سال گذشته 1060 نفر تسهیلات اشتغال ترک اعتیاد دریافت کردند
تابناک: استان اصفهان در میان 31 استان کشور رتبه 19 اعتیاد به مواد مخد را دارد که این آمار در شأن مردم اصفهان نیست! در سال های اخیر نیز جمعیت معتادان استان روبه فزونی گذاشته است.
کد خبر: ۲۳۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 23 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، سال گذشته یک هزار و 60 فرد ترک اعتیاد کرده وام تسهیلات اشتغال دریافت کردند. علی اکبر ابراهیمی، کارشناس مسوول دفتر اعتیاد بهزیستی استان اصفهان به اعطای وام تسهیلات اشتغال به عنوان یکی از خدمات ارائه شده به این افراد اشاره می کند و به اصفهان زیبا می گوید: افرادی که مواد مخدر را ترک می کنند و شرایط آنها از نظر سازمان بهزیستی موردتایید قرار می گیرد، برای دریافت وام به بانک معرفی می شوند تا با دریافت وام اشتغال زایی ضمن دست و پا کردن شغل از افتادن دوباره به دام اعتیاد در امان بمانند.

    10 هزار معتاد رها در تهران
در خصوص برنامه ریزی برای زیست بهتر  و مددرسانی به معتادین در کشور موانع زیادی وجود دارد. یکی از موانع نبود آمار دقیق این بیماران است که برنامه ریزی و پیش بینی ها را با مشکل مواجه می کند؛ چرا که برخی معتادان هیچ گاه برای درمان به هیچ یک از مراکز درمان و ترک مراجعه نمی کنند و برخی در خیابان ها و پارک ها روزگار می گذرانند. در خصوص تعداد معتادان کشور آمارهای متفاوتی تاکنون توسط منابع رسمی رسانه ای شده است. اسفند ماه سال گذشته بود که علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور خبر داد.
چندروز پیش نیز  انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور در آخرین آمار رسمی، از وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشور سخن گفت و افزود: از این تعداد ۷۰۵ هزار نفر از آنها تحت حمایت پیشگیری و کاهش آسیب در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند. محسنی بندپی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر  10 تا 12 هزار معتاد در تهران رها هستند که ما توانسته‌ ایم بیش از چهار هزار نفر از این معتادین را جمع‌آوری و خدمات تخصصی ارائه دهیم، اظهار داشت: برای حل این مشکل نیاز به برقراری تعامل بین دستگاه ‌هاست تا بتوانیم چهره پایتخت را از این نازیبایی‌ها و حضور معتادان در سطح شهر  پاک کنیم.

    بیش از 100 هزار معتاد در اصفهان
محسنی بندپی افزود: نگهداری از معتادین، ایجاد مراکز میان‌راهی، مراکز درمانی بر عهده سازمان بهزیستی کشور است. این مقام مسوول افزود: با تعاملی که از سال گذشته بین دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌‌ها ایجاد شد توانستیم سه هزار و 480 معتاد مرد و 400 معتاد زن را در شهر تهران جمع‌آوری و در مراکز مختلف نگهداری کنیم. در استان اصفهان نیز استاندار تیر ماه 1393 اظهار داشت: استان اصفهان در میان 31 استان کشور رتبه 19 اعتیاد به مواد مخد را دارد که این آمار در شأن مردم اصفهان نیست! در سال های اخیر نیز  جمعیت معتادان استان روبه فزونی گذاشته است و آمار معتادان که پیش از این در سال 1391 توسط دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، کمتر از ۱۰۰ هزار نفر عنوان شده بود، حالا تعدادش به بیش از 100 هزار نفر رسیده است. مصطفی هادی زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا به وجود به طور متوسط بیش از 100 هزار معتاد در استان اشاره کرده و می گوید: از این تعداد 50 درصد به مخدر سنتی تریاک و 26 درصد نیز به شیشه و ترکیبات متاآفتامین اعتیاد دارند. وی با اشاره به اینکه حدود 10 درصد معتادان، زن هستند، ادامه می دهد: با حساب خانواده ها و نزدیکان فرد معتاد می توان گفت در استان حدود 400 هزار نفر با اعتیاد درگیر هستند.علی اکبر ابراهیمی، کارشناس مسوول دفتر اعتیاد بهزیستی استان اصفهان نیز ضمن اشاره به اینکه تا کنون 40 هزار معتاد از این سازمان خدمات دریافت کرده اند، به اصفهان زیبا می گوید: این معتادان در 66 مرکز سرپایی و 90 مرکز اقامتی میان مدت خدمت دریافت کرده اند.

    کمتر از هزار معتاد رهایی یافته
وی به حضور 12هزار معتاد در مراکز سرپایی و 18 هزار معتاد در مراکز اقامتی اشاره کرده و ادامه می دهد: در مراکز سرپایی به معتادان خدماتی همچون متادون درمانی، روان شناسی و روان پزشکی و در مراکز اقامتی در قالب کمپ های 21روزه خدماتی مانند خودیاری و درمان های گروهی ارائه می شود.ابراهیمی به اعطای یک هزار و 60 مورد وام تسهیلات اشتغال به افراد ترک اعتیاد کرده اشاره و اضافه می کند: افرادی که مواد مخدر را ترک می کنند و شرایط آنها از نظر سازمان بهزیستی مورد تایید قرار می گیرد، برای دریافت وام به بانک معرفی می شوند.ابراهیمی عنوان می کند: این وام با نرخ 4درصد سود و بین 5 تا 15 میلیون تومان پرداخت شده که در سال جاری تا کنون اعتبارات این تسهیلات تعیین نشده است. کارشناس مسوول بهزیستی در ادمه بیان می کند: 90 درصد معتادان در کمپ ها را مردان تشکیل می دهند. ابراهیمی در خصوص تعداد احتمالی معتادان رها در استان نیز عنوان می کند: برای این تعداد آمار دقیقی نمی توان ارائه داد. در اصفهان به دلیل پیوندهای محکم خانوادگی کمتر معتاد به حال خود رها شده مشاهده می شود و تعداد آنها کمتر از هزار نفر است،  برخی از این معتادان نیز مهاجرینی هستند که در اصفهان زندگی می کنند. وی با بیان اینکه در شهرهای پایتختی مانند تهران و شهرهای بندری معتادان رها بیشتر مشاهده می شوند، اظهار  می کند: برای معتادان رها و بی سرپناه نیز برنامه کاهش آسیب مانند استراحت شبانه در سرپناه در نظر گرفته می شود.
حسین اسدی از روزنامه اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار