کد خبر: ۲۴۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 07 June 2016
قاسم میرزایی یکی از معتمدان شهرستان کنارک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشتی های ترال براساس ضوابط اعلام شده حق ندارند در یک یا دو مایلی خلیج چابهار و کنارک صید کنند.
وی افزود: این کشتی ها مجهز به دستگاههای ماهی یاب و تورهایی صیادی هستند که در هنگام صید هیچ آبزی نمی تواند در امان بماند و به نوعی با یک بار حرکت کل مسیر را جارو می کنند.
وی گفت: کشتی های ترال علاوه بر صید ماهی موجب نابودی سایر آبزیان و به خطر افتادن محیط زیست دریایی شده اند.
عبدالصمد بارانی یکی از صاحبان شناورهای صیادی نیز بیان کرد: از مسئولان انتظار است هرچه سریعتر کشتی های ترال را از خلیج و ساحل چابهار و کنارک به مکان دیگری منتقل کنند.
وی خاطر نشان کرد: کشتی های ترال در خلیج چابهار بیش از 80 درصد ماهیان را صید می کنند و برای صید شناورهای محلی کنارک و چابهار هیچ ماهی باقی نمی ماند.
علی رئیسی یکی دیگر از فعالان صید و صیادی چابهار و کنارک نیز گفت: هیچ کس نمی داند کشتی های ترال متعلق به چه ارگان و نهادی هستند و سود آنها عاید چه کسانی می شود و جای تعجب است که کسی هم از فعالیت آنها در نزدیکی ساحل جلوگیری نمی کند و به راحتی قوانین را زیرپا گذاشته و در یک یا دو مایلی سواحل تمامی ماهی ها را صید می کنند.
لال محمد رئیسی نیز بیان کرد: صید و صیادی آنهم با تورهای ریز کشتی های ترال برای زیست بوم های دریایی مخرب است و زیان های جبران ناپذیری را به آبزیان و دریا و محیط زیست دریایی وارد می کند و باید هر چه سریعتر مسئولان از فعالیت این کشتی ها جلوگیری کنند.
منصور چابک یکی دیگر از صیادان اظهار داشت: دهها شناور صیادی که با فعالیت هر یک از آنها چندین خانوار امرار معاش می کنند در طول شبانه روز با صرف هزینه، سوخت و وقت حتی نمی توانند یک کیلو ماهی صید کنند و این نوعی بیکاری را در منطقه رواج داده و موجی از نارضایتی را به همراه دارد.
وی گفت: تا زمانی که این کشتی ها در سواحل مکران و در چند مایلی ساحل صید می کنند نباید انتظار صید ماهی توسط شناورها را داشت و همه باید خانه نشین شوند.

رییس حفاظت محیط زیست چابهار نیز گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در کل دنیا صید بوسیله کشتی ترال ممنوع شده است، اظهار داشت: محیط زیست شدیدا با نوع صید کشتی ها ترال مخالف است ولی با این وجود متاسفانه بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی همچنان به کار خود در سواحل مکران ادامه می دهند.
اشرفعلی حسینی افزود: کشتی های ترال با مجوز 45 روزه صید از اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان مبادرت به صید می کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه نوع صید کشتی های ترال با تورهای کف روب علاوه بر صید آبزیان تمام مکان ها را تخریب و نوزادان میگو و ماهی و سایر آبزیان را از کف دریا از بین می برند.
وی بیان کرد: کشتی های ترال صید دور ریز زیاد دارند و پس از کشیدن تورها کشتار آبزیان و موجودات ریز و کوچک آنان را دوباره به دریا می ریزند و هیچ توجهی به حفظ محیط زیست، اکوسیستم دریایی و سایر آبزیان فاقد ارزش غذایی در دریا ندارند.
رئیس حفاظت محیط زیست چابهار خاطرنشان کرد: باید روش صید این کشتی تغییر پیدا کند و دستگاه های ناظر بر کار اینها نیز باید تخلفات شان را بطور مرتب رصد کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره کل برای صید کشتی های ترال مجوز تا 8 مایلی را داده است و آنها حق ندارند این قانون را زیرپا بگذارند.
مهرداد میرزایی افزود: پس از اعتراض صیادان چندین مرتبه از نوع صید کشتی های ترال در محدوده کنارک و زرآباد بازدید و تذکرات لازم به آنان داده شده است.
وی ادامه داد: سیستم جی پی اس بر روی کشتی های ترال نصب شده است و تخلفات آنها از جمله نزدیک به شدن به ساحل مرتب بصورت آنلاین رصد می شود.
وی گفت: صیادان شهرستان های کنارک و چابهار هرگونه تخلف از سوی کشتی های ترال را سریعا به ادارات شیلات و یا اداره کل شیلات استان مستقر در چابهار اطلاع دهند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: 11 اسکله و جایگاه تخلیه صید، 2 هزار و 330 شناور صید وصیادی(930 لنج و هزار و 400 قایق)، حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی، 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی در چابهار و کنارک وجود دارد.
وی افزود: بنادر چابهار و کنارک 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور، 20 درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند و تأمین کننده بیش از 70 درصد تون ماهیان کشور را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: سواحل مکران در حوزه چابهار و کنارک بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو دارد که می توانند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان ایفا کنند.
وی بیان کرد: پس از گذشت 10 سال اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با 230 هزار تن صید مقام نخست صید در کشور را در سال گذشته(1394) کسب کرده است که این نوعی افتخار برای صیادان سواحل مکران است.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: این آمار خود نشان دهنده فعالیت صیادان در چابهار و کنارک است و هیچ عاملی مانع صید آنان نخواهد شد.
میرزایی خاطرنشان کرد: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان حامی صیادان است و به هیچ وجه نمی گذارد کار آنان با رکود مواجه شود.
وی از حمایت های دولت تدبیروامید به ویژه استاندار سیستان وبلوچستان قدردانی کرد و افزود: برای اولین بار پرورش ماهی در قفس در سواحل مکران آغاز شده است و برنامه های خوبی در سال جاری برای توسعه صید انواع آبزیان ماهی و میگو داریم.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار در قلب مَکُّرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار