نیم نگاهی به پوشاک ورزشی کشور
تابناک تهران- پرداختن به مساله پوشاک ورزشی در فوتبال امری به ظاهر ساده به نظر می آید ،اما وقتی به طور تخصصی پا به این دنیای بزرگ می گذارید متوجه می شوید که کاملا فکرتان اشتباه بوده و بالعکس صنعت پوشاک ورزشی صنعتی بس پیچیده و تخصصی است. برای طراحی یک پیراهن ساده، تیمی حرفه ای سخت کار می کنند و با تکنولوژی پیشرفته و رواشناسی رنگها و ... ،لباسی را عرضه می کنند که با دیدن آن، مات و مبهوت می شوید.
کد خبر: ۲۷۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸ 10 August 2016

این روزها در فوتبال دنیا توجه به پوشاک تیم ها امری حائز اهمیت است. در درجه اول کیفیت و جنس لباس تیم های مختلف به دلیل در گیری هایی که در یک بازی فوتبال وجود دارد از یک طرف ، و بازی کردن تیم ها در فصول مختلف سال در طرف دیگر، تولیدکنندگان پوشاک ورزشی را مجاب می کتد تا برای عدم حذف از رقابت اقتصادی و تجاری بر این باشند که البسه ی با کیفیت تولید کنند.

در این میان سه برند بسیار اسم و رسم دار حضور دارند که گوی رقابت را از بقیه ی رقیبان ربوده اند، بر نوک قله ی کوه پوشاک ورزشی ،نامی آشنا به چشم می خورد آن هم برند معروف نایکی  یا همان نایک خودمان است یک برند امریکایی که دیدن آن بر روی پیراهن تیم ایران امری تغریبا محال یا به نوعی دست نیافتی است .اما شانه به شانه ی این برند معروف نام آدیداس و پوما را میبینیم که اگر از نایک قدر تر نباشند کمتر هم نیستند کمپانی هایی که روزگار دور یک برند واحد در آلمان بودند و پس از دعوای مالکان آن که دو برادر بودند از همدیگر جدا شدند وجداگانه مسیر پیشرفت خود را ادمه دادند خالی از لطف نیست که بدانید برند معروفی چون آمبرو زیر مجموعه نایک است و از آن جالب تراین که سهام برند ریبوک هم چندی پیش از طرف آدیداس خریداری شد به همین دلیل است که اخیرا کمتر این برند ها را بر روی پیراهن تیم ها می بینید.

اما در کشور ما داستان به کل فرق دارد از فدراسیون گرفته تا بقیه باشگاهها به فکر هزینه ی کم و در مقابل سود زیاد به سبب توجیه اقتصادی بیشتر و بهتر هستند و در این بین نیز واسطه ها نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.هر چند در آخرهم متوجه میشوند اجناس کم کیفیت را با چند برابر قیمت واقعی خریده اند و سود اصلی نصیب  شرکتهای نا معتبر از فروختن البسه  به اصطلاح بنجول می شود.

در حال حاضر در لیگ برتر کشور یک تیم از برند لینینگ چینی استفاده میکند که نامی آشناست ، نه در کوران برندها ،که لی نیینگ خود قهرمان المپیکی چینی هاست و مالک برندی با همین نام.برند دیگری که در کشور دو تیم را اسپانسرینگ میکند برند جومای اسپانیایی است که در مقایسه با حریفان کمی نام آشنا تر است ،نام این برند اخیرا بر روی لباس فیورنتینا ،پالرمو و تعدادی تیم های اسم و رسم دار لالیگا مثل سویا دیده شده است.

در دیگر سو کمپانی الشپورت هم دو تیم در لیگ برتر دارد و از آنجایی که برای  ایرانی ها نامی  شناخته شده است نگارنده را سعی بر توضیح آن نیست. یکی دیگر از شرکت های پوشاک ورزشی که موفق شده  دو تیم را پشتیبانی کند کمپانی وطنی یوسف جامه میباشد که روزی اسمش را بر روی لباس استقلال دیده اید حتی هم اکنون هم دروازبان های استقلال تا هفته سوم از این برند استفاده کره اند،راجع به برند جیووا آن هم از نوع شیرازی یا منیریه ای اش سخنی نگوییم بهتر است ما را همان بس که با تمام کاستی هایش سه تیم پر طرفدار رو هم برای خودش دست و پا کرده فقط همین را باید گفت که از این سه تیم دو تیم آن  لباس اولشان سرخ است و جالب اینجاست که اگر کمی به گوشه ی راست لباس (از منظر بیننده) بی توجه باشید متوجه نمی شوید  که این تیم تراکتور است یا پرسپولیس زیرا تمام طرح لباس حتی اسپانسر تبلیغاتی این دو تیم با هم یکی است. ودر اخر چهار تیم نیز سراغ محصولات کمپانی مجید ساعدی فر (مجید) رفته اند و دو تیم هم بلا تکلیف هستند و فعلا موضع ثابتی در این رابطه ندارند!

با تمام این تفاسیرباید گفت صد رحمت بر محصولات تولید داخل خودمان که با اختلاف معنا داری  با کیفیت تر پر خدمات تر و کامل تر از برند های خارجی لیگ محسوب میشوند.البته لازم به ذکر است که در این مقال البسه تیم ملی مورد اشاره نیست که البته بحث در باره اش هم ،مثنوی هفتاد منی چه بسا بیشتر است ،با همه ی این اشارت و تفاسیر باید گفت اذهان مردم فوتبال دوست خود بهترین سنگ محک برای به قضاوت نشستن تولیداتی است که خواه خارجی و بعضا وطنی در بازار فوتیال ایران جایگاهی برای خود دست و پا کرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار