معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز گفت: انتخاب فردی که بیشتر در حوزه بازیابی در مطبوعات فعال بوده به عنوان داور جشنواره مطبوعات، به غیر از ایجاد حاشیه و لطمه‌زدن به جایگاه خانه مطبوعات نتیجه دیگری ندارد.
کد خبر: ۲۶۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 17 July 2016

معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز انتقادهای اصحاب رسانه به ترکیب هیأت داوران جشنواره مطبوعات این استان را بحق توصیف کرد و گفت: باید در ترکیب این هیأت بازنگری صورت گیرد.
روز گذشته و پس از تشکیل جلسه خانه مطبوعات استان البرز، اسامی سه داور هیأت داوران جشنواره مطبوعات این استان که قرار است همزمان با روز خبرنگار در هفدهم مرداد ماه برگزار گردد، اعلام شد.
اعلام این اسامی اختلافات بسیاری را در میان اهالی رسانه‌ای استان البرز ایجاد کرد، به صورتی که پس از انتشار اسامی فوق، برخی از رسانه‌های استان البرز از حضور و شرکت در جشنواره انصراف دادند که در میان آنها می‌توان نام چند خبرگزاری معتبر را مشاهده کرد.
همچنین در فضای مجازی نیز انتقادهای بسیاری به انتخاب این افراد صورت گرفته و برخی از اعضای اصلی خانه مطبوعات و حتی اعضای هیأت مدیره این خانه نیز جزو مخالفان و منتقدان هستند.
در همین زمینه منصور جمشیدی معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز امروز در گفت‌وگویی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، امسال برای نخستین‌بار برگزاری جشنواره مطبوعات و رسانه استان البرز به خانه مطبوعات واگذار شده است.
وی تصریح کرد: باید بر این نکته تاکید کنیم که تلاش‌های خوبی از سوی دبیرخانه جشنواره و خانه مطبوعات برای برگزاری باشکوه این مراسم صورت گرفته است.
معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز افزود: با این وجود ضعف‌هایی را شاهد هستیم که برای برگزاری نخستین‌بار جشنواره از سوی خانه مطبوعات بخشی از آنها طبیعی است، اما باید از تمام توان و ظرفیت‌های موجود برای رفع نواقص استفاده کنیم.
جمشیدی با اشاره به انتقادهای گسترده از سوی اصحاب رسانه نسبت به ترکیب هیأت داوران جشنواره مطبوعات گفت: این انتقادها به حق بوده و باید گفت که ترکیب این هیأت به هیچ عنوان برازنده شأن و جایگاه رسانه‌ها و اصحاب رسانه فعال در البرز نیست.
وی با اشاره به فعالیت‌ها بسیاری از پیشکسوتان و اهل قلم در رسانه‌های استان البرز بیان داشت: انتخاب فرد و یا افرادی که تنها از روزنامه‌نگاری و کار خبرنگاری دریافت آگهی را بلد هستند در جمع هیأت داوران جشنواره، هرگز زیبنده اصحاب رسانه در البرز نیست.
معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز افزود: پیش از انتخاب اعضای هیأت داوران تاکید شده بود که از پنج عضو این هیأت، باید دو نفر از سوی یک نفر استاد روزنامه‌نگاری با انتخاب مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و یک نفر از اعضای هیأت منصفه مطبوعات استان البرز باشند و سه نفر دیگر را خانه مطبوعات انتخاب کند.
جمشیدی ادامه داد: این سه نفر نیز باید دارای ویژگی‌هایی چون سواد دانشگاهی و سواد رسانه‌ای،‌ داشتن مقبولیت در بین اصحاب رسانه، داشتن کارنامه کاری مشخص و شناخت کافی از مطبوعات و اصحاب رسانه استان باشند.
وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد انتخاب شده برای عضویت در هیأت داوران جشنواره مطبوعات و رسانه‌ استان البرز فاقد این مشخصات هستند و حتی یک نفر از آنها تنها در حوزه کاری جذب آگهی فعال بوده و نمی‌تواند از نظر تخصصی آثار خبرنگاران حرفه‌ای و خبره و پیشکسوت استان را ارزیابی و ارزش‌گذاری کند.
معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز گفت: بنابراین ما نیز با نظر منتقدان به ترکیب این هیأت موافق بوده و معتقدیم که باید در انتخاب این افراد بازنگری صورت گیرد.
جمشیدی اظهار داشت: واقعیت این است که به دلیل یک سفر کاری در انتخاب اعضای هیأت داوران حضور نداشته و از طریق رسانه‌ها متوجه این انتخاب گردیده که با مشاهده برخی نام‌ها دچار حیرت شدم.
وی ادامه داد: پرسش این است که خانه مطبوعات چرا باید با اینگونه کارها خود را دچار حاشیه‌سازی کند، انتخاب فردی که در میان اهالی رسانه از نظر توانایی حرفه‌ای از مقبولیت برخوردار نیست، چه توجیه منطقی می‌تواند داشته باشد.
معاون مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز گفت: تردید ندارم که اهالی رسانه استان بیشتر از آشنایی و شناخت بر حوزه و منابع خبری، روی همکاران و افراد شاغل در این حرفه شناخت دارند، بنابراین انتخاب فردی که بیشتر در حوزه بازیابی در مطبوعات فعال بوده به عنوان داور جشنواره مطبوعات، به غیر از ایجاد حاشیه و لطمه‌زدن به جایگاه خانه مطبوعات نتیجه دیگری ندارد.
مدیرمسؤول شبکه خبری کرج تصریح کرد: این در حالی است که یکی از ظرفیت‌های مهم البرز وجود نیروی انسانی خبره و کاربلد از جمله در عرصه رسانه‌ای است که اغلب اصحاب رسانه استان با آثار و پیشینه آنها آشنا هستند.
جمشیدی که خود از روزنامه‌نگاران با سابقه استان البرز است، گفت: باید اذعان کرد که از امکان و شرایط مطلوب پیش آمده توسط اداره کل ارشاد استان مبنی بر واگذاری شیوه انتخاب اعضای هیأت داوران جشنواره به خانه مطبوعات، نه تنها استفاده درستی نشد که با این روند زمینه تفرقه و مجادله و اعتراض را بین اهالی رسانه استان ایجاد کرد که نمونه آن را در فضای مجازی شاهد هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: نهایت تلاش خود را برای اصلاح و رفع این اشکال و نیز فراهم ساختن زمینه اتفاق نظر در مورد انتخاب داوران جشنواره به کار خواهم برد، چرا که موفقیت در هر حرفه و گروهی فقط در سایه همدلی و همکاری امکان پذیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار