هادی خوش سیما
کد خبر: ۲۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 18 April 2015
1 - صدر اسلام و در هنگامه ی جهل ابوسفیانی و جور ابوجهلی ٬ پیامبر آنجا که یارانش از ستم ها به تنگ آمده بودند ٬ ماندن مسلمانان را در مکه به صلاح ندانست و در گام اول عده ای را راهی حبشه کرد و در قدم دوم ٬ با شدت شکنجه ها و اعمال محدودیت های بیشمار ٬ موج دوم مهاجرت شروع ٬ و سرانجام پس از توطئه سران قبائل و بسته شدن پیمان برای قتل آن حضرت ٬ محمد (ص) به مدینه رفت تا پایگاه اجتماعی و سیاسی مسلمانان در جایی دیگر قوام یابد. 

در نهایت ٬ پس از سال ها دوری ، مکه توسط لشکریان اسلام فتح شد و بلال ، اولین اذان را بر بلندای کعبه خواند و نوای آن در سراسر عربستان و بعدها ، در جهان پیچید.

2 - واکنش پیامبر در برابر جور ابوسفیانی ، و هجرت به مدینه و دستور مهاجرت به مسلمانان ، واکنش انفعالی در برابر ستم ها نبود و دوراندیشی آن حضرت و اتخاذ این تصمیم ٬ شرایطی را مهیا کرد که به فتح مکه و سرانجام گسترش اسلام انجامید.

3- امروزه آل سعود چه بخواهیم و چه نخواهیم ، خود را پرده دار کعبه و داعیه دار می پندارد و زیر لوای این عناوین ٬ در حال سلاخی مسلمانان و ایجاد چهره ای زشت از اسلام است و رفته رفته نگاه جوامع مختلف به دین محمد (ص) ٬ از دینی انسان ساز ٬ به دینی انسان کش و انتحاری در حال تغییر است. آنچه در نظر جوامع غربی از اسلام نمایان شده ٬ اسلام داعشی و طالبانی ست که زیر نظر آل سعود پرورش یافته و هراسی را در دل ها نسبت به اسلام ایجاد کرده است. 

۴ - تقابل با اسلام سعودی و تلاش برای تغییر نگاه جوامع به اسلام و پی بردن به ماهیت انسان ساز و الهی اسلام ناب ٬ باید از جایی شروع شود. تعلیق حج عمره از سوی ایرانیان ٬ می تواند آغازگر این راه باشد چرا که نگاه غالب مسلمان - شیعه و سنی - به رفتار و گفتار عالمان دینی ایران است و به مرور تاثیرگذار خواهد بود و دیری نمی پاید که سایر کشورهای مسلمان نیز عمره را تا سرنگونی پرده دار دروغین کعبه ٬ لغو کنند ؛ البته در حال حاضر ٬ اندونزی و تاجیکستان به تبعیت از ایران ، سفرهای حج را تعلیق کردند و چند کشوری نیز در حال بازنگری روابط خود با آل سعود پس از رفتار شنیع فرودگاه جده هستند.

۵ - تحریم عمره و مخالفت با رفتن به حج را نباید به منزله ضدیت با اسلام تلقی کرد. در برخی مواقع رفتن به حج ٬ مهر تاییدی بر اسلام سعودی می شود چرا که آنان هم از منظر مالی سود سرشاری کسب می کنند و در نهایت در راه خدمت به صهیونیسم برای آتش افروزی در یمن و سوریه خرج می کنند و هم از حیث معنوی منتفع می شوند و تبلیغات گسترده ای به راه می اندازند و نه کعبه ٬ بلکه خود را قبله عالم اسلام معرفی می کنند. ضمن آنکه آل سعود تاکنون حج را دستاویزی برای تبلیغ وهابیت و اسلام سعودی قرار داده اند و کسانی را در دام خود گرفتار کردند که بعدها در سوریه و عراق سرها بریدند و قلب ها به دندان کشیدند. 

۶ - در حیطه وظایف علمای دینی و کارشناسان مذهبی ست که در گام دوم پس از تعلیق عمره ٬ بازنگری (منظور تعلیق نیست) اساسی در حج نمایند تا موسم حج کارکرد اصلی خود را بازیابد و محلی شود برای تبلیغ اسلام ناب محمدی (ص) و مامنی شود برای خلوت با خدای خویش . 

همچنین ضروری ست بین حجاج فرهنگی درونی شود که در این ایام هر یک ٬ مبلّغی شوند برای نمایاندن چهره واقعی شیعه و همچنین با رفتار خویش الگویی شوند برای تبلیغ شرافت و عزت ایرانی. متاسفانه به دلایلی ٬ حجاج ٬ از این دو کارکرد فاصله گرفته اند و در برخی مواقع شرافت ایرانی قربانی رفتارهای غلط می شود و در عین حال ٬ اسلام سعودی و وهابیت به جای اسلام ناب ٬ ره آورد این سفرها می شود. 

چند روز پیش کتاب خاطرات سفر مکه می خواندم که پیش از انقلاب نوشته شده است‌. در جایی از این سفرنامه ٬ به یکی از رفتار غلط ما ایرانی ها در سفر حج اشاره شده و آمده است: دربازار مکه ٬ دوستی را دیدم که در حال خرید جنس تزیینی بود و با زبان بی زبانی و ترکیب کلمات عربی و ایرانی ٬ به فروشنده می خواست اینگونه بفهماند که ضعیف و فقیر است تا مبلغ بیشتری تخفیف بگیرد. مدام با ترکیب عجیب و نامشخق کلمات تکرار می کرد: انا ایرانی ارحم انا فقیر ... تخفیف تخفیف.‌.‌.. 

نویسنده این کتاب از این ماجرا اینگونه یاد می کند: به سوی او رفتم و به او گفتم تو اگر فقیر و بدبخت و بیچاره ای چرا به حج آمده ای ؟! مگر نه این است که باید از نظر مالی در حدی باشی که حج بر تو واجب آید؟ پس چرا غیرت و شرافت ایرانی را فدای یک ریال تخفیف می کنی و می گویی من ایرانی فقیر و بدبختم ! 

۷ - تغییر چنین نگرش هایی زمان بر است و همتی می خواهد که سازمان حج و زیارت و علمای دین و جامعه شناسان باید در راه آن تلاش کنند تا ان شاا‌.. در سال های آینده شیعه و ایرانی الگویی شوند برای سایر مسلمانان. 

الگو قرار گرفتن شیعه و فرهنگ ایرانی در موسم حج ٬ یعنی مرگ سیاسی و اجتماعی آل سعود و فتح بی سر و صدای مکه.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار