قزوین- مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: با پیگیری های انجام شده و تغییر سوخت نیروگاه از مازوت به گاز طبیعی آلودگی نیروگاه شهید رجایی قزوین برطرف شد.
کد خبر: ۲۴۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 08 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین خبرنگار مهر، سیاوش شمسی پور ظهر سه شنبه به مناسبت فرارسیدن هفته محیط زیست با تشریح مهمترین برنامه های پیش بینی شده در این ایام گفت: از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامیده شده و با شعار «به سوی طبیعت برای زندگی» برنامه های متنوعی در استان تدارک دیده ایم.
شمسی پور گفت: در هفته محیط زیست ضمن برگزاری چند کارگاه آموزشی برای واحدهای صنعتی برای فرهنگ سازی اقدام خواهد شد و سخنرانی قبل از خطبه های نماز نیز برای اطلاع رسانی ازوضعیت محیط زیست در برنامه هاگنجانده شده است.
وی بیان کرد: بازدید رایگان از موزه زیستی محمدیه و بازدید قضات از موزه، معاینه فنی خودروها در اقبالیه با ۳۰ درصد تخفیف و در قزوین به صورت رایگان، پاکسازی محلات با همکاری تشکل های زیست محیطی، افتتاح تصفیه خانه در یکی از واحدهای زیست محیطی از دیگر برنامه های هفته محیط زیست در قزوین است.
تهیه گزارش زیست محیطی استان
شمسی پور بیان کرد: با تهیه گزارش SOE وضعیت زیست محیطی استان را آماده کرده ایم و تمامی شاخص های آب، خاک، هوا و اقلیم تا یک ماه آینده نهایی شده و در اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت و برنامه ها نیز در همین مسیر انجام خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: در استان پتانسیل های آلاینده متعددی وجود دارد که نیروگاه و سیمان آبیک، فاضلاب و ریزگردها از آن جمله است که با برنامه ریزی منسجم و پیگیری مستمر بخشی از این آلودگی ها در حال برطرف شدن است.
وی اضافه کرد: رفع آلودگی نیروگاه که از دغدغه های مردم استان بود با تغییر سوخت محقق شده و امیدواریم در سایر بخش ها نیز بتوانیم با رفع آلایندگی ها به تامین سلامت مردم کمک کنیم.
شمسی پور یادآورشد: موضوع سیمان آبیک به دلیل این که در حوزه جغرافیایی اداری استان نیست و تحت پوشش استان البرز قرار دارد ابزار اجرایی لازم را برای اقدام قانونی نداریم اما با تعامل و پیگیری امور توسط مسئولان استان های تهران و البرز اقداماتی برای حل این مشکل صورت گرفته است.
وی گفت: خوشبختانه با کارهای مناسب انجام شده توانستیم در سال گذشته در ارزیابی عملکرد شاخص های محیط زیست طبیعی و انسانی، بهره گیری از روش های نوین پاسخگویی، به روز رسانی اطلاعات، تسهیل در خدمات رسانی به مراجعان و جلب رضایت ارباب رجوع صاحب رتبه برتر شویم.
تامین تجهیزات اطفای حریق در استان
  شمسی پور با اشاره به ضرورت تامین تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق در مناطق تحت پوشش محیط زیست تصریح کرد: با خرید سیستم های مهار آتش و برگزاری مانور تیم واکنش سریع در منطقه حفاظت شده باشگل میزان آمادگی خود را برای مهار آتش در منابع طبیعی افزایش داده ایم.
مدیرکل محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: طرح مدیریت مناطق در باشگل و دریاچه اوان درحال اجراست که با نصب دوربین به صورت آنلاین این مناطق رصد و کنترل می شود و در یک دوره زمانی ۵ ساله مسائل تفرج گاهی و امور زیست محیطی در این مناطق ساماندهی و پیش بینی خواهد شد.
راه اندازی دو تعاونی زیست محیطی
وی بیان کرد:بمناسبت هفته محیط زیست دوتشکل زیست محیطی تعاونی راه اندازی خواهد شد تا بتوانیم با ساماندهی  بهتری از ظرفیت های مردمی در رسیدن به اهداف پیش بینی شده استفاده کنیم.
شمسی پور گفت: در سال گذشته موضوع بیماری حیات وحش از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک در قزوین کنترل شد که سرشماری زمستانه نشان می دهد در این کار موفق بودیم و با کمک محیط بانان پرتلاش توانستیم جمیعت وحوش را ۲۷ درصد افزایش دهیم.
مدیرکل محیط زیست استان افزود:از دیگر طرح های اولویت دار استان تدوین برش استانی برنامه ششم است که خوشبختانه رویکرد برنامه به سمت مسائل زیست محیطی است و به عنوان یک دستگاه فرابخشی برای ۱۶ دستگاه برنامه استانی را تهیه کرده ایم.
وی گفت: همه طرح های عمرانی، کشاورزی، صنعتی استان باید پیوست زیست محیطی داشته باشد تا در حین اجرا دچار مشکلات جدی نشویم و هزینه دولت بالا نرود.
احیاء گونه های کل، بز و آهو
شمسی پور از احیاء برخی گونه های جانوری در استان خبرداد و اظهارداشت: احیاء برخی گونه های حیات وحش از جمله آهو در دشت جنوبی قزوین که با شکار بی رویه، کمبود گونه غذایی روبه کاهش بود در دستور کار قرار گرفت و در منطقه دشت آلله آباد برای آهو و احیاء کل و بز در منطقه آوج با تکثیر و رهاسازی در اولویت است.
افتتاح دفتر تشکل های زیست محیطی
وی بیان کرد: به مناسبت هفته محیط زیست دفتر تشکل های مردمی محیط زیست در شهرک مینودر راه اندازی خواهد شد تا فعالیتها از حالت انفرادی به صورت جمعی با ساماندهی بهتری صورت گیرد.
شمسی پور اظهارداشت: در حال حاضر ۲۶ تشکل مردمی در حوزه محیط زیست به صورت غیر رسمی در استان وجود دارد که ۱۷ تشکل ثبت شده و شش تشکل فعالیت قابل توجهی دارد.
اجرای طرح پسماند روستایی در استان
وی از اجرای طرح پسماند روستایی هم خبرداد و گفت: برای ساماندهی زباله های روستایی و تضمین سلامت مردم طرح ساماندهی پسماند روستایی در استان عملیاتی خواهد شد که در این راستا ۵۶ روستا برای شروع کار انتخاب شده است.
مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصرح کرد: همچنین ساماندهی پسماندهای کشاورزی در اولویت دیگر محیط زیست در سال جاری است زیرا باقیمانده سموم، کودها و فضولات مرغی الودگی زیادی دارد که با همکاری تشکل های زیست محیطی در این زمینه اقدام خواهیم کرد که ۵ روستا به عنوان نمونه برای اجرای کار انتخاب شده است.
وی بیان کرد: در حوزه پسماندهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی در استان کارهای خوبی شده اما در بخش زباله و پسماند کشاورزی کمی عقب هستیم و باید سرعت کار بالا برود.
شمسی پور اظهارداشت: جمع آوری گازهای گلخانه ای و تبدیل آن به بیوگاز با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان عملیاتی خواهد شد و در تفکیک زباله از مبدا هم کارهای خوبی انجام شده که با تداوم آن می توان به نتایج خوبی رسید.
وی اضافه کرد: در سه ماهه امسال با نظارت بر استقرار واحدهای صنعتی، خدماتی و معدنی ۱۰۱ مورد اعلام نظر صادر شد که ۵۸ مورد به بهره برداری رسید و ۲۶۱ مورد نیز پایش زیست محیطی صورت گرفت.
مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآورشد: ۴۸ مورد از پایش ها به دلیل وجود آلایندگی به صدور اخطاریه منجر شد و با ۷۶۳ نفرروز گشت در زیست گاهها نسبت به برخورد با متخلفان نیز اقدام لازم صورت گرفت.
شمسی پور اظهارداشت: ۳۳ واحد آلاینده صنعتی در استان وجود دارد که این واحدها برای پرداخت عوارض یک درصد مالیات به شهرداری ها معرفی شده اند و پیگیری لازم برای رفع آلودگی آنها نیز ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار