مطهرنیا در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «احیای مجدد ان در فضای کنونی را باید در امتداد سیاست های روسیه در خصوص ترکیه دانست. چرا که اگر ترکیه و آذربایجان به همراه ارمنستان وارد یک درگیری تعریف شده و معنا درا شوند روسیه احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.»
کد خبر: ۲۰۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 10 April 2016
یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی با تابناک در خصوص دلایل سرباز کردن بحران قره باغ گفت: ماجرای قره باغ یک کهنه بحران میان آذربایجان و ارمنستان است که باید از جنبه تاریخی به آن نگریست اما احیای مجدد ان در فضای کنونی را باید در امتداد سیاست های روسیه در خصوص ترکیه دانست. چرا که اگر ترکیه و آذربایجان به همراه ارمنستان وارد یک درگیری تعریف شده و معنا درا شوند روسیه احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.

مهدی مطهرنیا درادامه این گفت و گوافزود: روس ها در مصاف آنچه در سوریه اتفاق افتاد و نوع اقدامات ترک ها در این خصوص، نیازمند ایجاد فضای سردرگمی برای ترکیه هستند، چرا که اگر بحران سوریه پایان پذیرد و ترکیه اندکی احساس آرامش کند، با توجه نفرت روس ها از ترکیه و همچنین حضورمخالفان اسد به همراه گروه هایی تروریستی در این کشور، زمینه هایی ایجاد خواهد شد که ترکیه جهت گیری های سیاسی و نظامی خود را به سمت روسیه گرایش دهد و تنش های موجود بین روس ها و ترک ها در منطقه سمت و سوی جنوب روسیه سوق پیدا کند.

این استاد دانشگاه می گوید: اساسا ایالات متحده آمریکا به دنبال مدیریت گذار از مدیریت ناامنی به توازن ضعف در منطقه هارتلند نو بوده واکنون نیز به مدیریت امنیت نسبی متوجه شده و تلاش دارد که بحران های موجود در منطقه سرباز کند و با این روند بتواند زمینه های حل و فصل نهایی آن را فراهم کند.

وی در پایان اضافه کرد: اکنون با سرباز کردن بحران قره باغ زمینه آغاز دکترین امنیت نسبی آمریکا را شاهد خواهیم بود؛ اگر آمریکایی ها بتوانند نقل مکان امنیتی از مرکز ثقل تحرک خود از هم اکنون ساماندهی کنند و هدف گذاری آن آسیای شرقی و جنوب شرقی باشد بهترین وضعیت در دهه کنونی سرباز کردن بحران های کهنه در این منطقه برای این کشوراست.


منبع: تابناک
برچسب ها: قره باغ ، روسیه ، ترکیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار