کد خبر: ۲۸۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 29 August 2016

به گزارش تابناک لرستانبه نقل از پایگاه خبری "منار"شب گذشته، "شهرام ناظری" و پسر وی "حافظ ناظری" در فضای باز سالن کارگران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان مهمان سه هزار نفر از اهالی خرم‌آباد بودند.

در کنسرتِ خرم‎آبادِ  

این کنسرت پیش از این قرار بود در مردادماه اجرا شود ولی به 7 شهریور موکول و با استقبال مردم خرم‎آباد روبه‎رو شد.

آلبوم ناگفته؛ پرفروش‎ترین کنسرت تاریخ موسیقی ایران

آلبوم ناگفته به‎عنوان اولین اثر از خاورمیانه به صدر فروش آثار کلاسیک جهان راه پیدا کرده است. اولین بار است که کمپانی سونی اثر هنرمندی از خاورمیانه را منتشر می‎کند و اولین بار است که ۴۲ برنده جایزه گِرَمی در آلبوم یک ایرانی گردهم می‎آیند.

ساز و آوازی که برای همه می‎نوازد و می‎خواند اما متعلق به هیچ کجا نیست. به قول "حافظ ناظری"؛ ویژگی این آلبوم آن است که شبیه هیچ اثری نیست و این خود منحصر به فرد بودن اثر را می‎رساند.

آلبومی که در ابتدای مطرح شدنش در ایران حتی با انتقاد تند برخی از اهالی موسیقی روبه‎رو شد، اما جوابیه "حافظ ناظری" آبی بود که بر آتش ریخته شد تا در چند سال اخیر، ایران به پرفروشترین‎ها بپیوندد. این اقبال در لرستان نیز تکرار شد تا عنوانی دیگر در کارنامه "ناگفته" ثبت شود.

استقبال سه هزار نفری از کنسرت "ناگفته" در خرم‎آباد

و اما در خرم‌آباد؛ با وجودی که زمان اجرا، ساعت 9 و سی دقیقه اعلام شده بود، به دلیل ازدحام جمعیتی که بلیط خود را در همان محل تهیه کردند، برنامه با بیش از سی دقیقه تاخیر اجرا شد تا در ابتدای برنامه "شهرام ناظری" نیز به این تاخیر اشاره کند.

مهمانان پس از ارائه بلیط به فضای اجرای کنسرت راهنمایی شدند و البته عده‎ای به‎علت عدم همخوانی تعداد صندلی‎ها در سایت "ایران کنسرت" با تعداد صندلی‎های موجود، به دنبال شماره رزرو کرده خود می‎گشتند.

در مجموع بیش از 2500 صندلی چیده شده بود و با احتساب جمعیتی که ایستاده کنسرت را دنبال می‎کردند، نزدیک به سه هزار نفر مشتاقانه به اجرای "شهرام و حافظ ناظری" گوش سپرده بودند.

گلایه "شهرام ناظری" به عدم وجود سالن مناسب اجرای موسیقی

هیئت اجرایی کنسرت نیز با لباس متحدالشکل و بیسیم‎به‎دست، مهمانان را از زمان ورود به فضای اجرا، راهنمایی می‎کردند و در مواردی نیز آنان را مورد لطف خود قرار می‎دادند. از جمله خانمی که دوربین حرفه‎ای عکاسی به همراه داشت. به او گفتند خبرنگار هستید؟ اگر هستید و لنز دوربینتان را شکستند شاکی نشوید. و البته عکاسان کنسرت به تعداد  هیئت اجرایی اضافه شدند تا در طول برنامه مدام در حال رفت و آمد باشند. و صدالبته صدای بیسیم‎های هیئت و صحبت‎های برخی از عوامل اجرایی به صدای کنسرت افزوده شد.

شهرام ناظری در طول برنامه گفت: این جور کنسرت‎ها برای حضور کودکان مناسب نیست و چنین کنسرت‎های به سالن‎های آکوستیک نیاز دارد. سال‎هاست که می‎گوییم و کسی گوش نکرد. امیدوارم در سال‎های بعدی گوش کنند.

در ابتدا "رامین صادقی"؛ مجری برنامه و خواننده پاپ، جملاتی را در رابطه با کنسرت ناگفته، خوانندگان و نوازندگان آن گفت و حاضرین را به ادامه برنامه دعوت کرد.

بخش اول با اشعار مولانا شروع شد و سپس با اشعار حافظ ادامه پیدا کرد.

"شهرام ناظری" در طول برنامه چند مرتبه به سروصداهای بیرون از محوطه اشاره و درخواست رسیدگی کرد.

اما وی بارها در طول برنامه از سکوت حاضرین تقدیر و این عمل را نشان‎دهنده هنردوستی اهالی خرم‎آباد عنوان کرد و گفت: امیدوارم تصمیم‎گیرندگانِ واقعی، این علاقه مردم را ببینند. زیرا این امر، علاقه یک قوم را نشان می‎دهد.

در بخش دوم، فصل اصلی با اشعار مولانا "باز آمدم بازآمدم ......" اجرا شد.

اجرای هر قطعه، با تشویق مستمر حاضرین روبه رو می‎شد تا لبخند به لبان "شهرام و حافظ ناظری" و نوازندگان گروه بنشیند.

در بخش‎هایی نیز نوازندگان به تک‎نوازی پرداختند که در انتها، ناظریِ پسر در این رابطه گفت: نوازندگان این گروه، تک‎نواز نیز هستند.

تنها عشق مرا در ایران نگاه داشته است

شهرام ناظری در ابتدای برنامه گفت: می‎توانستم خارج از ایران زندگی کنم اما با خود فکر کردم و دیدم، تنها عشق بود که مرا در ایران نگاه داشت –این جملات با تشویق  حاضرین روبه‎رو شد- عشق به این آب و خاک و عشق به شما مردم که طرفدار هنرِ درست هستید و دوست دارید آنچه از پیشینیان ما از نظر هنر و ادبیات باقیمانده است، زنده و به جهانیان نشان داده شود. زیرا ما ملتی هستیم از یک فرهنگ و تمدن قدیمی و بسیاری از فعالیت ایرانیان در زمینه‎های مختلف در جهان استفاده شده است. اما باید به جهان هنرمان را عرضه کنیم زیرا این فرهنگ، تمدن و ادبیات در جهان تنها متعلق به ایران است.

وی افزود: از افرادی که موجب شدند گروه ما بعد از سال‎ها در خرم‎آباد اجرا داشته باشند تشکر می‎کنم زیرا همت بزرگی به خرج دادند.

ناظریِ پدر در ادامه گفت: ادبیات، هنر و موسیقی درست و معنویِ ایران‎زمین، به دلیل تربیتِ اجتماع و جوانان با تاثیر بسیار بالا باید وجود داشته باشد زیرا این اثر برای مردم، جامعه و جوانان سازنده است.

تنها راه مقابله با فساد، فرهنگ است

یادگاری شهرام ناظری به مردم خرم‎آباد

وی افزود: جوانی که موسیقی خوب نشنود، به دنبال موسیقی بد می‎رود و وقتی در راه ابتذال قدم برمی‎دارد، موسیقی مبتذل می‎شود، فیلم مبتذل می‎شود، رفت و آمد با افرادِ مبتذل می‎شود و تاسف‎بار، فسادهایی‎ست که شاهد آن هستیم. و تنها راه مقابله با این فساد، فرهنگ است. فرهنگی که می‎بایست ارتقا پیدا کند.

شهرام ناظری در پایانِ بخش اول سخنان خود گفت: امیدواریم شب خاطره‎انگیزی را با اثر ناگفته که اثری‎ست الحاقی از موسیقی کلاسیک، سنتی و ملی ایران‎زمین، داشته باشید و این اجرا برای دیار لرستان و خرم‎آباد به یادگار بماند.

شهرام ناظری در بخش دوم سخنان خود عنوان کرد: این قوم قرن‎ها با نغمات زیبایی که از صمیم جان و دل گفته شده، از روح یک جامعه‎ای چکیده و تبدیل به موسیقی شده است و قرن‎هاست ادامه دارد آشناست، تمدنی‎ که در وجود همه ایرانیان با نژادها، فرهنگ‎ها، طرز فکرها و هنرهای خاص و متفاوت وجود دارد که در هیچ کجای دنیا چنین تنوعی دیده نمی‎شود.

وی افزود: ایران با این همه ویژگی، اقیانوس بشری‎ست و همان ژن موجب شده است که شما با علاقه و سکوت در این شرایط که شاید مناسب نیست در این برنامه حضور پیدا کنید.

اینجا فقط صدای جیرجیرک شنیده می‎شود

ناظری با بیان این جمله که "اینجا فقط صدای جیرجیرک شنیده می‎شود" از سکوت حاضرین تقدیر کرد.

وی افزود: در بزرگترین سالن‎های دنیا اجرا داشته‎ام و حالا جای خیلی‎ها خالی‎ست تا ببینند ملت ایران چه کسانی هستند و این معرفتِ نشستن و شنیدن چقدر بالاست. برخی فکر می‎کنند که وقتی موسیقی یعنی ولنگاری در حالیکه این موسیقی غذای روح است.

شهرام ناظری در میان سخنان خود دوبار مردم لرستان را سلحشور خواند و شاید به همین دلیل، در ادامه به‎صورت بداهه "آواز اندک اندک جمع مستان می‎رسند" را با همراهیِ نوازنده دف اجرا کرد. آوازی که در طول سال‎های دفاع مقدس یکی از اثربخش‎ترین آوازهایی بود که از صداوسیما پخش می‎شد.

هیچ قراردادی بابت پخش آوازهایم با صداوسیما نداشتم

ناظری در رابطه با پخش آوازهایش در دوران دفاع مقدس در صداوسیما گفت: من تنها به عشق این آب و خاک خواندم و هیچ قراردادی بابت پخش آوازهایم با صداوسیما نداشتم.

بخش بعدی با دو آواز از "مثنویِ پیچِ" مولانا و "بشنو از نی چوم حکایت می‎کند"، ادامه پیدا کرد.

"حافظ ناظری" که در طول برنامه سکوت اختیار کرده و تنها به سخنان پدر گوش سپرده بود و گاهی نیز از جملات وی لبخندی بر لبش نقش می‎بست، در بخش پایانی برنامه گفت: در وضعیت نابسامانی هنری در کشور ما، باعث خرسندی‎ست که توانستیم این برنامه را اجرا کنیم.

وی خطاب به حاضرین افزود: شما همیشه حامیِ هنرمندانِ بی‎کَس هستید و اگر عشق، سکوت و حمایت شما در هر شرایطی نباشد، هیچ چیز معنا پیدا نمی‎کند.

"ناگفته" شبیه به هیچ چیزی که تا به‎حال شنیده‎اید نیست

"حافظ ناظری" گفت: کیفیت این برنامه را شما و تاریخ قضاوت می‎کند اما تنها نکته این‎ست که این موسیقی شبیه به هیچ چیزی که تا به‎حال شنیده‎اید نیست و این در موسیقی یک حرف پرقدرت است زیرا معمولا در این هنر، هر بخشی از جایی گرفته می‎شود، ولی در این برنامه، یک اصالت و نوآوری از تمام اعضای این گروه که همگی تک‎نواز هستند، دیده می‎شود.

وی در ادامه گفت: برای این برنامه زحمت‏های فراوانی کشیده شده است و در کنار افتخارات جهانی، در حال حاضر با استقبال شما به پرمخاطب‎ترین کنسرت تاریخ ایران، تبدیل شده و این را مدیون عشق و محبت شما هستیم.

حافظ ناظری یکی از اهداف خود را معرفی موسیقی ایران به سراسر دنیا عنوان کرد و افزود: ما دیگر در شهرهای خود زندگی نمی‎کنیم بلکه مرزهای جهان از بین رفته است و مردم به هم نزدیک شده‎اند و من سعی می‎کنم در حد توان کوچک خود، این موسیقی را به مردم دنیا معرفی کنم.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در دنیای غرب از فرهنگ ما که هزاران سال صادرکننده فرهنگ، اعتبار، انسان‎دوستی، هنر و موسیقی به دنیا بوده به نوع دیگری یاد می‎کنند و من معتقدم هنر و موسیقی کمک فراوانی می‎کند زیرا یک سیاستمدار اگر بخواهد حرفی را بزند باید ساعت‎ها سخنرانی کند اما با چند دقیقه موسیقی، می‎توان قلب انسانی را که حتی با آن موسیقی و فرهنگ آشنا نیست به دست آورد.

حافظ ناظری گفت: در این شب، چهار فرهنگ موسیقیایی را شنیدید و این یک اتفاق تازه است زیرا به سادگی نمی‎توان این فرهنگ‎ها را تلفیق کرد.

وی سخنان خود را با "زنده باد ایران" پایان داد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار