بر اساس برنامه های پیشنهادی وزارت نیرو که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز رسیده است امسال باید 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید و هفت هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه های گازی شروع به ساخت شود
کد خبر: ۲۳۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶ 15 May 2016


"به گزارش تابناک یزد" حمید چیت چیان در مراسم امضاء تفاهمنامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه بین دو شرکت مپنا و برق حرارتی افزود: در ده سال آینده ظرفیت تولید برق کشور حداقل باید 47 تا 50 هزار مگاوات افزایش یابد. علاوه بر آن بخشی از نیروگاه های قدیمی که عمرشان به سر رسیده و راندمان آنها پایین است ،بازنشست می شود. 


وی گفت: بر این اساس بیش از 55 هزار مگاوات نیروگاه نیاز داریم که حدود شش هزار مگاوات آن باید جایگزین نیروگاه های قدیمی شود.

چیت چیان افزود :تا پایان برنامه ششم توسعه 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می شود که این بخشی از 50 هزار مگاوات نیروگاه است.

وی درباره برنامه های وزارت نیرو در سال اقتصاد مقاومتی هم گفت : بر اساس برنامه های پیشنهادی وزارت نیرو که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز رسیده است امسال باید 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید و هفت هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه های گازی شروع به ساخت شود که به این ترتیب باید ساخت 17 هزار مگاوات نیروگاه جدید را در سال 95 شروع کنیم و علاوه بر آن دو هزار مگاوات نیروگاه نیز باید امسال به بهره برداری برسد. 

چیت چیان با تأکید بر اینکه علاوه بر افزایش ظرفیت تولید بازده تولید برق نیز بسیار مهم است ، گفت : اگر به جای توربین های کلاس E از توربین های کلاس F استفاده شود به صرفه است به طور مثال با استفاده از این نوع توربین ها اگر قیمت گاز 10 سنت محاسبه شود در مدت 20 سال تمام سرمایه گذاری اولیه نیروگاه با صرفه جویی انرژی برمی گردد.

وی ادامه داد: اگر ما نیروگاه کلاس F بسازیم مانند این است نیروگاه را با قیمت صفر ساخته ایم چون سوخت آن صرفه جویی می شود و ممکن است صرف افزایش صادرات و مصارف دیگر شود که بسیار مهم است.


*وزیر نیرو خواستار استفاده بخش خصوصی از تولیدات مپنا شد

وزیر نیرو از شرکت های خصوصی خواست برای ساخت نیروگاه در کشور از تجهیزات و توربین های ساخت مپنا استفاده کنند.

حمید چیت چیان در مراسم امضاء تفاهمنامه  ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه بین دو شرکت مپنا و برق حرارتیگفت :  در شش ماه گذشته از همه سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت کرده ایم با برنامه های ساخت توربین کلاس F مپنا آشنا شوند و خرید خود را از این شرکت انجام دهند تا مپنا نیز بتواند روند انتقال فناوری توربین کلاس F  از زیمنس به مپنا را تسریع کند که برخی از شرکت های خصوصی آن را پذیرفتند.

وی با اشاره به اینکه تعداد سفارشی که بخش خصوصی برای خرید توربین کلاس F از مپنا ارائه کرد برای انتقال فناوری کافی نبود ، وزارت نیرو تصمیم گرفت حداقل توربین های کلاس F پنج هزار مگاوات نیروگاه را از مپنا خریداری کند و به این ترتیب روند انتقال تکنولوژی این توربین ها با شروع ساخت این پنج هزار مگاوات آغاز شده است.

وی افزود: ساخت10 هزار مگاوات نیروگاهی که بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی قرار است امسال شروع شود توربین های کلاس F پنج هزار مگاوات آن را دولت خریداری می کند و پنج هزار مگاوات دیگر را بخش خصوصی از مپنا خریداری می کند تا با ساخت حداقل 22 توربین کلاس F روند انتقال فنآوری این توربین ها کامل شود.

وزیر نیرو درباره توانمندی شرکت مپنا نیز گفت: در مپنا ظرفیتی ایجاد شده است که سازندگان و صاحبان فناوری توربین ها برخی از قطعات پیشرفته آن را از مپنا تأمین می کنند و این روند نشان دهنده بلوغ قابل توجه این توربین ساز کشور است. 

وی  درباره ساخت هفت هزار مگاوات نیروگاه بخش بخار نیز افزود: قراردادهای ساخت بخش بخار این میزان ظرفیت با دو شرکت مپنا و فرآب آماده شده است.

چیت چیان با اشاره به اینکه مانع اصلی برای احداث این ظرفیت نیروگاه بخار ضمانت تحویل سوخت صرفه جویی شده بود ، گفت : در ماده 12 قانون رفع موانع تولید پیش بینی  و در شورای عالی انرژی  تصویب شد که وزارت اقتصاد از طرف دولت تحویل سوخت یا قیمت آن را به عهده گیرد که به این ترتیب این مانع نیز برطرف شده است. 

* سبد متوازن فناوری های تولید برق امنیت انرژی را تامین می کند

وزیر نیرو گفت: به یک سبد متوازن از انواع فناوری های تولید برق در کشور نیاز داریم تا امنیت عرضه انرژی تامین شود.

حمید چیت‌چیان افزود: اتکای صرف به نیروگاه های بزرگ خطاست همانگونه اتکا صرف به نیروگاه های تجدیدپذیر یا نیروگاه های کوچک خطا محسوب می شود.

وی ادامه داد: هیچ کدام از اینها به تنهایی پاسخگوی نیاز کشور به برق نیست بلکه ترکیب مناسب از انواع فناوری ها بهترین الگوی برای توسعه برق در کشور است.

وزیر نیرو گفت: هم نیازمند واحدهای بزرگ نیروگاهی و هم نیازمند واحدهای کوچک، نیروگاه‌های DG و CHP  و توربین های بادی و نیروگاه های خورشیدی و میکروتوربین  و نیروگاه های دیزلی هستیم و همه اینها را باید در سبد تولید برق داشته باشیم.

چیت چیان به ظرفیت خوب شرکتهای داخلی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با ظرفیتهای ایجاد شده در شرکت مپنا این شرکت می تواند بخش عمده ای از نیروگاههای موردنظر کشور را اعم از واحدهای 25و45 مگاواتی، توربینهای کلاس E , F و توربینهای بادی  تامین کند.

وی به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: افزایش بهره‌وری مانند ساخت واحدهای بخار نیروگاه گازی و استفاده از توربین های کلاس F و کاهش شدت انرژی قابل ذکر است.

وزیر نیرو همچنین گفت: تولید داخلی و اهمیت دادن به  آن و اقتصاد دانش بنیان با استفاده از انتقال فناوری و قابلیت رقابت پذیری در جهان و توسعه صادرات با استفاده از کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت تولید از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

* 20 قرارداد سرمایه گذاری بخش آب امضا می شود

وزیر نیرو گفت: در روزهای آینده بیش از 20 قرارداد برای سرمایه گذاری در بخش آب به ارزش بالغ بر هزار و 700 میلیارد تومان یعنی معادل کل اعتبارات عمرانی وزارت نیرو در بخش آب با همکاری بخش خصوصی امضاء خواهد شد.

حمید چیت چیان در زمینه همکاری این وزارتخانه با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش آب افزود: امسال 55 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جدید به بهره‌برداری خواهد رسید که همه اینها با همت و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

وی گفت: همه فعالیتهای وزارت نیرو در بخش آب اعم از پیمانکاری، ساخت تجهیزات، مهندسی مشاور و سرمایه‌گذاری را بخش خصوصی به عهده دارد.

وزیر نیرو  ادامه داد: امسال  قرار است 14 سد بهره‌برداری یا آبگیری شود که تاکنون 3 سد به بهره‌برداری رسیده و همه انها با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجراست.

چیت چیان در جمع خبرنگاران هم گفت : در قراردادهای منعقد شده با خارجی‌ها هدف ما ایجاد بازار کار برای شرکتهای داخلی است که این موضوع در طرح‌هایی که شرکتهای خارجی سرمایه گذاری می کند نیز قید شده است.

وی  میزان مشارکت  شرکتهای ایرانی در طرحها را متفاوت دانست و گفت: ممکن است در یک طرح شرکتهای ایرانی 10 تا 50 درصد طرح را اجرا کنند و در برخی طرح های دیگر مانند سد سازی و شبکه های آبرسانی بیش از 80 درصد فعالیت با مشارکت شرکتهای ایرانی انجام می شود.

وزیر نیرو گفت: آنچه مسلم است مطابق با قوانین 50 تا 51 درصد فعالیت ها را باید شرکتهای ایرانی در دست گیرند.

چیت چیان در پاسخ به اینکه قرار بود وزارت نیرو در زمینه ساخت نیروگاه سرمایه گذاری نکند اما امروز تفاهم‌نامه  ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه را امضا کرد،  افزود: مجوز سرمایه ‌گذاری 5 هزار و 50 مگاوات نیروگاه را از شورای اقتصاد داشتیم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنیم که امروز از آن استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در آینده هم می توانیم مجوزهای مشابه از شورای اقتصاد دریافت کنیم.

وزیر نیرو علت سرمایه گذاری وزارت نیرو در ساخت  5 هزار مگاوات نیروگاه را تعلل بخش خصوصی عنوان کرد. 

چیت چیان درباره افزایش قیمت آب و برق افزود: افزایش قیمت آب و برق در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی شده است و هر وقت دولت اجرای آن را ضروری بداند اجرا می کند ولی هنوز افزایش قیمت آب و برق تصویب نشده است.

* پرداخت مطالبات بخش خصوصی اصلی ترین دغدغه است

وزیر نیرو گفت: تلاش می کنیم با متعادل کردن هزینه ها و درآمدها مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کنیم.

چیت چیان در جمع خبرنگاران افزود: پرداخت مطالبات بخش خصوصی اصلی ترین دغدغه وزارت نیرو است که امیدواریم امسال به نتیجه برسد. 

بنابراین گزارش مدیرعامل مپنا پیش از این گفته است وزارت نیرو بیش از 5 هزار میلیارد تومان به این شرکت بدهکار است . این رقم سال گذشته بیش از 7 هزار میلیارد تومان بوده است. 

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به این سوال که چرا شرکتهایی مهاب قدس و مپنا پمپ آب وارد می کنند در حالی که در داخل کشور ساخته می شود ، گفت: موضوع را باید از این شرکتها پیگیری کنید و اگر اطلاعات دقیقی داشته باشم موضوع را پیگیری می کنم.

عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا هم در پاسخ به این سوال گفت: قطعا مپنا تجهیزاتی را که در داخل کشور تولید می شود وارد نمی کند و مخالف اینگونه واردات است.

چیت چیان هم گفت : همه شرکتهای خصوصی بزرگ تولید کننده تجهیزات برق مانند مهاب قدس و مپنا یک روز متعلق به وزارت نیرو بود که براساس سیاستهای اص
ل 44 به بخش خصوصی واگذار شد بنابراین این شرکتهای فرزندان وزارت نیرو هستند و ما خود را ملزم به حمایت از آنها می دانیم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا با آمدن آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی امکان دارد این شرکتها به وزارت نیرو بازگردند؟ گفت: وسط دعوا نرخ تعیین نکنید.
صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار