معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: این سازمان با شعار «همدلی و همزبانی برای ارتقای عادلانه سلامت» به استقبال هفته سلامت می رود.
کد خبر: ۲۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸ 20 April 2015
به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی با اشاره به آغاز هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به تشریح برنامه های اداره کل سلامت شهرداری تهران پرداخت.

وی گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» است و در کنار این شعار امسال در هفته سلامت شعار «همدلی و همزبانی برای ارتقای عادلانه سلامت» مدنظر قرار گرفته است.

امرودی افزود: اداره کل سلامت شهرداری تهران به مناسبت هفته سلامت برنامه های متنوعی را در قالب برپایی پایگاه های ارائه خدمات سلامت، اجرای نمایش های میدانی، برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی، نواختن زنگ سلامت در مدارس، عیادت از بیماران و معلولان، برپایی تورهای آموزشی و تفریحی در نظر گرفته است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: برگزاری مسابقات فرهنگی و آموزشی، برگزاری ایستگاه سلامت در سایر سازمان ها، برگزاری همایش منطقه ای ویژه با محوریت شعار سال، تقدیر از فعالان عرصه سلامت و افراد مشارکت جو، برگزاری جشنواره های سلامت (غذا و ... ) تهیه و توزیع اقلام آموزشی، تبلیغات محیطی، برگزاری جلسات تخصصی و ... از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران است.

امرودی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته سلامت گفت: سه شنبه اول اردیبهشت روز «سلامت و ارتقای ایمنی غذا»، چهارشنبه دوم اردیبهشت روز «سلامت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، پنجشنبه سوم اردیبهشت روز «عدالت در سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی-درمانی»، جمعه چهارم اردیبهشت روز «سلامت، آموزش همگانی و خودمراقبتی» نامگذاری شده است.

وی افزود: شنبه پنجم اردیبهشت روز «سلامت و مشارکت های اجتماعی»، یکشنبه ششم اردیبهشت روز «سیاست های کلی سلامت، همکاری بین بخشی» و دوشنبه هفتم اردیبهشت روز «اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه گذاری» نامگذاری شده است.


*اجرای جشنواره های عسل و زیتون و برنامه «از مزرعه تا سفره»

امرودی از برپایی برنامه «از مزرعه تا سفره» همزمان با هفته سلامت در شهر تهران خبر داد و گفت: همزمان با این برنامه، جشنواره میوه های قرآنی در منطقه 14، جشنواره زیتون و عسل در سطح بوستان ها و میادین میوه و تره بار شهر تهران برگزار می شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: در برنامه از مزرعه تا سفره، جشنواره نوشیدنی های سالم در منطقه 9 تهران اجرا می شود و منطقه 21 میزبان جشنواره زیتون و منطقه 4 میزبان جشنواره عسل خواهد بود.

وی ادامه داد: برگزاری سفره های غذای سالم شامل نوشیدنی ها و غذاهای رژیمی و لبنیات با هدف آشنایی شهروندان با میوه های قرآنی و خواص آن و ارتقای سطح آگاهی شهروندان درباره شاخص های غذاهای سالم و نحوه طبخ آن از دیگر برنامه های هفته سلامت است که با همکاری کانون ها و عموم شهروندان برگزار و پس از داوری به بهترین آثار هدایای ارزشمندی اهدا می شود.


*راه اندازی دهکده های سلامت در بوستان ها و میادین اصلی شهر

امرودی از برپایی دهکده سلامت با راه اندازی غرفه های خدمات سلامت در بوستان ها و میادین اصلی شهر خبر داد و گفت: این غرفه ها برای معرفی توانمندی های حوزه سلامت، ارائه خدمات به شهروندان و جلب همکاری و مشارکت های بین بخشی و مردمی از سوی مناطق 22گانه شهرداری تهران برپا می شود.

وی آموزش سلامت را از دیگر برنامه های شهرداری تهران به مناسبت هفته سلامت عنوان کرد و افزود: این برنامه ها با هدف حساس سازی شهروندان نسبت به سلامت خود و جامعه و همچنین ارتقا سطح سلامت شهروندان از سوی مناطق 22گانه، سازمان ها و نهادهای ذیربط در شهرداری نظیر اتوبوسرانی، سازمان میادین، مترو، سازمان فرهنگی و... اجرا می شود.

امرودی از برگزاری کلاس های آموزشی، مشاوره های تغذیه، اجرای نمایش های میدانی در خانه های سلامت، مدارس، مساجد و فضاهای فرهنگی آموزشی متناسب با شعار هفته سلامت و نیازهای شهروندان خبر داد و اظهار کرد: در اجرای این برنامه ها تلاش می شود از مشارکت های سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها بهره ببریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه عیادت از بیماران در بیمارستان ها، منازل سالمندان و به ویژه پدران و مادران شهدا گفت: در این برنامه مسوولان برای رسیدگی به مشکلات بیمارستان ها و بیماران با نهادهای درمانی همکاری می کنند.

وی افزود: روز جمعه چهارم اردیبهشت همزمان با روز «سلامت، آموزش همگانی و خودمراقبتی»، پایگاه های سیار انتقال خون متناسب با ظرفیت سازمان انتقال خون با همکاری کانون های داوطلبین اهدای خون در سطح مراکز پرتردد مناطق برپا می شود.


*اجرای برنامه پیاده روی خانوادگی در 5 منطقه

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه پیاده روی خانوادگی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در قالب برنامه هم گام با سلامت در مناطق 22 گانه گفت: چهارم اردیبهشت که به نام روز سلامت، آموزش همگانی و خودمراقبتی نامگذاری شده، این برنامه به صورت پهنه ای برای تمامی شهروندان تهرانی در مناطق 1، 5 ، 15 ، 11 و 19 با حضور خانواده ها در بوستان های یاس، جوانمردان، آزادگان، رازی و ولایت برگزار می شود.

وی یادآور شد: اجرای مسابقه، قرعه کشی، موسیقی، سخنرانی علمی، اهدای جوایز از جمله بخش های برنامه پیاده روی خانوادگی است که با حضور مدیران شهری و نخبگان علمی، ورزشی، فرهنگی هر منطقه برگزار می شود.

امرودی با اشاره به برنامه آدینه سلامت در روز جمعه چهارم اردیبهشت ماه گفت: در این برنامه که ادارات کل سلامت مناطق 5 و 6 و 15 مجری آن هستند؛ پایگاه های خدمات سلامت در میعادگاه نماز جمعه، خدمات پزشکی همچون مشاوره پزشکی، تست قند خون، فشارخون و مشاوره تغذیه به نمازگزاران ارائه می دهند.


*برپایی تور سلامت ویژه شهروندان تهرانی 

وی از اجرای تورهای تفریحی آموزشی ویژه شهروندان تهرانی در هفته سلامت خبر داد و افزود: در این برنامه از جاذبه های سلامت محور سطح شهر به ویژه منطقه 12 بازدید می شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: آموزش های سلامت محور در قالب تورهای تفریحی آموزشی برای عموم شهروندان به ویژه اعضای کانون های سلامت محلات از سوی یک یا چند مربی ارائه می شود. 


*سفیر سلامت به سراغ شهروندان تهرانی می رود

امرودی از اجرای برنامه سفیر سلامت در قالب ارسال پیامک های سلامت محور و توزیع اقلام آموزشی به شهروندان خبر داد و گفت: پیامکهای سلامت محور متناسب با شعار سال تهیه و از طریق بانک اطلاعاتی مناطق به مخاطبین ارسال می شود و تولیدات آموزشی با محتوای کیفی نیز تهیه شده که در برنامه های مختلف در اختیار شهروندان قرار می گیرد. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: معرفی و عرضه محصولات ارگانیک در دهکده های سلامت مناطق 22گانه، چاپ و نصب بنر، توزیع اقلام آموزشی، ایستگاه های مشاوره تغذیهBMI، برگزاری جشنواره های غذا و درج پیام های آموزشی و لگوی سلام سلامتی بر روی نایلکس های توزیع میوه از سوی سازمان میادین و تره بار از جمله برنامه های سازمان های شهرداری تهران در هفته سلامت است.

وی افزود: مترو تهران نیز با چاپ و نصب بنر در سطح ایستگاه ها، توزیع اقلام آموزشی، پخش کلیپ های آموزشی از تلویزیون های ایستگاه ها و قطارها و راه اندازی ایستگاه مشاوره تغذیه و قد و وزن BMI به استقبال هفته سلامت می رود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: همچنین چاپ و نصب بنر در بزرگراه ها، معابر و میادین پرتردد، عرشه پل ها و... از سوی سازمان زیباسازی، نصب پوستر برروی اتوبوس ها، طراحی برروی اتوبوس ها با موضوع تغذیه و امنیت غذایی و نمایش پیام های آموزشی سلامت محور در مانیتورهای اتوبوس های BRT توسط سازمان اتوبوسرانی اجرا می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار