'عبدالرحیم کردی' طی مراسمی با حضور اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد چابهار معرفی و از خدمات سه ساله حامدعلی مبارکی مدیرعامل سابق قدردانی شد.
کد خبر: ۲۸۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 29 August 2016

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در سرسرای این سازمان اظهار داشت: چابهار موقعیت عالی در بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند دارد و می تواند بسیاری از کشورها را به هم متصل کند.
اکبر ترکان افزود: سازمان منطقه آزاد 23 سال قبل تاسیس شده و از 21 سال قبل که فعالیت خود را آغاز کرده نقش مهمی در توسعه این منطقه داشته است.
وی بیان کرد: هر کدام از مناطق آزاد در کشور براساس اهداف و برنامه های مشخصی تعریف و راه اندازی شده است که ماموریت منطقه آزاد چابهار ترانزیت و حمل و نقل است.
وی گفت: به همین منظور معاونت حمل و نقل و ترانزیت در چارت تشکیلاتی سازمان منطقه آزاد چابهار گنجانده شده است تا بتواند فعالیت و برنامه ها را بخوبی پیش ببرد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: پست های مدیرعاملی در مناطق آزاد سه ساله است و مبارکی در طول سه سال مسئولیت مدیرعاملی بخوبی توانسته فعالیت مثبت و موثری انجام دهد.
مشاور رئیس جمهوری افزود: پست های مدیریتی جابجایی دارد و باید هر شخص در زمان مسئولیت بتواند اهداف و برنامه ها را بخوبی پیش ببرد.
ترکان گفت: چابهار باید در زمینه حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی موفقیت لازم را کسب کند و این امر با توسعه زیرساخت ها نظیر احداث فرودگاه بین المللی، جاده های ترانزیتی، ریل آهن و راه اندازی کشتی های مسافری دریایی محقق می شود.
وی خواستار صدور مجوز برای تردد کامیونهای افغانستان به چابهار شد و افزود: هر روز از طریق چابهار باید پرواز به مراکز استانهای کشور و کابل افغانستان، کراچی پاکستان، مسقط عمان و سایر کشورهای همسایه دریایی و زمینی انجام شود.
وی با بیان اینکه چابهار یک شهر ملی و بین المللی است، خاطرنشان کرد: هر ماه باید یک اتفاق بین المللی در چابهار رخ دهد و این شهر باید همیشه بر روی آنتن باشد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد بیان کرد: با نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب، دولت تدبیر وامید و مسئولان استان سیستان وبلوچستان چابهار در مسیر توسعه قرار گرفته است و بزودی فصل جدیدی از ترانزیت و حمل ونقل از چابهار به پاکستان با رسمی شدن مرز ریمدان آغاز خواهد شد.
ترکان خواستار تسریع در توسعه زیرساخت های روستای تاریخی تیس در محدوده منطقه آزاد چابهار شد و افزود: با گذشت چندین سال هنوز مشکلات روستای تیس حل نشده است.
وی از خدمات حامدعلی مبارکی در دوران مسئولیتش قدردانی کرد و افزود: با توجه به تجارب ارزنده ایشان به عنوان مشاوره در طرح توسعه ساحل مکران منصوب شده است.

امام جمعه اهل سنت چابهار نیز با گرامیداشت هفته دولت و تسلیت شهادت شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: دولت توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های چابهار دارد و انتصاب مدیران بومی در منطقه آزاد نوعی حمایت از نخبگان و تحصیلکردگان بومی این منطقه است.
مولوی عبدالرحمن ملازهی با قدردانی از ترکان دبیرشورایعالی مناطق آزاد در انتصاب نیروی بومی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: باید با وحدت و همدلی کارها را پیش ببریم و برای توسعه و آبادانی این منطقه بیش از پیش تلاش و کوشش کنیم.
وی بیان کرد: در این قبیل مناطق نیروهای بومی مسائل و مشکلات را بهتر لمس می کنند و می توانند موفقیت بیشتری به دست آورند.
وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر محرومیت زدایی و تلاش مسئولان برای آبادانی نقاطی مانند چابهار دارند و این امر با دلسوزی مسئولان با سواد و با تجربه محقق خواهد شد.

رئیس شورای شهرستان چابهار نیز گفت: با نگاه عدالت محورانه و توسعه ای مسئولان، چابهار در چند سال اخیر توانسته به جایگاه واقعی خود نزدیکتر شود.
معین الدین سعیدی با بیان این که باید «انسان» محور توسعه باشد، افزود: تلاش های لازم برای توسعه زیرساخت های آب، راه، برق، آموزشی، بهداشت و غیره چابهار باید انجام شود و این شهرستان بین المللی مشکل آب آشامیدنی، فضای آموزشی و بهداشت نداشته باشد.
وی با قدردانی از تلاش های دولت برای طرح توسعه بنادر، اجرای خط آهن و طرح های بزرگ و کوچک دیگر خاطرنشان کرد: محرومیت های چابهار نیز مدنظر مسئولان کشوری باشد و برای آبادانی این شهرستان تلاش بیشتری کنند.
وی توجه بیشتر به زیرساخت های روستای تیس، محرومیت زدایی منطقه آزاد و کمک بیشتر به مناطق همجوار، حل مشکل حاشیه نشینی، تردد خودروهای منطقه آزاد به سراسر استان سیستان وبلوچستان، احداث آب شیرین کن برای آبرسانی به 77 درصد مردم بی آب چابهار شد.

مدیرعامل سابق سازمان منطقه چابهار نیز با قدردانی از توجه ویژه دبیر شورایعالی مناطق آزاد، گزارشی از فعالیت های سه سال گذشته را ارائه کرد.
حامدعلی مبارکی گفت: فعالیت مجدد دانشگاه بین المللی چابهار، کمک مالی و حمایت های لازم برای توسعه مناطق همجوار، توسعه فرودگاه کنارک، به سرانجام رساندن بسیاری از طرح های عمرانی و کارگاههای تولیدی، تعامل خوب با پرسنل منطقه آزاد و همفکری و حمایت از سرمایه گذاران از جمله فعالیت های سه ساله گذشته بوده است.
مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد چابهار نیز از حسن توجه دبیر شورایعالی مناطق آزاد، روحانیان و فرماندار چابهار قدردانی و اظهار امیدواری کرد با تعامل و همراهی مدیران و کادر اداری منطقه آزاد و سرمایه گذاران بتوان موفقیت لازم را به دست آورد.
عبدالرحیم کردی اظهار داشت: چابهار موقعیت راهبردی مناسبی در جهان دارد و می تواند در آینده ای نزدیک به توسعه و آبادانی خوبی دست پیدا کند.
وی بیان کرد لازم است برنامه ریزی مشخصی برای کارکرد حداکثری نهادهای موثر، ذینفعان و ذی نفوذان صورت پذیرفته و از توان و تجربه و تخصص مشاوران بین المللی برای بازنگری و توفیق سند راهبردی، ماموریت ها، برنامه ها و پروژه های زیرساختی بهره گیری شود.
وی گفت: با بهره گیری از شیوه های نوین تامین مالی، مشارکت عمومی، خصوصی و ظرفیت های سرمایه گذار خارجی توسعه زیرساخت ها در دستور کار قرار می گیرد که یقیناً روان سازی، شفاف سازی و سرعت بخشیدن بر فرآیندها و تکالیف همه صنایع به تنظیم پیوست های اجتماعی و زیست محیطی برای طراوت و شادابی فضا باید مورد توجه جدی باشد.
مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: بنگاههای قوی با دانش و فناوری های بالای نیروی متخصص و کارآمد و با توجه به دانش فنی مناسب در مقایسه با سطح بین المللی برای فهم ادغام سرمایه گذاریها موثر هستند که لازم است برای استواری بنگاهها، صنعتگران، تجار و شرکتهای بزرگ داخلی برنامه ریزی و تلاش جدی صورت دهند.
کردی ادامه داد: دانشگاه های بین المللی و علمی کاربردی با زیرساخت های مناسب دو بازوی بسیار قوی برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و کاربردی برای صنایع مستقر و جذب دانش هستند.
وی بیان کرد: ضرورت دارد با بازاریابی مناسب در بخش صنعت، تجربه موفق بین المللی و تربیت نیروی متخصص برای صنایع مشخص را در این دانشگاهها عملیاتی کنیم.
وی از دیگر برنامه های خود را تقویت سیستم مالی و بانکی برای برقراری ارتباط و ورود و خروج سرمایه و انجام مبادلات عنوان کرد و گفت: لازم است با همراهی و تدبیر همکاران دبیرخانه از طریق بانک مرکزی برای حضور بانکهای فرا مرزی و موسسات مالی و اعتباری تلاش جدی شود.
به گزارش ایرنا، عبدالرحیم کردی متولد سال 1357 با مدرک دکترا اقتصاد پیش از این در قسمت های مختلف عمرانی و مشاوره ای شهرداری های زاهدان و چابهار، شرکت مسکن سازان شرق و معاون اقتصادی وعضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار مشغول خدمت بوده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار بعنوان سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار