توجه به برگزاری نماز جماعت در اماکن عمومی، ادارات و کارخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برپایی هرچه باشکوه‌تر این آیین الهی در کلیه مراکز آموزشی و سازمان‌های دولتی و خصوصی باید در اولویت باشد.
کد خبر: ۲۴۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 08 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین،  خبرنگار اجتماعی شاخص، نماز جماعت تجلی وحدت مسلمانان است که از دیرباز در احادیث بر ضرورت برپایی آن تاکید شده است.
حضور همه اقشار بدون تشریفات در نماز جماعت برای شناسایی بهتر افراد و جویا شدن از مشکلات آنان، مبارزه با تفرقه‌اندازی دشمنان و زمینه‌ساز تعاون اجتماعی و سیاسی در بین آحاد مسلمین است.
از این رو توجه به برگزاری این فرضیه الهی در اماکن عمومی، ادارات و کارخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برپایی هرچه باشکوه‌تر این آیین الهی دارای اهمیت است.
به این منظور با جمعی از شاغلان و دانشجویان در خصوص کیفیت برگزاری نماز جماعت در محل کار و دانشگاه آنان به گفت و گو پرداختیم.
کارگر یکی از شرکتهای خصوصی در گفت و گو با خبرنگار شاخص،  با اشاره به عدم فضای مناسب برای اقامه نماز عنوان کرد: متاسفانه در شرکت‌های تولیدی ما نمازخانه نداریم و ما مجبور هستیم نماز را در رخت کن بخوانیم.
وی در ادامه اضافه کرد: توجه مدیران و روسای ادارات و سازمان‌ها و حضور آن‌ها در صف نماز جماعت عاملی مهمی در برپایی باشکوه این فریضه الهی و ترغیب بیشتر کارکنان به این امر واجب می‌شود.
کارمند یکی از ادارات دولتی با اشاره به حضور کمرنگ کارمندان در نماز جماعت و بی‌توجهی به این مسئله ابراز کرد: تعداد زیادی از کارکنان به بهانه‌های کاری و یا موکول کردن آن به زمان دیگری از حضور در نماز جماعت امتنا کرده  که این موضوع موجب خالی ماندن نمازخانه‌ها شده است.
این کارمند در ادامه افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی با مشارکت خانواده‌ها و پیشی گرفتن مسئولان عالی رتبه به این امور می‌تواند راه‌حلی برای این موضوع باشد.
وی گفت: برخی از ادارات به علت نداشتن فضای کافی برای برپایی نماز، مشکلاتی در این زمینه دارند که این موضوع کار را برای کارکنان این ادارات و حتی ارباب رجوع که می‌خواهند نماز اول وقت بخوانند مشکل کرده است.
دانشجوی یکی از دانشگاه‌های دولتی استان گفت: خوشبختانه فعالیت انجام شده از سوی دانشگاه برای برپایی نماز مناسب بوده به طوریکه در زمان برگزاری نماز هیچ کلاسی دایر نیست و حضور دانشجویان در انجام فعالیت فرهنگی و نماز بسیار پررنگ است.
وی توجه اساتید به موضوع نماز را راهکار لازم جهت ترویج این سنت الهی دانست و گفت: با توجه به اینکه اساتید از نماز استقبال می‌کنند دانشجویان نیز به این سمت رغبت پیدا می‌کنند.
این کارمند گفت: در برخی دیگر از ادارات با وجود اینکه فضای لازم برای اقامه نماز در اختیار است ولی در هنگام اذان شاهدیم که تعداد زیادی از کارکنان در اتاق خود هستند و برای اقامه نماز جماعت مراجعه نمی‌کنند و انجام کار مردم بهانه‌ای برای این عدم حضور بیان می‌شود.
دانشجوی دیگری که در یکی دانشگاه‌های غیردولتی استان تحصیل می‌کند در این خصوص گفت: با وجود تمام تلاش‌ها‌ی بسیار جهت برپایی هرچه باشکوه‌تر نماز جماعت، بعضا شاهد بی‌میلی و عدم حضور دانشجویان و اساتید هستیم.
این دانشجو افزود: نماز ستون دین است، دانشجویان و اساتید باید به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته تا بتوانیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم.
سید قریش موسوی مسئول ستاد اقامه نماز قزوین با اشاره به تقاوت برگزاری نماز در کارخانجات دولتی و خصوصی، اظهار کرد: طی گزارش سالانه‌ اداره کار و رفاه اجتماعی، میزان کارخانجات فاقد نمازخانه به حداقل رسیده است.
اختصاص ۲۰دقیقه از وقت اداری به برپایی نماز جماعت
وی افزود: اقامه نماز در کارخانجات خصوصی از راه ارشاد و تبلیغات دینی صورت می‌گیرد و ستاد اقامه نماز دخالت مستقیمی ندارد.
مسئول ستاد اقامه نماز قزوین با اشاره به اختصاص ۲۰دقیقه از وقت اداری به برگزاری نماز از سوی مقام معظم رهبری ابراز کرد: در کارخانجات خصوصی چنین مصوبه‌ای نبوده و کارکنان در صورت هماهنگی با مدیر می‌توانند نماز را برپا کنند.
موسوی در خصوص وجود نمازخانه و امکانات مورد نیاز آن در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها عنوان کرد: تمامی اطلاعات در بانک اطلاعات ستاد موجود بوده و سالانه از سوی کارشناسان مورد نظارت و پیگیری قرار می‌‌گیرد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری توضیح داد: باید نماز را به درستی به افراد و جامعه بشناسانیم تا با آگاهی از ارزش آن به سمت برپایی و اقامه باشکوه آن ترغیب شوند.
مسئول ستاد اقامه نماز تصریح کرد: برخی افراد نماز را فقط به عنوان یک تکلیف اجبار شده می‌دانند در حالیکه نماز معراج انسان و ارتباط عاشقانه با خدا در راستای ارتقای ابعاد وجودی زندگی بشر است.
موسوی در خصوص نهادینه کردن فرهنگ نماز اول وقت عنوان کرد: پیگیری و تشویق دانشجویان، کارمندان و کسبه به نماز بر عهده ستاد اقامه نماز بوده و ترویج این مقوله از جانب صدا و سیمای مرکز و روحانیون نیز می‌تواند موثر باشد.
در ادامه حجت السلام علی رمضانی مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزنی در گفت‌و گو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: علت عدم گرایش افراد به نماز نیازمند کار پژوهشی است که بر اساس پژوهش‌های پیشین، عمده مردم و جوانان در این خصوص نگرش خوبی دارند.
تضاد فرهنگی بین دانشجویان غیر بومی و دخالت مسائل سیاسی و اجتماعی از عوامل عدم گرایش به نماز
وی مهمترین عوامل عدم گرایش به نماز را؛ عدم انگیزه، عادت نکردن به نماز از کودکی، ندانستن فلسفه نماز، اولویت دادن تفریحات، عدم پاسخ‌گویی به شبهات جوانان، رفتار نامعقول گروه‌ها و تضاد فرهنگی بین دانشجویان غیر بومی و دخالت مسائل سیاسی و اجتماعی عنوان کرد.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: با اصلاح برنامه ریزی صحیح در ارتباط با نماز، آشنایی جوانان و ایراد سخن بین دو نماز می‌توان موجب بهبود وضعیت برپایی نماز در بین آحاد مردم شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: ‌دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها باید در خصوص شبهات دینی ایجاد شده در ذهن جوانان با حضور کارشناسان و خبرگان جلسات پرسش و پاسخ برگزار ‌کنند.
 ضرورت تلاش مداوم در جهت ترویج و فرهنگ‌سازی نماز
رمضانی با اشاره به تلاش مداوم در جهت ترویج و فرهنگ سازی‌نماز ابراز کرد: با توجه به فضای اجتماعی و وضعیت جوانان امروزی این وظیفه همگانی است که زمینه لازم برای رشد بهتر جوانان و نوجوانان را در امر نماز فراهم کنیم.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در خصوص برپایی نماز اول وقت عنوان کرد: دخالت دادن برخی مسائل زندگی به مباحث دینی موجب کمرنگ شدن نماز شده که تشویق مدیران و ائمه جماعت می‌تواند به بهبود این مسائل کمک کند.
کلام پایانی؛
نماز چون دژی مستحکم است که موجب امنیت از شر شیاطین شده و می‌تواند جامعه را نیز از خطا محفوظ بدارد از این رو پرداختن به نماز و توجه به آن از وظایف عمومی افراد بوده و در راستای  گسترش آن همت مسئولین را می‌طلبد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار