با وجود آنکه بیش از یک دهه از تاسیس پارک های علم و فناوری در استان های کشور می گذرد اما هنوز بسیاری از افراد جامعه اطلاعات و آگاهی زیادی از این مراکز و کارکردهای آن ندارند و حتی شاید با شنیدن این نام، بیاد بازیگاهها و بوستانها می افتند.
کد خبر: ۲۷۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 02 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا پارک های علم و فن آوری مراکزی برای دانشمندان و نخبگان جوانی است که با گردآمدن در این فضاها در پی درانداختن طرح و ایده ای نو و رونق کسب و کار و تولید هستند.
پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه ای مدیریت می شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکتهای حاضر در پارک و موسسه های متکی بر علم و دانش است.
پارک های علم و فناوری با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکتهای حاضر در پارک و مؤسسه های متکی بر علم و دانش تاسیس شده اند.
برای دستیابی به این هدف پارک علم و فناوری، جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه ها، موسسه های تحقیق و توسعه، شرکتهای خصوصی و بازار، به حرکت انداخته و مدیریت می کنند و رشد شرکتهای متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرآیند های زایشی تسهیل می کند.
پارک همچنین خدمات مناسب دیگری به همراه فضاهای کاری و تسهیلات با کیفیت بالا فراهم می کند.
پارک علم و فناوری استان قزوین از اسفند سال 90 در فضایی به مساحت 30 هکتار ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال فعالیت می باشد.
موقعیت این پارک به لحاظ جغرافیایی در نزدیکی دو مرکز مهم دانشگاهی استان انتخاب شده است و فاصله آن تا نزدیکترین شهر صنعتی کمتر از 15 کیلومتر است .
این پارک در ابتدا به عنوان پارک دانشگاهی در سال 87 و ذیل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 89 توسط وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری گشایش یافت و سپس بر اساس سیاست وزارت علوم، مبنی بر مرجعیت پارک های علم و فناوری در حوزه فناوری هر استان و هماهنگ کننده مراکز رشد استان، بر اساس مصوبه شصت و یکم کمیته فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت پارک استانی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین تبدیل شدن به قطب علمی و فناوری منطقه، در راستای جذب و تجمیع شرکت های فناور و تجاری سازی نتیجه تحقیقات با تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه را چشم انداز این پارک اعلام کرد.
دکتر یوسف گرجی افزود: کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های بین المللی و داخلی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت های فناور داخلی در سطح بین المللی، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط فناوری و حمایت از موسسه ها و شرکت های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی اهداف تشکیل این پارک ها هستند.
وی اضافه کرد: راهبرد پارک بر تمرکز روی نقاط قوت علمی دانشگاه و از طرف دیگر توجه به نیازهای اقتصادی استان، ارایه خدمات با ویژگی برتر و قیمت ارزان تر از طریق ایجاد مراکز رشد در زمینه های تخصصی پارک، تمرکز روی زمینه های معدن و کانی های غیرفلزی، صنایع شیمیایی و شوینده، علوم کشاورزی، مکاترونیک، فناوری اطلاعات و در عین حال برقرار کردن امکان فعالیت دیگر صنایع در صورت واجد شرایط بودن است.
گرجی با اشاره به روند رو به رشد و مستمر ارائه خدمات به واحدهای فناور و دانش بنیان از سوی پارک ادامه داد: علاقه داریم امکانات و زیرساخت های متنوعی را در اختیار نخبگان جوان قرار دهیم که توسعه و ارتقای این مهم، نیازمند همکاری و برنامه ریزی بیش از پیش دستگاه های اجرایی می باشد.
وی امضای تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی و سازمان های مختلف را از جمله فعالیت های انجام شده در پارک عنوان کرد و افزود: به منظور توسعه و تقویت ارتباطات، بهره مندی از قابلیت ها و ظرفیت های سایر ارگان ها، ایجاد هم افزایی در توانایی های طرفین، تفاهم نامه هایی با دستگاه های مرتبط استانی منعقد شده است و صنایع با فناوری بالا و دارای بخش های تحقیق و توسعه مخاطبین پارک هستند که تعدادی از آن ها از جمله تام لوکوموتیو، ماشین سازی نیرو محرکه، بسا پارس صنعت، زنجان برنز، سامانه های کنترل دقیق در پارک حضور دارند.
گرجی درباره تفاهم نامه های پارک گفت: تفاهم نامه های خارجی پارک علم و فناوری استان قزوین برابر با مورد و مجموع تفاهم نامه های پارک با مراکز و نهادهای داخل کشور به 15 مورد می رسد.
وی افزود: در سال 95 برنامه ریزی مشترکی با شرکت شهرک های صنعتی استان صورت گرفته که واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های صنعتی که هنوز فعال نشده اند در پارک فعال شوند.

*** میزان صادرات محصولات فناورانه پارک 8 میلیون دلار بود
گرجی خاطرنشان کرد: مجموع صادرات محصولات فناورانه و دانش بنیان پارک علم و فناوری استان قزوین به خارج از کشور در سال گذشته بالغ بر هشت میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به مهم ترین موانع و مشکلات پارک علم و فناوری استان گفت: بخشی از مشکلات، زیر ساختی است مانند تامین آب شرب که جهت رفع آن جلسات متعددی با دستگاه های مرتبط برگزار شده است و استاندار محترم نیز در بازدید اخیر خود از پارک قول مساعد پیگیری داده است.
گرجی عدم آشنایی مردم نسبت به پارک ها و مراکز رشد را از دیگر موانع مهم در این زمینه اعلام کرد و ادامه داد: البته در چند سال گذشته این آشنایی بهبود یافته است که آمار درخواست پذیرش های ما نیز گویای آن می باشد و ما هم برنامه های جامعی را جهت آشنایی طیف گستره مخاطبین با ساختار مراکز رشد و پارک تدارک دیده ایم.
وی حمایت از رویدادهای کارآفرینی، دوره های آموزشی و برگزاری تورهای بازدید از واحدهای فناور که از مدت ها پیش ادامه داشته است را از جمله اقدامات پارک علم و فناوری استان در جهت آشنایی مردم با فعالیت های این پارک ها اعلام کرد.
این مسئول یادآور شد: برخی مشکلات نیز از ناآشنایی سایر دستگاه ها از ظرفیت ها و تسهیلات دیده شده در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان است که با امضای تفاهم نامه ها و جلسات مشترک تلاش در رفع آن داریم.

*** فرهنگ سازی حضور خیرین در کارهای جدید کار دشواری است
وی با تاکید بر حضور خیرین در پیشبرد امور پارک های علم و فناوری خاطرنشان کرد: در خصوص مجمع خیرین مساله ای که وجود دارد نگاه سنتی به امور خیر است که بسیاری از خیرین دارند و ایجاد فرهنگ حضور خیرین در کارهای جدید به ویژه در حوزه علم وفناوری کار دشواری است.
گرجی گفت: امروزه اقدامات گسترده ای در عرصه های مختلف علمی و فناوری صورت می گیرد که در پارک علم و فناوری استان قزوین، بخش عمده ای از این قبیل فعالیت ها با امور کارآفرینی همراه است.
وی افزود: خیرین و نیکوکاران که علاقه به پیشرفت جامعه دارند و با نیت خیر برای رفع مشکلات جامعه تلاش می کنند، می توانند با گرایش به حوزه فناوری و تزریق سرمایه های خود در این زمینه اقدامات ارزشمندی انجام دهند چرا که بهبود وضعیت اشتغال آثار مطلوب بسیاری به دنبال دارد.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین با اشاره به تشکیل مجمع خیرین حامی فناوری در استان از سال گذشته افزود: تشکیل این مجمع، گامی مثبت و ارزشمند در پارک علم و فناوری استان قزوین محسوب می شود زیرا فرهنگ کار خیر را در جامعه نهادینه می سازد؛ لازم است تا با توجه بیش از پیش خیرین محترم، عملی شدن تصمیمات و برنامه های اجرایی تحقق یابد.
وی بر لزوم حمایت از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی اساتید و دانشجویان توانمند کشور تأکید کرد و ادامه داد: پارک علم و فناوری استان قزوین این آمادگی را دارد تا با توجه به توان و ظرفیت خود از برنامه های تحقیقاتی و ایده های خلاقانه دانشجویان حمایت کند.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: اقدامات بسیاری برای حمایت و جذب دانشجویان و نخبگان توانمند استان قزوین و سایر استان ها صورت گرفته است و اکنون طرح های مطرح شده در کمیته پذیرش پارک علم و فناوری در قالب واحدهای فناور، اقدامات و برنامه های علمی خود را با محوریت کارآفرینی دنبال می کنند.

*** بیش از 80 واحد فناور در پارک علم و فناوری قزوین حضور دارند
گرجی اظهارکرد: حضور و فعالیت بیش از 80 واحد فناور در پارک علم و فناوری استان قزوین که تعدادی از آنها دارای مجوز دانش بنیان هستند و به صورت روزافزون بر تعداد این واحدها افزوده می شود، بیانگر تلاش مسئولان پارک علم و فناوری استان قزوین در راستای حمایت از نخبگان است.
این مسئول یادآور شد: در چند ماه آینده یک ساختمان جدید به مجموعه پارک علم و فناوری استان قزوین افزوده می شود که می توان بیش از 100 شرکت و واحد فناور جدید را در این محیط جذب کرد.
وی با اشاره به روند رو به رشد و مستمر ارائه خدمات به واحدهای فناور و دانش بنیان از سوی پارک اظهار کرد: همچنین سوله چند منظوره نیز از دیگر فضاهای جدید الاحداث پارک است که مجتمع کارگاهی شماره یک آن هم اکنون در حال استفاده و فاز بعدی نیز در حال تکمیل شدن است.
گرجی گفت: طرح جامع پارک علم و فناوری که در سال گذشته به تصویب رسید، در چند ماه اخیر برنامه رو به رشدی را برای انجام امور عمرانی طی کرده است و انتظار می رود با توجه به اهمیت گسترش فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی، سرعت اجرای اقدامات اجرایی در این زمینه ارتقا یابد.
وی با اشاره به ردیف بودجه سالانه استانی اختصاص یافته به پارک علم و فناوری تصریح کرد: بهبود این مهم نیز یکی از اموری است که می تواند در رشد خدمات قابل ارایه به نخبگان و کارآفرینان مفید و موثر باشد تا ضمن توسعه برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی، میزان جذب افراد جویای کار رشد کند.
گرجی در ادامه با بیان اینکه مسئولان پارک علم و فناوری علاقه فراوانی به توسعه امور پژوهشی و تحقیقاتی دارند، خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی داخل و خارج از استان می توانند با استقرار در پارک علم و فناوری و راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه (R&D) خود علاوه بر اینکه محصولات نو و مخاطب پسندی را به بازار عرضه می کنند، زمینه اشتغال آفرینی را بیش از گذشته در جامعه فراهم کنند.
گرجی گفت: پارک علم و فناوری می تواند برای تمام واحدهای تازه وارد، زیرساخت های خدماتی مورد نیاز مانند اینترنت، برق، خطوط تلفن و آب شرب را تأمین کند تا روند برنامه های مورد نظر آن ها با پویایی و سرعت دنبال شود.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر اقداماتی برای گسترش تعاملات بین المللی و استفاده از ظرفیت برندهای خارجی در پارک علم و فناوری استان قزوین برنامه ریزی و اجرا شده است که همچنان ادامه دارد و تلاش می شود طی رایزنی با مسئولان مربوطه تعدادی از برندهای معتبر را جذب کنیم؛ چرا که تحقق این مهم، رشد سرمایه گذاری را نیز به همراه دارد.

*** مرکز رشد تخصصی هنر در پارک قزوین راه اندازی می شود
وی از راه اندازی یک مرکز رشد تخصصی هنر در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این کار موجب شکوفایی جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه می شود.
گرجی با اشاره به اهمیت راه اندازی مرکز رشد تخصصی هنر در پارک علم و فناوری قزوین، گفت: هر چند وظایف ذاتی این مجموعه ایجاد ظرفیت در راستای اقتصادی کردن فعالیت ها است، اما تلاش داریم با توجه به نیاز هنرمندان برای در اختیار داشتن فضایی که بتوان از آن برای آموزش نیروهای جوان بهره برداری کرد، باتوجه به امکانات موجود، در خصوص آموزش علاقه مندان به عرصه هنر نیز به مرور اقدام های موثری را انجام دهیم.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین یادآور شد: با ایجاد مرکز رشد تخصصی هنر در پارک علم و فناوری، علاقه مندان این رشته در زمینه های گوناگون از جمله خطاطی، نگارگری و سایر رشته ها می توانند به مرکز رشد وارد و از زیرساخت های موجود آن استفاده مطلوب را ببرند.
گرجی اضافه کرد: برنامه ریزی در زمینه فعالیت های هنری و پیوند زدن آن با اقدام های اقتصادی می تواند موجب معرفی هرچه بهتر کارهای هنری به گروه های مختلف سنی نیز شود.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان از اصلی ترین رسالت های پارک است برای تحقق این امر در مرحله اول لازم است شرکت های دانش بنیان شناسایی شده و فرایند پذیرش درباره آنها صورت گیرد، از اینرو واحد پذیرش پارک استان با ارایه اطلاعات و مشورت های لازم در مصاحبه حضوری اولیه، تدوین و ارایه برنامه کاری در دوره رشد مقدماتی برای هر واحد و بررسی کارشناسی ایده های ارایه شده و جلسه کارشناسی برای هر واحد درباره پذیرش آن اقدام می کند.

*** قزوین می تواند به پایلوت انرژی های نو در کشور تبدیل شود
وی در ادامه همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز رشد تخصصی انرژی های نو در آینده نزدیک گفت: استان قزوین می تواند بعنوان پایلوت انرژی های نو مطرح باشد و با توجه به عقد تفاهم نامه همکاری جهت راه اندازی یک مرکز رشد تخصصی انرژی های نو، این موضوع در اولویت کاری تمام واحدهای ستاد پارک علم و فناوری استان قرار دارد.
گرجی تعداد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان استان را ناکافی دانست و ادامه داد: با توجه به موقعیت استان قزوین به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی و صنعتی، امیدواریم با تقویت و افزایش این واحدها نقش موثری در زمینه بهبود اقتصاد کشور ایفا کنیم.
وی سند توسعه فناوری نانو را نیز یکی از سندهای در دست تهیه پارک علم و فناوری استان عنوان کرد و افزود: امروزه نانو در تمام زمینه های مختلف کاربردهای فراوانی دارد، اما متاسفانه در استان قزوین بجز چند شرکت محدود از آن استفاده نمی کنند و امیدواریم بتوانیم با تدوین این سند از آن استفاده و در جهت تسریع برنامه های توسعه ای کوتاه مدت و بلند مدت بکار گیریم.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین با تاکید بر تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت افزود: ارتباط دانشگاه با صنایع صاحب تجربه و مهارت و احصای نیازهای آنان و قرار دادن امکانات آنها در اختیار دانشگاه موجب افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه قطع وابستگی به خارج، شکوفایی اقتصاد، بازاریابی محصولات و همچنین افزایش دانش دانشگاه ها می شود.
گرجی با اشاره به اینکه در حال حاضر واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان در عرصه های گوناگون علمی فعالیت دارند، ادامه داد: برخی از این واحدها طی سال های گذشته با حمایت های ارائه شده در این مجموعه حضور داشته اند که باید از این پس برای استقلال خود تلاش کنند.
وی مستقل شدن شرکت های فعال در پارک علم و فناوری را برای توسعه خود امری لازم و ضروری عنوان و افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته طی چند ماه آینده اقدام های مطلوبی در این زمینه انجام می شود.
گرجی خاطرنشان کرد: تا زمانی که بهره برداری مالی و نفع اقتصادی از طرح ها و اقدام های صورت گرفته برای واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری ایجاد نشود، نمی توان رشد و پیشرفت را برای ایده پردازان و صاحبان کسب و کار انتظار داشت و به همین دلیل توجه به عرصه های اقتصادی اهمیت فراوانی دارد.
وی ادامه داد: ایده پردازان جدیدی که به مراکز رشد در عرصه های مختلف وارد می شوند باید به فعال کردن ظرفیت های اقتصادی و بهره برداری مالی از طرح های خود توجه فراوان کنند زیرا این کار مزایای بسیاری به همراه دارد.
به گفته وی، استفاده از توانمندی شرکت ها از یکدیگر و روابط متقابل پارک علم و فناوری با آنها موجب پویایی، توسعه روز افزون و شکوفا شدن ظرفیت های اجرایی شده و تحقق اهداف مدیریتی آنها را در زمان کوتاه تری به همراه خواهد داشت.
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: شناخت بازار هدف از سوی ایده پردازان و در نظر گرفتن بهترین راهکار فروش محصولات همواره از اهمیت بسزایی در امر موفق شدن واحدهای فناور داشته و پارک علم و فناوری استان نیز در این راستا برنامه ریزی مطلوبی را برای واحدهای فناور و دانش بنیان انجام داده است.
این مسئول ایجاد تنوع در محصولات تولید شده را موضوع مهمی دانست و گفت: واحدهای فناور و دانش بنیان باید به این امر مهم توجه داشته باشند زیرا اقوام و اقشار مردمی و گروه های مختلف سنی دارای نیازهای متفاوتی هستند.
وی در پایان یکی از مشکلات واحدهای فناور را خیلی بزرگ فکر کردن برشمرد و افزود: این مساله موجب می شود گاهی اوقات از برخی مسائل کوچک و اقدام های پایه غفلت کرده و برخی نیازهای کوچک اما مهم مردم را فراموش کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار