مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد با بیان این‌که 67 درصد زندانیان استان بومی هستند، ساخت زندان جدید استان را مستلزم تأمین اعتباری دانست که تاکنون محقق نشده است.
کد خبر: ۲۴۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ 22 June 2016
به گزارش «تابناک یزد»،«موسی احمدی» بدون اشاره به جمعیت زندان‌های استان خاطرنشان کرد: 96 درصد زندانیان استان مرد و چهار درصد زن، 67 درصد آنها نیز بومی و 33 درصد غیر بومی هستند.

وی عمده جرائم محکومان زندان‌های استان را مواد مخدر با فراوانی 64 درصد، سرقت با 15 درصد و جرائم مالی به میزان سه درصد عنوان کرد.  

احمدی با بیان این‌که 1.5 درصد زندانیان استان در رده‌ی سنی زیر 18 سال قرار دارند و در کانون اصلاح و تربیت یزد نگهداری می‌شوند، افزود: متأسفانه 67.5 درصد زندانیان استان در رده‌ی سنی 19 تا 39 سال یعنی در سنین مفید بودن در جامعه قرار دارند که قابل تأمل است.

وی شمار زندانیان 40 تا 60 سال را 29 درصد و زندانیان بالای 60 درصد 1.9 درصد برشمرد و افزود: موضوع قابل تأمل دیگر در زندانیان یزد اذعان به داشتن شغل آزاد یا بیکار بودن 70 درصد از زندانیان استان است.

مدیرکل زندان‌های استان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه زندان یک حقیقت انکارناپذری است، خاطرنشان کرد: باید جایگاه و نقش زندان که از حلقه‌های امنیتی در جامعه است، متناسب با این عملکرد مورد توجه قرار گیرد.

وی اصلاح و تربیت را نیز یکی دیگر از اهداف شاخص در زندان‌ها دانست و گفت: باید توجه داشت که تنها راه حل مقابله با جرم زندان و حذف مجرم نیست بلکه باید راهکارهای دیگر را نیز بررسی کنیم.

به گفته‌ی احمدی، زندانی معلول است نه علت، از این‌رو برای کاهش جرائم باید با علت‌ها برخورد شود.

وی هم‌چنین بیشترین بار محکومیت زندانیان را نه متوجه فرد زندانی بلکه بر دوش خانواده زندانیان دانست و گفت: باید در کنار اجرای مجازات، بسته‌های حمایتی برای خانواده زندانیان نیز در نظر گرفته شود، چون در غیر این‌صورت نه تنها جرم را در جامعه کاهش نخواهیم داد بلکه احتمال افزایش جرائم نیز وجود خواهد داشت.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم کارهای اصلاحی زندان‌ها روی زندانیان، افراد آزاد شده از زندان به‌لحاظ سابقه زندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و تنها کسانی اطراف وی آن‌ها را احاطه می‌کنند که زمانی بهعنوان دوستانش وی را به این وضعیت سوق داده‌اند.

وی در ادامه به اقدامات متنوع آموزشی و تربیتی در زندان‌های استان اشاره کرد و گفت: در زندان‌های یزد آموزش از سطوح سوادآموزی تا تحصیلات تکمیلی و مهارت‌آموزی در 38 رشته‌ی مهارتی برای زندانیان فراهم است.

وی هم‌چنین با اشاره به وجود 139 زندانی جرائم مالی غیر عمد در زندان‌های استان که آزادی آنها نیازمند پرداخت جمعاً 215 میلیارد تومان بدهی به شکات است، گفت: ستاد دیه استان از سال 1383 تاکنون حدود 1000 زندانی جرائم مالی غیرعمد را از زندان‌های استان آزاد کرده است و امسال نیز با برگزاری 10 جشن گلریزان در شهرستان‌های استان که تاکنون شش مراسم آن برگزار شده، در تلاش برای جلب کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی برای این امر خیر است.

«موسی احمدی» در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اختصاص 70 هکتار زمین در جاده خضرآباد یزد برای ساخت زندان جدید یزد و انتقال زندان مرکزی از محدوده شهر به این مکان، گفت: مطالعات و نقشه‌های اجرایی طرح از سوی ادارهکل زندان‌ها انجام شده و قرار بود که اعتبارات ساخت آن از محل هلدینگ خلیج فارس تأمین شود اما تاکنون این موضوع محقق نشده است و تحقق ان نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد.

این مقام مسئول افزود: تامین اعتبار این زندان در داخل استان شاید بتواند این طرح عمرانی را زودتر به نتیجه برساند لذا در همین راستا موضوع به استاندار یزد انتقال داده شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار