کد خبر: ۲۴۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ 07 June 2016
به گزارش تابناک یزد،سرمازدگی مهم‌ترین عامل خسارت به بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود، به طوری که 80 درصد خسارت‌های این بخش مربوط به این عامل است. بخش‌های کشاورزی و دامداری از میان بخش‌های صنعتی و تولیدی به لحاظ تامین محصولات تولیدی که به گونه‌ای حیاتی است و نیز تاثیر مستقیم آن بر تامین مواد غذایی و مصرفی شهروندان، اهمیت ویژه‌ای دارد.همچنین سرمایه‌گذاری و تولید در این بخش‌ها که بعضا در شرایط غیر قابل پیش‌‌بینی صورت می‌گیرد یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های تولیدی کشور است که باید مورد حمایت قرار گیرد. بر همین اساس خسارت‌هایی که به دلایلی مانند سیل، سرمازدگی، طوفان و خشکسالی به این بخش وارد می‌آید می‌تواند اثرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد و کشاورزان و دامداران را متحمل هزینه‌های هنگفتی کند. بنابراین بیمه محصولات کشاورزی و دامداری از این حیث ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود که می‌تواند ریسک‌ها و خسارات ناشی از تغییرات شرایط آب و هوایی و حوادث طبیعی را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

سرمازدگی؛ عمده خسارت طبیعی استان
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان در گفت و گو با همشهری عمده خسارت طبیعی در بخش کشاورزی استان را سرمازدگی اعلام و تصریح کرد: 75 تا 80 درصد از خسارات پدیده آمده در بخش کشاورزی استان، مربوط به سرمازدگی است.«حسین نوری‌زاده» افزود: اختلاف دما در اوایل فصل بهار و کاهش یکباره و شدید دما، همه باغ‌ها همچون زردآلو و آلو را با خسارات بالایی مواجه کرده است. وی ادامه داد: در نیمه فروردین امسال، باغ‌ها و مزارع برخی مناطق استان، کاهش دما تا 6 درجه زیر صفر تجربه کردند که سرمازدگی  رامحصولات کشاورزی این مناطق را به دنبال داشت.

بیمه کشاورزی؛ تنها بیمه مورد حمایت دولت
معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان گفت: با توجه به نوع کار کشاورزان و دامداران، این دو بخش با خطرات متعدد طبیعی و غیر طبیعی مواجه‌اند که استفاده از خدمات بیمه را برای آنها به یک ضرورت تبدیل کرده است.نوری زاده افزود: بیمه‌ کشاورزی که در قالب صندوق کشاورزی، کشاورزان و دامداران استان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، به صرف اهمیت این بخش از تولید، تنها بیمه‌ای است که مورد حمایت دولت با عاملیت بانک کشاورزی قرار گرفته است. وی تاکید کرد: بیمه محصولات کشاورزی تضمینی برای حوادث طبیعی است و باید کشاورزان برای پیشگیری از خسارت‌های وارده به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.  نوری زاده تاکید کرد: کشاورزان باید بیمه را بحث حمایتی بدانند و نگاه‌شان به این مقوله درآمدزایی نباشد.

رتبه اول استان از لحاظ میزان پوشش بیمه‌ای
این مسئول از رتبه اول استان در زمینه میزان گستردگی منطقه که تحت پوشش بیمه کشاورزی است، خبر داد و تصریح کرد: با توجه به وسعت استان، یک میلیون هکتار از اراضی آن زیر نظر این بیمه است که نسبت زیادی در میان دیگر استان‌های کشور است.
نوری‌زاده اعلام کرد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد و پیاپی سال‌های اخیر، گرایش به بیمه در میان فعالان حوزه‌های مختلف کشاورزی و دامداری افزایش یافته است، به عنوان مثال از مجموع جوجه‌ریزی صورت گرفته در استان 80‌درصد آن از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند هستند.وی بیمه طیور را مطابق قانون، اجباری خواند و تصریح کرد: با توجه به این‌که هزینه‌های ناشی از خسارت‌هایی که به این بخش وارد می‌شود، بسیار سنگین است، بیمه شدن این حوزه، اجباری شده است. این مسئول میزان باغ‌های بیمه شده استان را 20‌هزار هکتار خواند و افزود: از این میزان 16‌هزار و 400‌هکتار مربوط به باغ پسته و هزار هکتار دیگر مربوط به باغ‌های انار است. نوری‌‌زاده اعلام کرد: در استان ظرفیت بالایی برای بیمه شدن محصولات کشاورزی و دامی وجود دارد. وی در ادامه این گفت و گو با بیان این‌که در کشور 135‌نوع محصول دامی و کشاورزی تحت پوشش این بیمه هستند، افزود: در استان 37‌نوع محصول زراعی، باغی، دام و طیور و نیز منابع طبیعی زیر نظر بیمه هستند.  نوری‌زاده افزود: گندم، جو، ذرت دانه‌ای، پسته، انار، گردو، بادام و زردآلو در بخش کشاورزی و نیز مراتع ییلاقی و قشلاقی به عنوان منابع طبیعی تحت پوشش بیمه کشاورزی استان قرار دارند.

میزان غرامت پرداخت شده به کشاورزان
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان غرامت پرداخت شده در بخش کشاورزی در سال گذشته را 345 میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: میزان غرامت پرداخت شده سال قبل به بخش طیور نیز 40 میلیارد ریال بوده است. نوری‌زاده افزود: بخش عمده‌ای از غرامت در نظر گرفته شده تاکنون پرداخت شده است و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت می‌شود. وی همچنین از رتبه اول استان در کشور در زمینه پرداخت غرامت خبر داد و گفت: با توجه به این‌که استان با انجام بررسی‌های دقیق توانست به موقع اطلاعات کسب شده را ارسال کند، بر همین اساس نیز پرداخت غرامت در یزد بیش از دیگر استان‌ها بوده است.

بیمه باغ‌های پسته در استان
نوری‌زاده با بیان این‌که کشت پسته در استان افزایش یافته است، گفت: با توجه به کم‌آبخواه بودن و مقرون‌به‌صرفه بودن کشت پسته برای باغدار، راه‌اندازی باغ‌های پسته در استان افزایش قابل توجهی داشته است. وی با اشاره به این‌که بیشترین پوشش بیمه‌ای استان مربوط به محصول پسته است، ادامه داد: از مجموع باغ‌های پسته 38‌هزار هکتار از آن هنوز بیمه نشده که آمادگی لازم برای بیمه کردن این میزان را داریم. این مسئول بیشترین شهرستان‌های تحت پوشش بیمه کشاورزی را خاتم، ابرکوه، اردکان و تفت عنوان کرد.

گلایه کشاورزان از ارزیابی‌های صورت گرفته
نوری‌زاده در خصوص گلایه برخی از کشاورزان از ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص میزان خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی تصریح کرد: با توجه به وسیع بودن سطح ارزیابی مزارع و همچنین کوتاه بودن مدت زمان برداشت محصول، فرصت کمی برای ارزیابی و بررسی خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی باقی می‌ماند و گلایه‌ها نیز بیشتر از این منظر است.
نوری‌زاده ادامه داد: نمایندگان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات این سازمان با بررسی و برآورد اولیه، اعلام وقوع خسارت کرده و پس از آن تیم‌های کارشناسی، مناطق مورد نظر را با توجه به وسعت منطقه و فرصت کم به صورت شبانه‌روزی بررسی می‌کنند و البته از آنجایی که منطقه وسیع است، تعدادی از مزارع و باغ‌ها به صورت تصادفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و میزان خسارت ناشی از حوادث طبیعی تخمین زده می‌شود. به گفته وی، این ارزیابی‌ها و اعلام غرامت باغ‌ها و مزارع شاید دقیق نباشد، اما بسیار به واقعیت نزدیک است.

آموزش به کشاورزان و دامداران از سوی ارزیاب‌ها
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان به آموزش ارزیابان جهاد کشاورزی به کشاورزان استان اشاره کرد و گفت: در بازدیدهایی که از سوی کارشناسان و ارزیابان این سازمان از مزارع و باغ‌های استان می‌شود، به کشاورزان آموزش نیز داده می‌شود. «حسین نوری‌زاده» گفت: متخصصان بر اساس تخصص و تجربیات خود از دیگر بازدیدها، کشاورزان استان را راهنمایی و نکات آموزنده‌ای را به آنان گوشزد می‌کنند که می‌تواند موثر واقع شود.
الهه اسلامی/همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار