بیشترین امکانات را خداوند در دریا به جمهوری اسلامی ایران داده است، خاطرنشان کرد: نیاز به فناوری‌های به‌روز در همه ابعاد در کشور احساس می‌شود که نیروی دریایی در این زمینه درکشور جزء یکی از پیشروترین‌ها است.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه نیروی دریایی در توسعه دیپلماسی کشور موثر است، گفت: برای پیشرفت و توسعه کشور نیاز به همکاری با دانشگاه‌ها، صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان است تا شاهد پیشرفت توسعه محور کشور باشیم.

وی در پایان یادآورشد: برای توسعه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا همه جامعه متوجه منافع کشور شوند و در جهت این موضوع حرکت کنند که خوشبختانه در نیروهای مسلح، بیشترین ارتباط را با دانشگاه‌ها دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار