کد خبر: ۲۲۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 10 May 2016
پژوهشکده محیط زیست توسعه پایدار  راه‌اندازی می‌شود

به گزارش تابناک لرستان ، به نقل از موج ، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست گفت: پژوهشکده محیط زیست توسعه پایدار در کشور راه‌اندازی می‌شود.

مهناز مظاهری ظهر امروز در حاشیه سومین گردهمایی دانشجویی حامی محیط‌ زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در بحث پژوهش‌های محیط زیستی در اولین قدم باید یک شوراهایی تحت عنوان شوراهای راهبردی پژوهش ایجاد می‌کردیم که برای این امر آیین‌نامه آن تهیه شد.

وی افزود: وزارت سازمن محیط زیست پس از تهیه آیین‌نامه کمیسیون‌های زیرمجموعه شورا و کمیته‌های تخصصی معاونت‌های مربوطه را تشکیل داد و سپس به این رسیدیم که باید الگوهای پژوهشی داشته باشیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست اعضای شورای راهبردی را از اساتید دانشگاه‌ها و فرهنگستان علوم ایران دانست و گفت:‌اهداف این شورا با حضور معاونت‌های تخصصی به وزارت علوم و دانشگاه‌های مختلف کشور ابلاغ شد.

مظاهری با بیان اینکه برای پژوهش‌های محیط زیستی پایان‌نامه‌های دانشجویی مدنظر قرار می‌گیرد بیان کرد: در این راستا برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا بودجه خاص در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد:‌ در بحث پژوهش‌ها به دلیل مشکلات محیط زیستی پرداخته می‌شود. به فرض سلام پژوهش می‌شود که در یک فصل خاص در استانی مانند خوزستان حدود 6 هزار بیمار به بیمارستان مراجه می‌کند که باید پژوهش انجام شود که آیا این مشکلات به خاطر مواد شیمیایی در زمان جنگ بوده و یا به خاطر شرایط پالایشگاه‌ها، مراکز نفتی و یا دلایل دیگر.

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست گفت: برای حل مشکلات محیط زیستی باید پژوهش انجام شود تا بتوانیم در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

مظاهری اظهار داشت: در بحث پژوهش‌ها ایجاد پژوهشکده محیط زیست توسعه پایدار را برنامه‌ریزی کردیم که در این زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مجوز آن را داده و معاونت توسعه و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور یک ردیف بودجه خاص برای آن در نظر گرفته است.

وی افزود: در بحث فرهنگسازی محیط‌زیست یک سری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که در این زمینه شورای راهبردی، کمیسیون راهبردی و کمیته‌های تخصصی با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌های دانشجویی درست می‌شود تا بتوانیم فرهنگ‌سازی را ارتقاء دهیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست عنوان کرد: در بحث آموزش و پرورش 33 کتاب محیط‌ زیستی برای اولین بار در کشور تدوین شد که در این راستا وزارت آموزش و پرورش به سازمان حفاظت محیط زیست همگام و هماهنگ است.

مظاهری بیان کرد: اولین کتاب 2 واحدی دوره یازدهم متوسطه به عنوان انسان و محیط زیست توسط شورای عالی محیط زیست آموزش و پژوهش تهیه شده و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی سرفصل‌های آن هستیم.

وی تصریح کرد: با وزارت علوم در حال صحبت هستیم تا به صورت اختیاری یا اجباری 2 واحد درسی به دانشگاه‌ها ارائه شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در رابطه با زوال بلوط‌های زاگرش گفت: سال گذشته یک میلیون نهال با کمک داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کاشته شد و امسال نیز برای جلوگیری از زوال بلوط با سازمان جنگلها و مراتع کشور در حال برنامه‌ریزی و پژوهش هستیم.

مظاهری اظهار داشت: با رطوبت‌های اخیر احتمال می‌دهیم که باز باید یک مراقبت ویژه برای این درختان انجام دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار