کد خبر: ۲۷۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 06 August 2016
هدایت الله میرمرادزهی مدیر کل شیلات سیستان‌وبلوچستان گفت منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، درجه حرارت آن مناسب برای پرورش میگو است.
وی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بخاطر بادهای موسمی مونسون متعادل است، خاطرنشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.
وی گفت: هر هکتار مزارع پرورش میگو بصورت مستقیم برای حدود 2 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد می کند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در 320 کیلومتر مرز آبی و 500 کیلومتر سواحل جنوب استان شناسایی شده است و بزودی تحول عظیمی در پرورش آبزیان در این منطقه شاهد خواهیم بود.
میر مرادزهی افزود: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت 660 هکتار تاسیسات زیربنایی دارد و به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.
وی بیان کرد: فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که در حال حاضر 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: 6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک 3 مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: هزار و 850 هکتار در مجموع به بهره برداری رسیده است که سالجاری 15 مزرعه با 231 هکتار در جنوب سواحل استان به زیرکشت رفته اند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده، خاطرنشان کرد: 47 کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 کیلومتر کانال آبرسانی، 39 کیلومتر کانال زهکش و 50 کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر اجرا شده است.
میر مراد زهی افزود: بدون سیستم هوا دهی در هر هکتار 3 تن میگو در یک دوره برداشت می شود.
وی گفت: هفت هزار تن میگو و اشتغال 2 هزار 300 نفر مستقیم و چهار هزار و 600 نفر بصورت غیر مستقیم در سایت پرورش میگوی گواتر با بهره برداری کامل مساحت چهار هزار هکتاری تولید پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: سایت رود یک در مسیر چابهار- گواتر نیز در حال احداث است و برای هزار و 50 هکتار آن 3 هزار تن تولید میگو و هزار و 50 نفر اشتغال مستقیم و 2 هزار و 100 نفر بصورت غیر مستقیم در آینده پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر گواتر و رودیک در طول سواحل چابهار و کنارک 36 هزار هکتار با 60هزار تن تولید میگو و اشتغال 25 هزار نفر بطور مستقیم و 50 هزار نفر بصورت غیرمستقیم برای پرورش میگو شناسایی شده و آماده سرمایه گذاری است.
وی گفت: تکثیر، توسعه و پرورش آبزیان از برنامه های اصلی اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان است تا در محدوده چابهار و کنارک مراکز تکثیر و توسعه را هرچه سریعتر فعال کند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار