تابناک گیلان - نود و چهارمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری با هدف بررسی ابهامات در قراردادها و پرداخت های پروژه پیاده راه فرهنگی برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳ 08 May 2016
تابناک گیلان - نود و چهارمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری با هدف بررسی ابهامات در قراردادها و پرداخت های پروژه پیاده راه فرهنگی برگزار شد.

اعضای کمیسیون تاکید کردند، کیفیت اجرای پروژه به حدی ضعیف است که گویا هیچ نظارت فنی بر آن نشده است. همچنین ابهاماتی در قراردادها و پرداختی های شهرداری به پیمانکاران این پروژه وجود دارد، که می باید شهردار توضیح دهد.

در ابتدای جلسه مجید رجبی ویسرودی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران، ضمن اشاره به سالروز برگزیده شدن پیامبر اکرم (ص) ، عید مبعث را گرامی داشت.

رئیس کمیسیون عمران، دستور جلسه را قرائت نمود و یادآور شد: زمانی که دکتر ثابت قدم، طرح اولیه اجرای پروژه پیاده راه را در صحن شورا ارائه داد، با وجود مخالفت ها و عدم پیش بینی آن در کد بودجه، اعضای شورای شهر، برای توسعه فرهنگی و فضای گردشگری شهر با آن موافقت کردند. با این حال پروژه ای که اجرا شده بسیار متفاوت تر و پایین تر از طرحی است که شهردار وعده داده بود.

وی افزود: بررسی های میدانی و بازدید دبیر کمیسیون از این پروژه نشان می دهد، نواقص زیادی در طرح وجود دارد و بسیار تاسف بار است که قلب شهر رشت و مرکز استان، چنین پروژه بی کیفیتی اجرا شده است.

وی به اعتراض شعبانپور، معاون عمرانی استاندار به ضعف ۶۰درصدی این پروژه اشاره نمود و خاطر نشان ساخت: تنها اعتراض شورای شهر نیست بلکه دیگر مقامات مسئول ارشد استان نیز نسبت به کیفیت کار اجرا شده معترضند.

رجبی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد ابهامات زیادی در قراردادهای این پروژه و همچنین پرداخت های مالی آن وجود دارد، مشخص نیست این پروژه زیر نظر معاونت عمرانی شهرداری اجرا شده یا معاونت ترافیک. برخی پرداخت ها از معاونت عمرانی و برخی دیگر از پرداخت های مالی از سوی معاونت ترافیک دستور صادر شده است.

وی تصریح کرد: در تاریخ ۳۰فروردین طی نامه ای از شهردار درخواست شد ریز هزینه ها، قراردادها، پرداختی های مالی و همچنین صورت وضعیت و کدهایی بودجه ای که جابجا شده تا این پروژه اجرا شود، به شورا گزارش شود. با این وجود بعد از گذشته ۱۸ روز هنوز پاسخ شفافی از سوی شهردار مکاتبه نشده است.

شهردار به جایگاه قانونی و نظارتی شورا بی توجه است

رجبی اذعان داشت: در جلسه امروز از معاونت شهرسازی شهرداری، مسئول املاک و حقوقی و همچنین شهردار منطقه هم دعوت شده بود تا برای اداری توضیحات به جلسه کمیسیون بیایند ولی هیچکدام در این نشست حاضر نشدند و این نشان می دهد شهردار به جایگاه قانونی و نظارتی شورا بی توجه است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا یادآور شد: بررسی اسناد مناقصه نیز ابهاماتی را نشان می دهد. چرا شرکت هایی با شهرداری قرارداد منعقد نموده اند، که تنها شرکت هایی هستند که از بانک شهر ضمانت اجرایی دارند، و عضو نظام مهندسی هم نیستند! مشخص است که مسئولان نظارتی هم به درستی به مراحل این قرارداد نظارت نکرده اند.

حکاکی نام فرزند تازه متولد شده پیمانکار در آبنمای جلوی میدان شهرداری

وی ضمن انتقاد از واگذاری این پروژه به شرکت های غیر بومی تصریح کرد: چرا باید شرکتی که هیچ آشنایی با فضای رشت ندارد، برای فرهنگ و تاریخ و هویت این شهر تصمیم گیری نماید! کاری بی کیفیت اجرا نموده و نام فرزند تازه متولد شده خود را با کاشی داخل حوض و آبنمای جلوی میدان شهرداری حک نماید! حتی بعد از اعتراض عضو شورا نیز حاضر نشده، کاشی های مذکور را تغییر دهد.

رجبی خاطر نشان ساخت: قرار بود این پروژه با ۴میلیارد تومان اجرا شود، ولی پرداختی هایی که تاکنون انجام شده بسیار بالاست و هنوز هم شاهد صدور اسناد مالی برای شرکت های مذکور هستیم.

وی خاطر تاکید کرد: باوجود ارسال نامه رئیس شورا به شهردار مبنی بر پاسخ به کمیسیون عمران در خصوص ارائه گزارش صورت وضعیت لیست قراردادها و نحوه واگذاری این پروژه به شرکتهای طرف قرارداد، هنوز این نامه بی پاسخ مانده و پروژه های عمرانی که امروز ارائه می شود، تنها از پرتال شهرداری استخراج شده است و پروژه ها فاقد هرگونه اطلاعات فنی و قراردادی می باشد.

اسناد درستی از وضعیت های مالی پروژه  در شهرداری وجود ندارد

کوروش پورتوکلی، دبیر کمیسیون عمران نیز ضمن نمایش اسلایدهایی از هزینه کردها، شرکتهای طرف قرارداد به مبالغ ریالی که تاکنون پرداخت شده، اشاره نمود و یادآور شد: متاسفانه در شهرداری اسناد درستی در مورد صورت وضعیت های مالی این پروژه وجود ندراد. مشخص نیسیت کدام معاونت دستور پرداخت مالی صادر می کند.

وی خاطر نشان ساخت: این پروژه در سه لاین به سه شرکت واگذار شده است. مبلغ قرارداد لاین سعدی، حدود ۱۲میلیارد ریال بوده که تاکنون ۱۳میلیارد ریال به این شرکت پرداخت شده است.

عملیات اجرایی مسیر خیابان شریعتی و میدان ذهاب نیز به مبلغ ۲۷ میلیارد ریال به شرکت دیگری واگذار شده که تاکنون ۳۰میلیارد ریال دریافت نموده و لاین خیابان امام نیز مبلغ ۹میلیارد ریال بوده و تاکنون ۱۱میلیارد ریال دریافت نموده است و همچنان هم شاهد صدور چک های مالی برای پروژه مذکور هستیم و مشخص نیست مسئول نظارت پروژه بر اسناد مالی آن نظارتی داشته یا خیر!

وی ضمن انتقاد از کیفیت پایین اجرای پروژه و همچنین کاهش فضای سبز قبلی تاکید می کند: طبق قانون در هر طرح شهری می باید مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین در دستور کار قرار گیرد ولی در این پروژه شاهد قطع مکرر خط زرد رنگ عبور نابینایان و کم بینایان هستیم.

وی ضمن نمایش تصاویری از پروژه علم الهدی و پروژه جدید ، به لحاظ فنی هر دو پروژه را مقایسه نموده و تاکید می کند: در پروژه علم الهدی، علاوه بر نظم و زیبایی بصری و کیفیت سنگفرش، دریچه های آبهای سطحی کاملا همسطح کف پیاده راه احداث شده، در حالی که در محور جدید در بسیاری از موارد شاهد ناهمسطحی و حتی فرورفتگی این دریچه ها هستیم.

اسناد خرید لوازم شهرداری توجیه منطقی ندارد

 علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: تاکنون ۱۶میلیارد تومان برای پیاده راه هزینه شده است درحالی که جمع اسناد مالی که در جلسه امروز ارائه شده، ۵میلیارد تومان است.

وی افزود: بجز اشکالات فنی در این پروزه شاهد، صدور اسناد خرید لوازمی از معاونت های مختلف شهرداری هستیم که توجیه منطقی ندارد مثلا برای نورپردازی  پروژه دو فاکتور خرید ملزومان لامپ و... برای دو معاونت صادر شده است.

علوی تصریح کرد: با وجود اتمام پروژه همچنان شاهد ارسال لوایحی از سوی شهردار هستیم که خواستار جابجایی کدهای بودجه به منظور تامین اعتبار و پرداخت به پیمانکاران هستیم.

تشکیل کارگروه جهت بررسی  و تفحص اسناد مالی  و جلوگیری از اسناد سازی

مهندس صابر، دیگر عضو کمیسیون عمران نیز گفت: لازم است وضعیت شرکتهایی که در مناقصه برنده شده اند، بررسی شود. مشخص است که نظارت در این پروژه چه به لحاظ اجرای کار و چه به لحاظ قراردادها و مناقصه، به درستی صورت نگرفته است. وی پیشنهاد داد؛ با توجه به ابهام در قراردادها، و مشخص نبودن صورت وضعیت پروژه و همچنین پرداخت های مالی، از پروژه تحقیق و تفحص شود.

عضو شورا  به برخی نواقص این طرح اشاره نمود و اذعان داشت: تنها یک میلیارد و ۲۰میلیون تومان برای اجرای آبنما هزینه شده، قرار بود آبنما موزیکال باشد ولی آبنمایی با کیفیت بسیار پایین اجرا شده است و این نشان می دهد ناظران فنی شهرداری هم  منافع خود را لحاظ نموده و به درستی بر این پروژه نظارت نکرده اند.

وی خواستار ارائه گزارش کاملی از این پروژه شد و تاکید کرد: شورا می تواند از یک کارگروهی متشکل از کارشناسان فنی و  مالی و آگاه استفاده نموده و موضوع را بررسی کرده و اجازه ندهند در این راستا اسناد سازی شود.

در پایان نشست، مقرر شد موضوع تحقیق و تفحص از اجرای پروژه پیاده راه فرهنگی که ابهامات زیادی در واگذاری و اسناد مالی آن دیده می شود؛ در جلسه بعدی صحن علنی شورا مطرح و پیگیری گردد./رشت پرس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار