تابناک: اعتیاد زنان یا دختران که باید دو نقش اساسی "همسری" و "مادری" را در محیط خانواده بر عهده بگیرند، این نقش ها را با چالش روبرو کرده است.
کد خبر: ۲۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 15 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی چندین دهه است که در کشور ما به عنوان یک مسئله بحرانی و دردآور مطرح می شود.

اعتیاد اگر در سال های گذشته بیشتر دام خود را برای مردان ایرانی گسترده بود اما طی سالهای نه چندان دور زنان و به ویژه دختران را نیز به خود آلوده کرده است و همین امر زمینه ساز مشکلات خانوادگی و اجتماعی بسیاری در کشور شده است.

اعتیاد زنان یا دختران که باید دو نقش اساسی "همسری" و "مادری" را در محیط خانواده بر عهده بگیرند، این نقش ها را با چالش روبرو کرده است به گونه ای که با روی آوردن دختران به اعتیاد قطعا حضور آنها به عنوان یک همسر در کانون خانواده با مشکل مواجه خواهد شد و در موارد بسیار این نقش برای این گونه دختران حذف خواهد شد و بخشی از اجتماع را درگیر مشکلات بسیاری خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر خانمی بعد از ازدواج به دام اعتیاد افتاده باشد، مسئله فرزندآوری وی با معضلات پیچیده خاص خود همراه خواهد شد البته این درصورتی است که اعتیاد زن در خانواده سبب طلاق و جدایی وی نشود که در این صورت جدایی زن از کانون خانواده با مشکل دردآوری که دارد و سوق دادن وی به اجتماع، عوارض بسیار ناگواری را برای فرد و اجتماع خواهد داشت.

افزایش روسپیگری، سرقت های خرد و حتی قتل از عواقب اجتماعی حضور چنین زنانی با این شرایط در جامعه است که بهترین راهکار برای عدم حضور آنها نیز تلاش خانواده برای کمک به ترک اعتیاد است که در صورت عدم توفیق خانواده، متهم کردن دستگاه ها و نهادهای مربوطه در این زمینه، بهانه ای بیش نخواهد بود.

گرچه دستگاه ها باید زمینه های ترک اعتیاد مانند ایجاد مراکز درمانی را فراهم آورند اما در نهایت این فرد و خانواده وی است که باید به این نتیجه برسد که برای ترک اعتیاد به این مراکز درمانی رجوع نماید.

به گفته دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اکنون 10 درصد از معتادان استان را بانوان تشکیل می دهند که چندان هم رغبتی برای ترک اعتیاد خود ندارند و علی رغم اینکه 10 درصد از مراکز ترک اعتیاد کشور نیز در استان اصفهان واقع شده است، زنان معتاد استان تمایلی برای مراجعه به این مراکز ندارند.

هادی زاده که مشکلات عاطفی را عمده دلیل زنان برای گرایش به اعتیاد می داند، افزود: از آنجایی که دوران درمان اعتیاد چند ماه به طول می‌انجامد از این رو زنان طاقت دوری از خانواده را ندارند و کمتر نسبت به ترک اعتیاد اقدام می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار