کد خبر: ۲۲۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 01 May 2016
به گزارش تابناک یزد،وضعیت کنونی اقتصاد کشور به گونه‌ای است که همه تولیدکنندگان و صنعتگران را با مشکلاتی مواجه کرده و تولید کشور را تحت تاثیر قرار داده است. همچنان مهم‌ترین مشکل چند ساله اخیر اقتصادمان ثبات رکود است؛ رکودی که به نظر نمی‌رسد به زودی قفل آن بشکند.
در عین حال اصرار دولت به پایین آوردن تورم و حفظ تورم پایین نیز موردی است که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی، مانع رونق گرفتن بازار می‌شود چون رونق بازار به طور حتم افزایش تورم را با خود به همراه خواهد داشت که البته این افزایش می‌تواند بر اساس رونق ایجاد شده کاملا منطقی باشد.
همچنین به نظر می‌رسد که رکود بازار و ادامه این وضعیت امید را نیز از تولیدکنندگان گرفته و آنها را در حالتی منفعل قرار داده است. اخباری که از افزایش دپوی تولیدکنندگان در انبارهایشان نیز به گوش می‌رسد، نشان دهنده کاهش شدید نقدینگی تولیدکنندگان است؛ موضوعی که به شدت ادامه تولید و حفظ اشتغال کارگران را تهدید می‌کند. در این میان واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با خطر ورشکستگی بیشتری مواجهند؛ به طوری که برخی از آنها طی این مدت، اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

وضعیت نابسامان تولید با نبود نقدینگی
یک تولیدکننده بلوک‌ فوم‌های سقفی با بیان این‌که تولید، از لحاظ شرایط نقدینگی در وضعیت نابسامانی به سر میبرد اظهار کرد: در حال حاضر، واحدهای تولیدی به شدت با نبود یا کمبود نقدینگی مواجه‌اند.
«علی حیدری» عمده دلیل نبود نقدینگی در دست واحدهای تولیدی را عمل نشدن به شعار حمایتی‌ دولت از صنعت خواند و گفت: دولت‌های قبلی در عمل از تولید حمایت نکردند و به نظر می‌رسد که این دولت نیز اقدامی عملی در این زمینه نخواهد کرد. این درحالی است که اگر به همین منوال پیش رود، در آینده‌ای نزدیک علاوه بر صنایع کوچک و متوسط، سرنوشت صنایع بزرگ و مادر نیز جز ورشکستگی نخواهد بود.
وی یکی دیگر از عوامل نبود نقدینگی و مشکلات مبتلابه آن را کاهش قدرت خرید مردم عنوان و اذعان کرد: این مساله  بازار را از شرایط نقدی به سمت«مدت‌دار» سوق داده که نقطه مقابل تامین نقدینگی است.
این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به وضعیت ناامن خاورمیانه، گفت: صادرات می‌تواند نجات بخش صنعت و تولید کشور باشد اما متاسفانه با بروز ناامنی‌ها در خاورمیانه، به نوعی صادرات به نقطه صفر رسیده و ریسک فروش اعتباری را کاهش داده است.
حیدری ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی همچون بلوک فوم سقفی به نوعی در حال راه افتادن بود که وجود داعش و جنگ‌های خاورمیانه آن را در حالت مسکوت قرار داد.

نمره پایین دولت یازدهم در صنعت
به گفته این فعال اقتصادی، دولت در خصوص حمایت از تولید، از بخش صنعت نمره‌ای پایین می‌گیرد.
حیدری افزود: دولت می‌توانست به جای حمایت از بخش‌هایی چون خودرو، از بخش مسکن حمایت کند تا با رونق یافتن بازار مسکن، اقتصادِ کشور، به سمت رونق سوق یابد چرا که حدود 3هزار صنف به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بخش مسکن وابسته هستند.
این تولیدکننده بلوک فوم سقفی گفت: دولت همچنین می‌تواند با معافیت‌های مالیاتی، فرصت دوباره ایستادن را برای تولیدکنندگان و صنعتگران فراهم کند.
حیدری با تاکید بر این‌که در شرایط رکود باید بحث مالیات نسبت به شرایط عادی متفاوت باشد، ادامه داد: اگر مالیات بر اساس سود واحدهای تولیدی محاسبه شود، عادلانه است اما اکنون مالیات سالیانه به صورت تصادی رشد می‌کند، فارغ از این‌که واحدی در سال، متحمل ضرر شده یا خیر؟
این تولیدکننده همچنین عمده‌ترین معضل بخش تولید در حیطه کاری خود را تهیه مواد اولیه در حوزه پتروشیمی دانست و تاکید کرد: تنها افرادی می‌توانند به خریداری مواد اولیه در این حوزه بپردازند که از توان مالی بالایی برخوردار باشند. این معضل در خصوص برخی تولیدات دیگر نیز دیده می‌شود و مسئولان باید فکری برای آن کنند.

بانک‌ها با بخش صنعت و تولید همراهی نمی‌کنند
یک تولیدکننده ورق فوم pvc نیز با بیان این‌که بانک‌ها با بخش صنعت و تولید همراهی نمی‌کنند گفت: بانک‌های دولتی و خصوصی، در ازای درخواست تسهیلات از سوی تولیدکنندگان و صنعتگران از اعطای تسهیلات سر باز می‌زنند و در برخی موارد که دادن وام برایشان امکان پذیر است نیز به اعطای تسهیلات با بهره‌های بالا می‌پردازند، در حالی که وام با بهره‌های بالا نه‌تنها نمی‌تواند نجات دهنده صنعت باشد بلکه صنعت را زمین‌گیر نیز خواهد کرد.
«سید مهدی نمکی» به سنگ‌اندازی‌های بانک‌ها بر سر راه صنعت اشاره کرد و گفت: همچنین بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، لیستی از شرایط در مقابل تولیدکننده قرار می‌دهند که از جمله آن می‌توان به وجود گردش مالی بالا در یک دوره زمانی خاص در حساب تولیدکننده، بلوکه کردن بخشی از وام، نداشتن وام معوقه و چک برگشتی اشاره کرد که سد راه صنعتگری است که می‌خواهد صنعتش را از زمین خوردن یا ورشکستگی نجات دهد.
نمکی گفت: صنعت و تولید داخلی از دولت انتظار حمایت و اعطای تسهیلات و وام با بهره پایین را دارد تا بتواند در عرصه تولید جان بگیرد و تا حدودی روی پای خود بایستد.

پیشنهادهایی برای افزایش نقدینگی
معاون امور صنایع استان در خصوص ایجاد نقدینگی برای بخش تولید گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیشنهادهایی در این باره داده که با برخی از آنها موافقت شده است.
«جلیل فلاح» در این باره افزود: خرید دیون، خرید اعتباری و ارائه کارت‌های اعتباری از جمله عواملی است که اگرچه صرفا مربوط به بخش تولید نیست اما خود به خود، نقدینگی در تولید را افزایش می‌دهد.
وی در ادامه به سیاست‌گذاری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: درنظر گرفتن برنامه‌هایی برای صادرات و یافتن بازارهای هدف جدید، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بازاریابی برون‌مرزی از مهم‌ترین استراتژی‌های این سازمان در شرایط فعلی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار