رئیس جهاد کشاورزی چرام گفت: کشت هندوانه تاثیری بر اقتصادمقاومتی ندارد و باتوجه به اینکه سیاست وزارتخانه نیز حمایت از این محصول نیست، ما به کشاورزان توصیه می کنیم که سراغ کشت هندوانه نروند.
کد خبر: ۲۱۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 21 April 2016
عیدی هشدارنسل در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام با اشاره به کشت هندوانه در شهرستان چرام، گفت: با توجه به اینکه هندوانه محصولی با مصرف آب زیاد است جز کشت های مهم و استراتژیک نبوده و مورد حمایت دولت نیست.
رئیس جهاد کشاورزی چرام با بیان اینکه هر کیلو هندوانه حدود 400 لیتر آب نیاز دارد، افزود: کشت هندوانه تاثیری بر اقتصادمقاومتی ندارد و باتوجه به اینکه سیاست وزارتخانه نیز حمایت از این محصول نیست، ما به کشاورزان توصیه می کنیم که سراغ کشت هندوانه نروند.
وی خاطرنشان کرد: هندوانه علاوه بر اینکه محصول پر مصرف آب است دارای ریسک پذیری بالایی بوده و ممکن است سبب ورشکستگی کشاورزان نیز شود و ما نیز نمی توانیم هیچگونه حمایتی از آنها داشته باشیم.
این مسئول با اشاره به سهمیه محدود کودهای شیمیایی، گفت: کودهای شیمیایی موجود برای محصولات باغی و باغات شهرستان می باشد که با قیمت 50 هزار تومان در اختیار باغداران قرار می گیرد و همین کود در بازار آزاد به قیمت بیش از 100 هزار تومان به فروش می رسد.
هشدارنسل افزود: از نظر قانونی سازمان به ما اجازه نمی دهد که حتی یک کیسه از این کودهای شیمیایی را در اختیار هندوانه کاران قرار دهیم و این تنها مختص شهرستان چرام نبوده و در همه جا اینگونه است.
رئیس جهاد کشاورزی چرام با بیان اینکه بیش از 200 حلقه چاه عمیق در شهرستان چرام وجود دارد، ابراز داشت: متولی چاههای عمیق امور آب می باشد و کشاورزانی که مالکیت و مجوز استفاده از این چاهها را دارند در پرونده آنها قید شده که به چه میزان اجازه برداشت آب و کشت چند هکتار زمین را دارند.
وی افزود: متاسفانه امور آب به درستی به این امر رسیدگی نمی کند و شاهد اجاره زمین در کنار این چاههای کشاورزی بوده و اراضی کشاورزی بیش از حد مجاز این چاهها زیر کشت می روند.
این مسئول از گندم، جو و کلزا به عنوان محصولات حمایتی دولت نام برد و گفت: حمایت از محصولات گندم و کلزار جزء سیاست های دولت است و امسال شرایط خوبی را برای این محصولات پیش بینی کرده ایم و حتی رکورد برداشت این محصولات در سال زراعی جدید دور از انتظار نیست.
هشدارنسل در پایان خاطرنشان کرد: قریب به 11هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم،جو و کلزا رفته است و کارشناسان ما کار نظارت بر این محصولات را به عهده دارند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار