کد خبر: ۲۷۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 06 August 2016
«کاش از یک مسیر دیگر می آمدم و وارد این خیابان نمی شدم». راننده تاکسی که از ترافیک خیابان خیام زاهدان گله مند بود، این جمله را گفت و ادامه داد: همیشه اینجا شلوغ است، اصلاً هیچ نظمی در این خیابان دیده نمی شود. راننده ها هر طور که می خواهند رانندگی می کنند و اصلاً مقررات در این خیابان رعایت نمی شود. هر وقت از این خیابان عبور می کنم، عصبی می شوم.
صحبت های راننده درست بود. من هم که برای مراجعه به مطب یکی از پزشکان با تاکسی به این خیابان آمده بودم از ترافیک اینجا عصبی شدم. حرکت در خیابان خیام به علت ترافیک بیش از حد و تعداد زیاد خودروها و عابران پیاده در این خیابان به کندی صورت می گرفت. هر یک از رانندگان هم تلاش می کردند تا راه خودشان را باز کنند و به هر طریقی از این مخمصه ترافیکی رهایی یابد. به همین دلیل بوق زدن ها، دور زدن های ناگهانی، استفاده نکردن از چراغ راهنما و حرکت و ترمز شدید خودروها بیشتر دیده می شد. ترجیح دادم فاصله باقی مانده تا مطب دکتر را پیاده طی کنم. از تاکسی پیاده شدم و در امتداد خیابان خیام حرکت کردم.
به دلیل کم عرض بودن پیاده روهای خیابان، عابران ناچار بودند از خیابان عبور کنند و همین موضوع هم به افزایش ترافیک خیابان دامن می زد. در قسمت هایی از خیابان هم که پیاده رو نسبت به بقیه بخش ها، عریض تر بود دست فروشانی بساط فلافل، لباس و پارچه، پیراهن محلی و... را پهن کرده بودند.
مطب پزشکان، کلینیک های درمانی، درمانگاه ها، داروخانه ها و مسجد از جمله ساختمان های شاخص این خیابان است که باعث شده است هر روز تعداد زیادی از مردم به این خیابان مراجعه کنند؛ از این رو ترافیک در این خیابان بسیار سنگین است. بسیاری از خودروها هم به علت نبود پارکینگ به صورت دوبله پارک کرده و راه عبور بر دیگر خودروها را بسته بودند. گویا فقط جمعه ها که کلینیک های درمانی تعطیل است، می توان از این خیابان عبور کرد و گرفتار ترافیک نشد.
پلیس طرح کارشناسی به شورای ترافیک ارائه دهد
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر زاهدان و رئیس شورای شهرستان زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: شورای ترافیک زاهدان شامل چندین دستگاه است که یکی از اعضای آن پلیس راهنمایی و رانندگی است که به عنوان متولی کنترل ترافیک باید پیشنهاد کارشناسی شده ای را به جلسه شورای ترافیک برای بررسی ارائه کند. تاکنون درخواست جدی از طرف مسئولان و مردم برای رفع این معضل مطرح نشده است، ولی اگر مطرح شود ترافیک خیابان خیام قابلیت طرح و بررسی دارد و پلیس راهنمایی و رانندگی باید در این زمینه نظریه کارشناسی دهد.
«سیدشیرعلی حسینی نارویی» می افزاید: رئیس شورای ترافیک، فرماندار زاهدان است و شهرداری یکی از اعضاست؛ نصب علایم به صورت تابلو، رنگ آمیزی خطوط و نصب پل های عابر پیاده از وظایف شهرداری است که البته در خیابان خیام چون عرض کمی دارد قابلیت نصب پل هوایی وجود ندارد.
وی بیان می کند: در زمینه کاهش ترافیک این خیابان می توان خیابان های مدنی و بهداشت را تقویت و خیابان خیام را یک طرفه کرد تا بتوان ترافیک این محل را تحت کنترل درآورد، اما در مجموع باید طرح آن از طریق کارشناس ترافیک (راهنمایی و رانندگی) ارائه شود. شهرداری مجری طرح هاست و نصب تابلو، احداث سرعت گیرها و ... مصوبه های شورای ترافیک از جمله وظایف این ارگان محسوب می شود و تا زمانی که شورای ترافیک به جمع بندی در این زمینه نرسد، شهرداری نمی تواند اقدامی انجام دهد. شهرداری هم می تواند هزینه را در شورا مطرح کند و پس از تاییدیه اقدامات لازم را انجام دهد.
خیابان خیام فاقد پارکینگ عمومی
وی ادامه می دهد: در خیابان خیام پارکینگ متعلق به شهرداری وجود ندارد. پارکینگ شخصی هم یکی دو حیاط است که ظرفیت محدودی دارد. احداث پارکینگ در شهر از جمله وظایف شهرداری است اما بیشترین حجم ترافیکی زاهدان در مرکز شهر است و در آن مکان ها برای احداث پارکینگ اقدام شده است. مشکل ترافیک خیابان خیام را می توان با استفاده از راهکارهای ترافیکی برطرف کرد؛ البته طرح جامع ترافیک زاهدان تهیه شده و ایجاد پارکینگ در قسمت های مختلف شهر مدنظر است.
وی تصریح می کند: برای رفع معضل ترافیک خیابان خیام، تعریض خیابان توحید هم مدنظر است که اگر انجام شود تا حد زیادی ترافیک را کاهش می دهد. برای رفع معضل ترافیکی منطقه باید در شورای ترافیک موضوع پیشنهاد داده شود تا اعضای شورا در این زمینه راهکارهای لازم را ارائه دهند.
کلینیک ها باید پارکینگ عمومی داشته باشد
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در این باره به خبرنگار ما می گوید: در خیابان خیام به علت مستقر شدن مطب ها و کلینیک های پزشکی و مسجد، ترافیک زیادی مشاهده می شود. شهرداری در این خیابان 3 پارکینگ خصوصی در نظر گرفته است که جوابگوی مراجعان نیست. کلینیک های پزشکی که در این خیابان وجود دارد و نیز در حال احداث است، باید پارکینگ داشته باشد. شهرداری به مالکان مجوز احداث و پایانکار را می دهد، در حالی که پارکینگ برای این کلینیک ها در نظر گرفته نشده است.
سرهنگ «ابوالحسن ملکی» بیان می کند: پارکینگ موردنظر برای کلینیک ها باید عمومی باشد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند و مقصود از پارکینگ فقط پارکینگ خصوصی مختص پزشکان و ساکنان ساختمان نیست و قانوناً باید این کلینیک ها پارکینگ داشته باشند.
وی اضافه می کند: پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند برای رفع ترافیک و جلوگیری از توقف خودروها به صورت دوبله در آن منطقه اقدام کند و روان سازی ترافیک را انجام دهد، اما راه حل اصلی این است که شهرداری پارکینگ عمومی بزرگی را در این منطقه در نظر بگیرد. زیرا در زمان برگزاری نماز اهل سنت و نیز افزایش مراجعان به کلینیک ها در حد فاصل میدان خیام تا خیابان خرمشهر و حد فاصل میدان خیام تا خیابان مدرس ترافیک بسیار زیاد است.
ایجاد پارکینگ عمومی تنها راه حل
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان می افزاید: ایجاد پارکینگ عمومی در این خیابان تنها راه حل برای معضل ترافیکی منطقه است. زیرا با اینکه از میدان خیام به سمت تقاطع مدرس و ابتدای خیابان شهید بهشتی یک طرفه شده است اما جوابگوی بار ترافیک آن منطقه نیست و هرچند 3 پارکینگ خصوصی در این منطقه وجود دارد اما تاثیری در گشایش گره ترافیکی منطقه ندارد.
ملکی تصریح می کند: برخورد با تخلف پارک دوبله، اعمال قانون و انتقال خودرو به پارکینگ است، اما در خیابان خیام با توجه به اینکه مراجعان اغلب بیمار هستند یا همراهان بیمار محسوب می شوند، ناچار به پارک دوبله هستند که پلیس راهنمایی و رانندگی با درک شرایط مردم تلاش می کند بیشتر در زمینه رفع ترافیک اقدام کند، نه اعمال قانون.
وی می گوید: باید زیرساخت های لازم در این خیابان تامین شود و شهرداری منطقه با جذب سرمایه های خصوصی اقدام به احداث پارکینگ در این منطقه کند تا مردم بتوانند به راحتی به امور درمانی خود بپردازند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بیان می کند: موضوع ترافیک این خیابان به اطلاع شهرداری رسیده و راهکار آن نیز ارائه شده است که تنها راهکار ایجاد پارکینگ و ندادن مجوز به کلینیک های فاقد پارکینگ عمومی است.
ملکی بیان می کند: یکی از تقاطع های درگیر در این منطقه تقاطع توحید – خیام است و یک مامور راهنمایی و رانندگی همیشه در آن منطقه حضور دارد تا ترافیک را رفع کند و نمی توان بار ترافیک را به این خیابان برد. یک طرفه کردن خیابان ها هم جوابگوی بار ترافیکی نیست؛ اکنون خیابان مدرس یک طرفه شده است اما جوابگوی ترافیک نیست.
وی خاطرنشان می کند: شهرداری می تواند در خصوص برخورد با دستفروشان در این خیابان که پیاده رو ها و برخی قسمت های خیابان را اشغال کرده اند، اقدام کند.
زیرا دستفروشان زیادی در این خیابان حضور دارند که با اشغال پیاده رو باعث هدایت عابران به سمت خیابان و شلوغی بیشتر آن می شوند وی ادامه داد: پلیس حق برخورد با دستفروشان را ندارد و شهرداری باید در این رابطه اقدام کند. این موضوعات هم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در جلسات شورای ترافیک اعلام شده است و اعضای شورا در جریان گره های ترافیکی شهر از جمله خیابان خیام هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار