فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشورگفت: در يك دهه گذشته ، آتش به 143 هزار هكتار از جنگلها و مراتع كشور خسارت زده است.
کد خبر: ۲۲۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴ 09 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، سرهنگ قاسم سبزعلي در نشست ملي و نخستين كارگاه آموزشي بين المللي مديريت پيشگيري و اطفاي حريق در عرصه هاي منابع طبيعي در مركزآموزشي منابع طبيعي كلارآباد عباس آباد اظهار داشت: در يك دهه گذشته حدود 14 هزار مورد آتش سوزي در جنگلها و مراتع كشور روي داده است كه موجب خسارت به 143 هزار هكتار و اسيب به گونه هاي گياهي ارزشمند كشورشده است.

وي تصريح كرد: به دليل عوامل مختلف از جمله بهره برداري تجاري به ويژه در نيم قرن اخير شاهد افزايش روند آتش سوزي هستيم و آتش در چند سال گذشته به عنوان يك از عوامل مهم تخريب محسوب مي شود.
سرهنگ سبزعلي خاطرنشان كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به ديدگاه رهبري و آموزه هاي ديني گامهاي خوبي براي حفاظت از منابع طبيعي برداشته شد كه بايد با جديت با مشاركت تمامي دستگاههاي دولتي، بخش خصوصي و مردم ادامه يابد.
فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور افزود: حريق در وضعيت طبيعي نيازمند پايش مداوم و مديريتي پايدار با رويكرد مشاركت مردمي است كه با توجه به اكو سيستم حساس ايران و شرايط اقليمي و پتانسيل عرصه هايي كه دچار حريق مي شوند لزوم مديريت پيشگيري از حريق بايد مورد توجه قرار گيرد.
سرهنگ سبزعلي خاطرنشان كرد: سالانه بطور متوسط حريق در 15هزار هكتار از سطح جنگل ها و مراتع كشور رخ مي دهد كه متاسفانه با وجود تلاش شبانه روزي يگان حفاظت، آسيب هاي زيادي بر منابع طبيعي وارد مي شود كه بيشتر از 95 درصد علت حريق عوامل انساني است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر يگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور علاوه بر كمبود اعتبار براي تجهيز مديريت و اطفاي حريق از كمبود نيروي آموزش ديده براي مشاركت در عمليات هاي اطفاي رنج مي برد.
فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها افزود: هم اكنون در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا همكاري منطقه اي براي اطفاي حريق در عرصه هاي طبيعي در قالب توافق نامه ها شكل گرفته است و در اين راستا امضاي تفاهم نامه با سازمان هاي جهاني در مقابله با كاهش حريق و تبادل اطلاعات و استفاده از تجربيات كشورهاي ديگر بايد در دستور كار قرار گيرد.
وي هدف از اين نشست ملي و كارگاه آموزشي را بهره گيري از استانداردهاي بين المللي در حوزه مديريت پيشگيري و اطفاي حريق از جمله پايش، رصد و ساختار و نحوه ايجاد پايگاه اطفاي حريق و استقرار برج ديدباني و مراكز فرماندهي و امكانات و تجهيزات همراه با آموزش به روز نيروي انساني است.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور نيز در اين نشست افزود: در آموزه هاي ديني اسلام توجه ويژه اي به درخت و درختكاري به ويژه درختان زيتون، انجير، خرما و انار شده است.
حجت الاسلام سيد مصطفي طباطبايي نژاد گفت: بايد با احداث محل هاي تفريح مناسب و رفع نياز شغلي و مسكوني براي افراد حاشيه جنگل از تخريب جنگل ها جلوگيري كرد.
وي بر لزوم بهره گيري از مشاركت مردم در حفاظت از جنگل تاكيد كرد و اظهار داشت: در گذشته مردم در جنگل زندگي مي كردند و از ان نيز به نحو شايسته مراقبت مي كردند و امروز نيز ما بايد از جوامع محلي براي حفظ سرمايه ملي كشور بهره ببريم.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار مازندران نيز در اين نشست افزود: مسئولان و مردم امانتدار منابع طبيعي هستند و بايد آن را مراقبت و حفظ كنيم تا نسل آينده بتواند از اين موهبت الهي سود ببرد.
علي نبيان تصريح كرد: با تامين اعتبار لازم از منابع ملي مي توان تجهيزات و امكانات لازم و آموزش نيروهاي برجسته براي مديريت مطلوب آتش سوزي را فراهم كرد.
نشست ملي و نخستين كارگاه آموزشي بين المللي مديريت پيشگيري و اطفاي حريق در عرصه هاي منابع طبيعي از 20 تا 23 ارديبهشت با حضور مسئولان كشوري و رئيس مركز پايش جهاني حريق، نماينده فائو در ايران و كارشناساني از مقدونيه، آلمان و مغولستان در مركز اموزشي منابع طبيعي كلارآباد عباس آباد در حال برگزاري است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار