صبای قم پس از سال‌های سال حضور در استان قم و ارائه عملکردی قابل دفاع، حالا در شرایطی قرار گرفته که کسی به آینده این تیم خوشبین نیست. صبا که بهترین تیم در میان تمامی تیم‌های انتقالی محسوب می‌شده در وضع کنونی همه را از خود ناامید کرده است.
کد خبر: ۲۵۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ 05 July 2016
به گزارش تابناک قم، در میان ۱۶ تیمی که در لیگ بر‌تر فوتبال حاضر هستند تیم‌های صبای قم و نفت تهران پیچیده‌ترین شرایط را دارند. وضع صبا حتی از تیم نفت هم بد‌تر است. پس از واگذاری نافرجام نفت تهران به ملوان بندرانزلی، شرکت بهنام پیشرو کیش به عنوان برنده دوم مزایده نفت، حالا صاحب امتیاز نفت است و قرار است اوضاع نفت تهران نیز همین روز‌ها بسامان شود.

اما در قم و در صبا هیچ چیز سر جای خود نیست. صبای قم پس از سال‌های سال حضور در استان قم و ارائه عملکردی قابل دفاع، حالا در شرایطی قرار گرفته که کسی به آینده این تیم خوشبین نیست. صبا که بهترین تیم در میان تمامی تیم‌های انتقالی محسوب می‌شده در وضع کنونی همه را از خود ناامید کرده است.

سال گذشته در چنین روزهایی صبا شرایط مشابهی داشت. اما امید‌ها به آن تیم به مراتب بیش از صبای فعلی بود. سال گذشته صبا پس از دوران مدیر عاملی عباس جهان بینی در روزهایی که گفته می‌شد همه چیز برای فروش امتیاز آن به کرمان مهیا شده در ‌‌نهایت در قم باقی ماند. در‌‌ همان روز‌ها بود که سید مهدی صادقی به سمت استانداری قم منصوب شد و در‌‌ بدو حضورش در قم توانست بلافاصله عبدالرضا موسوی، یکی از دوستان نزدیک خود را برای حمایت از صبا مجاب کند. 
حضور موسوی با عقد قرارداد علی دایی با صبا و سرازیر شدن خیل بازیکنان نامدار به صبا همراه بود و به این ترتیب صبا از فرش به عرش رسید و به یک باره به تیمی خوب و سازمان یافته تبدیل شد.

در مقایسه صبای ۹۴ و ۹۵ و با توجه به این‌که بعید است صبا بتواند گزینه دیگری مثل عبدالرضا موسوی را جذب کند، اوضاع برای صبا بسامان نیست و ممکن است در لیگ ۹۵ بد‌ترین شرایط مالی تاریخ خود را سپری کند.

سال گذشته علی دایی در نشست‌های خبری خود بار‌ها از به هدر رفتن فرصت بدنسازی پیش‌فصل سخن گفت و با وجود این‌که بازیکنان باکیفیتی در اختیار داشت، در میانه فصل توان تیمی خود را به دلیل از دست دادن همین زمان کلیدی، تحلیل رفته دید.

صبا امسال هم فرصت بدنسازی ۸ هفته‌ای پیش فصل خود را عملا از دست داده است و حضور اسپانسر و مربی جدید هم با توجه به عقب ماندن صبا در بازار نقل و انتقالات درد چندانی از این تیم دوا نخواهد کرد.

داشته‌های صبا

در پایان فصل گذشته قرارداد ابوالفضل ابراهیمی، محمدامین آرام‌طبع، جلال‌الدین علی‌محمدی، میلاد فراهانی، فرشید باقری و همچنین فرید بهزادی‌کریمی که با پایان دوران خدمت سربازی به صبا برگشته بود خاتمه یافت. از این جمع، آرام‌طبع راهی پرسپولیس شد، جلال علیمحمدی به سپاهان پیوست، فرشید باقری راهی استقلال شد و فرید کریمی هم سر از سپاهان در آورد. ابوالفضل ابراهیمی و میلاد فراهانی هم قرارداد خود را با نماینده حامی مالی جدید صبا تمدید کردند که پس از بروز اتفاق‌های اخیر ابوالفضل ابراهیمی در حال مذاکره با تیم‌های خواهان خود است و میلاد فراهانی در صبا ماندنی است.

حامد لک، امیرحسین صادقی، کریم اسلامی، اکبر صادقی، پیام صادقیان و خوزه فیلیپه ماچادو دیگر نفراتی بودند که با صبا قرارداد نداشته و می‌توانستند به سادگی تیم جدید خود را انتخاب کنند که از این جمع همه نفرات به جز کریم اسلامی و اکبر صادقی صبا را ترک کردند و این ۲ نفر نیز ممکن است به جمع رفتگان از صبا بپیوندند.

قرارداد مسعود حق‌جو و محمد قاضی نیز که در سازمان لیگ ۲ ساله ثبت شده بود به صورت مشروط بوده و آنها نیز در صورت توافق می‌توانستند برای فصل جدید در صبا بمانند یا تیم را ترک کنند که البته محمد قاضی رفتنی است و مسعود حق جو هم در حال مذاکره با تیم‌های دیگر است اما احتمال ماندن وی در صبا وجود دارد.

سامان آقازمانی، محمد اوسانی و جهانبخش طاهر هم از جمله بازیکنان بزرگسال فصل اخیر صبا بودند که یک سال دیگر با صبا قرارداد داشتند که آقا زمانی و طاهر قراردادشان را با صبا فسخ کردند و از این تیم رفتند اما اوسانی هنوز در صبا مانده است.

سید مهدی حسینی، محمد بائوج‌رضایی، محسن کرمی، امید قربانی، داوود بهادری، سعید محمدقمی، نیما داغستانی و محمدرضا قدرتی‌پور هم بازیکنانی هستند که فصل گذشته جزو سهمیه زیر ۲۳ سال یا امید صبا محسوب می‌شدند که حداقل یک و حداکثر ۲ فصل دیگر با صبا قرارداد داشتند. محمد قمی و قربانی بازیکنانی هستند که قرارداد خود را با صبا فسخ کردند اما بقیه این نفرات به جز یکی ۲ بازیکن، در زمره نفرات درجه ۲ صبا بودند و دقایق کمی برای صبا به میدان رفتند یا اصلا برای این تیم بازی نکردند.

از دست دادن بازیکنان اصلی

با نگاهی کلی به وضع این بازیکنان، می‌توان گفت صبا بخش اصلی بازیکنان خود را از دست داده و حتی به اندازه تیم ۱۱ نفره، بازیکنانی در کلاس لیگ بر‌تر در اختیار ندارد. در این شرایط هر کس که هدایت صبا را بر عهده بگیرد با یک مشکل عمده روبه‌رو است. این مشکل بزرگ شامل دردسر برای جذب بازیکنان کارآمد در شرایطی است که همه بازیکنان باکیفیت سایر تیم‌های لیگ برتری تیم جدید خود را انتخاب کرده‌اند و صبا باید به سراغ بازیکنان مازاد و بدون مشتری سایر تیم‌ها برود که طبیعتا اگر بازیکنان فوق العاده‌ای بودند تاکنون به یکی از تیم‌های لیگ برتری ملحق شده بودند.

علاوه بر این، وضع نامشخص مالی باشگاه صبای قم سبب می‌شود بازیکنان در مورد پیوستن به صبا با تردید عمل کنند. بخش مهمی از اخباری که در سال‌های اخیر از صبا در رسانه‌ها درج شده مربوط به بدهی صبا به بازیکنانش است. در این شرایط بازیکنانی که با پیشنهاد صبا روبه‌رو می‌شوند با توجه به بدحسابی‌های مدام صبا، این تیم را  انتخاب آخر عقد قرارداد  به شمار می‌آورند. این چنین است که به نظر می‌رسد صبایی‌ها امسال باید قید جذب بازیکنان باکیفیت را بزنند. در این شرایط فقط یک معجزه می‌تواند نجات‌بخش صبا باشد.

تیم صبا این روز‌ها ساز سقوط را کوک می‌کند. این سوال‌ها در میان کارشناسان فوتبال مطرح می‌شود که چه کسی صبا را نجات می‌دهد؟ آیا صبا راه نجات برای رهایی از شرایط فعلی دارد، آن هم در شرایطی که تمام لیگ در حال آماده‌سازی هستند و تقریبا به برنامه حضورشان در بازار نقل و انتقالات پایان داده و نفرات خود را جذب کرده‌اند. آیا صبا به فصل سقوط نزدیك می‌شود؟

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار