مصرف لوازم آرایشی در استان
رئیس کمیته فرهنگی تبلیغی مبارزه با قاچاق کالای آذربایجان غربی :لوازم آرایشی بهداشتی تقلبی در این استان خصوصا در شهرهای جنوب استان وجود دارد و آمار و ارقام قابل حس و حجم کالای آرایشی بهداشتی قاچاق در استان بر کسی پوشیده نیست.
کد خبر: ۲۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 12 April 2015

رئیس کمیته فرهنگی تبلیغی مبارزه با قاچاق کالای آذربایجان غربی :با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور دارد؛لوازم آرایشی بهداشتی تقلبی در این استان خصوصا در شهرهای جنوب استان وجود دارد و آمار و ارقام قابل حس و حجم کالای آرایشی بهداشتی قاچاق در استان بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش تابناک ارومیه،زنان ۳۸ میلیون نفر از جمعیت ایران را تشکیل می دهند و ایران هم اکنون در منطقه خاورمیانه پس از عربستان در جایگاه دوم و در جهان در جایگاه هفتم مصرف مواد و لوازم آرایشی قرار دارد.

طبق آمارها 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین 80 تا 90 درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو میگوید:ایران از نظر جمعیت هفدهمین کشور جهان است اما از نظر مصرف لوازم آرایشی هفتمین کشور دنیاست، واردات رسمی لوازم آرایشی حدود یک میلیارد دلار در سال است اما بیش از این میزان مواد آرایشی قاچاق وارد کشور می‌شود.

اخیرا شرکت ” لانکوم ” فرانسه که یک برند معروف تولید کننده لوازم آرایشی است با گرفتن یک جشن در هتلی در تهران بازگشت دوباره خود به بازار لوازم آرایشی ایران را جشن گرفت.

یکی از مسئولان شرکت فرانسوی تولید کننده لوازم آرایشی می گوید: ایران بازار بالقوه و بزرگ برای ماست که ارزش آن سالانه صدها میلیون دلار است.

حاجی قلیزاده مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای تقلبی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی با مقایسه میزان مصرف لوازم آرایشی بهداشتی در ایران و سایر کشورهای خارجی گفت: برخلاف رویه سایر کشورها که سن مصرف لوازم آرایشی بهداشتی از میانسالی به بعد است متأسفانه در کشور ما این سن به نوجوانی و جوانی رسیده است.

وی در گفت و گو ی خبری میگوید: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان دارد؛لوازم آرایشی بهداشتی تقلبی در این استان خصوصا در شهرهای جنوب استان وجود دارد و آمار و ارقام قابل حس و حجم کالای آرایشی بهداشتی قاچاق در استان بر کسی پوشیده نیست.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای تقلبی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی به عینه شاهد این موضوع هستیم که امروزه هم سن مصرف لوازم آرایشی بهداشتی روز به روز پایین می آید و هم میزان مصرف این کالاها روز به روز بیشتر می شود و این یک خطر جدی است.

گذشته از مطالب و آماری که از سوی برخی مسئولین کشوری و استانی عنوان شد ،با گشت و گذاری در داخل شهر میتوان به وفور فروشگاههایی با ویترینهای جذاب که لوازم آرایشی و بهداشتی می فروشند را دید.فروشگاههایی که همراه با مشتریان زیاد از سود خوبی هم نسبت به سایر صنوف برخوردار هستند.

مجموع اجناس این فروشگاهها با انواع مارکهای خارجی معروف و غیر معروف تشکیل و تزئین شده است که هر کدام از این مارکها مشتریان خاص خود را دارد.

علیرغم تمامی تمهیدات مسئولین کشوری و استانی در خصوص جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور ،ما شاهد ورود کالاهای غیر استاندارد و غیر مجاز به داخل کشور هستیم.

ورود کالاهای مذکور به معنی نفی تلاشها و جانفشانیهای ماموران و کارکنان مبارزه با کالای قاچاق نیست ،اما حضور کالاهای قاچاق در سبد خرید خانواده ها نیز کتمان ناپذیر است.

به نظر میرسد که بموازات تلاش برای بستن مبادی ورود کالاهای قاچاق به کشور،باید فرهنگ سازی و آگاهی دهی مناسب در داخل کشور نیز صورت پذیرد که در این خصوص علیرغم کارهای صورت گرفته ،راه طولانی در پیش داریم.

در این ارتباط حجت الاسلام محمدباقر کریمی رئیس کمیته فرهنگی تبلیغی مبارزه با قاچاق کالای آذربایجان غربی نیز در این زمینه اشاراتی داشته اند.وی روز یکشنبه در اولین جلسه کمیته فرهنگی تبلیغی مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه فرهنگ یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است افزود: اگر بخواهیم در بحث اقتصاد مقاومتی موفق باشیم باید در وحله اول از بستر فرهنگ گذر کنیم.

وی اضافه کرد: این کمیته از تولیدات داخلی حمایت می کند و تولیدکنندگان و صنعتگران در این بخش باید کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند.

کریمی در همین جلسه به مطالبی اشاره دارند که با آنچه در جامعه رخ میدهد مقداری تفاوت دارد.وی در خصوص میزان مصرف کالاهای قاچاق میگوید :”در گذشته تعدادی از اقلام از جمله لوازم آرایشی غیر استاندارد و غیر بهداشتی زنان در این استان زیاد مصرف می شد که الان این کالا خواهانی ندارد."

وی افزود: دوره های آموزشی و توجیهی برای آرایشگران زن در این استان توسط کمیته فرهنگی و تبلیغی مبارزه با قاچاق کالا گذاشته شده است تا از تولیدات داخلی استفاده کنند که این دوره ها تاثیر زیادی در جامعه گذاشته است.

فرهنگ سازی و تبلیغ نیازمند استمرار و بهره مندی از شیوه های متناسب با زمان خود میباشد.خلاصه کردن کلاسهای آموزشی به یک یا دو جلسه ،احتمال موفقیت را کاهش میدهد.فرهنگ سازی امری مداوم و پیچیده است.

همواره پیشگیری آسانتر و کم هزینه تر از درمان است.اکنون برای درمان ورود و مصرف کالای قاچاق، انرژی مضاعفی باید مصرف شود تا نتیجه ایی مطلوب حاصل گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار