مروری بر روزنامه های یک شنبه 22 فروردین؛
سخنان روحانی در انتقاد از مسکن مهر و واکنش پاسداران به اظهارات مداخله جویانه جان کری در باب موضوع موشکی ایران، در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع رفتن یا ماندن کی روش در تیم ملی و همچنین اسناد پاناما از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۲۰۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 10 April 2016

سخنان روحانی در انتقاد از مسکن مهر و واکنش پاسداران به اظهارات مداخله جویانه جان کری در باب موضوع موشکی ایران، در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع رفتن یا ماندن کی روش در تیم ملی و همچنین اسناد پاناما از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه جوان با بازتاب اظهارات وزیر دفاع نسبت به اظهارات موشکی وزیر خارجه امریکا در گزارشی با تیتر «کری حرف مفت می‌زند » می نویسد: «امريکا آماده همکاري با ايران براي حل‌ موضوع آزمايش‌هاي موشکي تهران است.» اين جديدترين گفته‌هاي جان کري، وزير خارجه امريکاست که روز جمعه گذشته پس از ديدار با اعضاي شوراي همکاري خليج فارس در بحرين مطرح کرده است؛ گفته‌هايي که حکايت از تلاش ايالات متحده براي اجراي پروژه‌اي تازه عليه جمهوري اسلامي ايران دارد. پروژه فشاري که اين بار موضوع موشکي و توانمندي‌هاي دفاعي کشورمان را هدف قرار داده و مي‌کوشد با برجاميزه کردن اين توانايي مهم جمهوري اسلامي، مانع از تحقيق و توسعه در اين حوزه شود.

جزئیات جدید حذف یارانه پردرآمدها/ دفاع از روش زنجاني!

درست روز 16 فروردين‌ماه سال‌جاري بود که روزنامه «جوان» در گزارشي مفصل با عنوان «امريكا به دنبال برجاميزه کردن توان دفاعي ايران» به آغاز تلاش‌ها در اين حوزه از سوي ايالات متحده اشاره کرده و نوشته بود: «اين حرکت نيز همچون موضوع هسته‌اي اين روزها با تهديد و فشار آغاز شده و بعيد به نظر نمي‌رسد که در آينده پيشنهادهايي براي مذاکره در خصوص برنامه موشکي به ايران ارائه کند.»

حال پيش‌بيني‌ها در اين حوزه به واقعيت نزديک شده و جان کري از آمادگي امريکا براي همکاري با کشورمان براي حل موضوع موشکي خبر داده است.

نکته مهم در خصوص گفته‌هاي جان کري آنجاست که وي کوشيده با طرح کردن موضوع موشکي جمهوري اسلامي ايران در بحرين و در ميان کشورهاي عربي، نه فقط پروژه ايران‌هراسي خود را که منجر به فروش ميلياردها دلار تجهيزات نظامي به کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مي‌شود به مرحله اجرا بگذارد، بلکه ايالات متحده را به عنوان يک ناجي براي اعراب معرفي کند؛ حرکتي که مي‌تواند درهاي اين کشورها را هرچه بيشتر به روي ايالات متحده بگشايد. اين اقدام امريکايي‌ها در حالي است که جمهوري اسلامي ايران، به‌رغم توانمندي‌هاي گسترده دفاعي خود، هيچ‌گاه کشورهاي منطقه، به ويژه کشورهاي مسلمان را تهديد نکرده و همواره از اين توانمندي‌هاي دفاعي به عنوان نيروي بازدارنده در قبال تهاجم قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي استفاده کرده است. »


«روزنامه ایران» در گزارشی به نقل از معاون وزیر کار به موضوع مهم حذف یارانه ها پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر « جزئیات حذف یارانه پردرآمدها» می نویسد: « معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملاک و معیارهای حذف یارانه‌ها را خودرو، معاملات ملکی محل سکونت و شغل فرد اعلام کرد.

احمد میدری در گفت‌وگو با «ایران» درباره جزئیات و معیارهای شناسایی و حذف یارانه افراد پردرآمد گفت: ساز و کار شناسایی گروه‌های درآمدی خانوار از طریق 40 پایگاه اطلاعاتی که در اختیاراست انجام می‌‌شود. برای این‌کار از 4 روش استفاده می‌کنیم و هر یک از شاخص‌هایی مثل شغل، محل سکونت، معاملات ملکی و خودرو در رتبه‌بندی خانواری که یارانه می‌گیرند تأثیرگذار هستند.

میدری ادامه داد: بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است 23 میلیون خانوار یارانه می‌گیرند که این تعداد خانوار هر کدام در یکی از دهک‌های اول تا دهم قرار دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: اشتراک این روش‌ها محور ارزیابی و محاسبات گروه‌های درآمدی است، یعنی مجموع درآمد خانوار و دارایی‌هایی که دارند و در پایگاه‌‌های اطلاعاتی‌ ما ثبت شده، ملاک شناسایی و حذف یارانه بگیران پردرآمد خواهد بود.

میدری با بیان اینکه خودرو یکی از شاخص‌های مورد بررسی درآمد خانوار است، اظهار داشت: تعداد و قیمت خودرو خانوار از جمله مؤلفه‌هایی است که مورد ارزیابی دهک قرار می‌گیرد. به‌طور مثال خانوارهایی که خودروی بالای 100 میلیون تومان دارند وقتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند به این نکات توجه می‌شود که فرد چقدر باید درآمد داشته باشد که بتواند خودرویی با این قیمت خریداری کند و دیگر اینکه هزینه استهلاک آن محاسبه می‌شود و به صورت تخمینی برای ما مشخص می‌کند که این خانوار در کنار آیتم‌های دیگر مثل مسکن و شغل چه امتیازی می‌گیرد و در کدام دهک درآمدی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل سکونت خانوار را از دیگر مواردی دانست که در شناسایی گروه‌های درآمدی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و گفت: در این خصوص براساس پایگاه اطلاعات محل سکونت خانوار دسته‌بندی شده است. به‌عبارتی ارزش ریالی یک ملک 200 متری در منطقه یک تهران و ملک دیگری با همین مشخصات در منطقه 18 تهران در رتبه‌بندی و امتیاز خانوار مؤثر است.

میدری درباره تأثیر و نقش سفر خانواده‌ها به خارج از کشور در حذف یارانه اظهار داشت: سفرخارجه هم یکی از این شاخص‌ها است و اگر خانواده‌ای در طول سال یک سفر خارجه داشته باشد امتیاز آن چنان نیست که منجر به حذف یارانه شود اما خانواده‌ای که در سال‌های اخیر چند سفر خارجه داشته‌اند امتیاز این سفرها دهک این خانواده را به دهک بالا‌تر ارتقا می‌دهد و همین مسأله در شناسایی و حذف یارانه خانوار مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

به‌گفته این مقام مسئول، معاملات ملکی معیار دیگری است که در شناسایی گروه‌های درآمدی خانوار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

میدری افزود: فردی که زمین یا ملکی را خریداری می‌کند براساس متراژ زمین و قیمت معامله برای ما مشخص می‌شود که این معامله ملکی در چه سطحی است و ما به‌طور تخمینی بررسی می‌کنیم فردی که این ملک یا زمین را خریداری کرده باید ماهانه چه درآمدی داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد؟ بنابراین این مسأله در امتیاز و رتبه‌بندی خانوار تأثیر مستقیمی دارد و دهک آنها را مشخص خواهد کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما براساس درآمدهای رسمی افراد که در اختیار داریم مثل کارکنان دولت از طریق سیستم‌های مالیاتی، کارگران، بازنشستگان از طریق سازمان‌های بیمه‌ای در قالب روش آزمون وسع شناسایی گروه‌های درآمدی را انجام می‌دهیم.

وی افزود: تقریب آزمون وسع از دیگر روش‌هاست که براساس آن دارایی‌ها و درآمد خانواری که به صورت شفاف مشخص نیست محاسبه می‌شود به‌طور مثال یک پزشک فوق تخصص که درآمد او در جایی ثبت نشده است براساس استعلام کارشناسی میزان درآمد و دارایی او مشخص می‌شود و این ملاک ارزیابی و محاسبه قرار خواهد گرفت.

میدری اظهار داشت: شغل افراد در شناسایی و حذف یارانه‌ها از دیگر معیارهایی است که به آن استناد خواهد شد. مثلاً پزشکان، اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها، وکلا، اصناف ممتاز مثل طلا و جواهرفروشان، عمده فروشان آهن‌آلات، نمایشگاه‌داران اتومبیل، صراف‌ها، مدیران بانک‌ها، اعضای هیأت مدیره مؤسسات مالی اعتباری خصوصی، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، پیمانکاران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، دارندگان کارت بازرگانی و تسهیلاتی که از پایگاه‌ها دریافت شده نیز از موارد دیگری هستند که مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

میدری در پاسخ به این سؤال که بنا بر مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس یارانه 24 میلیون نفر حذف خواهد شد، گفت: بستگی به مصوبه مجلس دارد که چه تکلیفی را برای دولت درخصوص حذف یارانه افراد پردرآمد تعیین کند. »


روزنامه شرق نیز با استفاده از کاریکاتور زیر به موضوع استعفای کی روش پرداخته است.

جزئیات جدید حذف یارانه پردرآمدها/ دفاع از روش زنجاني!

همچنین این روزنامه در گزارشی به اظهارات محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی دولت احمدی نژاد می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان « دفاع منصوب احمدي‌نژاد از روش زنجاني » با اشاره به این جمله که محرمانه های عبور از تحریم را می گویم، می نویسد: «بیش از ٢٧ ماه از بازداشت بابک زنجانی می‌گذرد. دادگاه رسیدگی به اتهامات او و دو متهم دیگر برگزار شد و هر سه متهم به اعدام محکوم شده‌اند. اما در این مدت، نه ریالی از مبلغ بدهی او به خزانه بازگشت و نه حتی مقداری از ابهام ماجرا کاسته شد. پس از بازداشت زنجانی، بیژن زنگنه، وزیر نفت گفته بود او به هر ایرانی حدود ١١٠ هزار تومان بدهکار است. از سوی دیگر، بعد از ماه‌ها یا شاید سال‌ها یکی از افرادی که نامش در جریان دادگاه فساد نفتی بارها به میان آمد، روز گذشته از روش‌های دورزدن تحریم در زمان خود گفت و از آن دفاع کرد. محمود بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی یکی از مسئولانی است که مصوبه تأیید زنجانی را امضا کرده‌ است. بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آن دوران گفته است: «نمی‌شود همه‌چیز را به مردم گفت. در دوران تحریم همه‌چیز محرمانه و سری است. ما اگر بگوییم چگونه اقدام کردیم همه آنها هم گرفتار می‌شوند. در آن مسائلی که محرمانه بود، توانستیم خودمان را در بحران‌ها حفظ کنیم؛ اینکه چه‌ میزان توانستیم طلا بیاوریم و ذخایرمان را حفظ کنیم به این برمی‌گردد که شما چقدر با مسائل و بحران‌های اقتصادی برخورد کرده و تجربه داشته باشید». مشخص نیست بهمنی از چه محرمانه‌هایی سخن می‌گوید، اما آنچه تا به امروز از دورزدن تحریم و واردات طلا و... مشخص شده تنها به پرونده فساد نفتی و بابک زنجانی گره می‌خورد. در دومین جلسه دادگاه فساد نفتی، نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست متهم فساد نفتی گفت: «پس از آنکه زنجانی به «س.ج.س» متصل می‌شود، این فرد موضوع را با وزیر نفت وقت در میان می‌گذارد و او بابک را تأیید می‌کند. مصوبه هفتم تیر ٩١ با امضای حسینی، وزیر اقتصاد، غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی، وزیر نفت و محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت دهم و واریز ١٤,٥درصد منابع ارزی حاصل از فروش نفت به حساب بانک «FIIB» سکوی پرتاب زنجانی شد». همچنین در جلسه پانزدهم دادگاه، رسول کوهپایه‌زاده، وکیل زنجانی می‌گوید: «آنچه به عنوان استفاده از رانت و دست‌های پشت پرده از آن یاد می‌شود، مربوط به مصوبه‌ای با امضای سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی است». شاید به همین دلیل است که بهمنی از دور‌زدن تحریم‌ها در زمان خود دفاع می‌کند و حتی به آن می‌بالد و در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود از مسئولان دولت یازدهم گله می‌کند. او گفته‌ است ما ریسک کردیم و در شرایطی مانند شرایط تحریم چاره‌ای غیر از ریسک نداریم. »


روزنامه کیهان نیز همچنان در مطالب گوناگون به انتقاد از برجام می پردازد و امروز نیز در بخش گفت و شنود، به برجام انتقاد کرده است. کیهان در این بخش می نویسد: « گفت: دولت محترم هنوز برای مردم توضیح نداده است که برجام دقیقاً و به طور محسوس و قابل لمس، چه فایده‌ای برای ملت داشته است.

گفتم: دیگر چطوری توضیح بدهد. بارها گفته است که برجام فتح‌الفتوح! بزرگترین دستاورد قرن! آفتاب تابان! تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ایران! و... بوده است!

گفت: یعنی تحریم‌ها برداشته شده؟ تجارت آزاد شده؟ دارایی‌های مسدود شده برگردانده شده؟ و...؟!

گفتم: این چیزها که تغییری نکرده، ولی 12 هزار سانتریفیوژ جمع شده، رآکتور اراک بتن‌ریزی شده، 9700کیلو اورانیوم غنی شده از کشور خارج شده و...

گفت: پس چرا همین دیروز باز هم اعلام کردند که برجام یک فرصت استثنایی است و باید از دستاوردهای آن حداکثر استفاده را کرد؟! یعنی از کدام دستاورد سخن می‌گویند؟!

گفتم: چه عرض کنم؟! طرف به یک نقاش سفارش یک تابلو از میدان جنگ داد و بعد از چند روز که مراجعه کرد، نقاش یک تابلو که نقش کوه روی آن کشیده بود تحویلش داد. یارو پرسید؛ پس میدان جنگ چی؟ و نقاش گفت؛ این کوه را می‌بینی؟ پشت آن جنگ است!»


روزنامه وقایع التفاقیه نیز در گزارش تحلیلی به پشت پرده افشای اسناد پاناما می پردازد و در گزارشی با تیتر « آیا روسیه پشت پرده افشای اسناد پاناماست؟» می نویسد: «عمده رسانه‌ها، پوتین و نقش وی را در موارد فساد مالی کشورش برجسته کرده‌اند اما این حرکت می‌تواند داستانی مهم‌تر را در حاشیه قرار بدهد. با‌ وجود همه تیترهایی که به پوتین و موضوع اسناد احتصاص داده شده، در هیچ یک از اسناد ارائه‌شده نام پوتین ذکر نشده است. این اسناد فقط نشان می‌دهند که برخی از دوستان وی در چند سال اخیر توانسته‌اند به ثروتی چند‌ میلیارد‌دلاری دست پیدا کنند. آنچه اسناد پاناما ارائه کرده، خبر جدیدی درباره پوتین نمی‌دهد. بیش از 10 سال است که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره ثروت عظیم پوتین مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر، رسانه تبدیل به یکی از مهم‌ترین میدان‌های جنگ شده است که روسیه و غرب هر یک تلاش می‌کنند از آن برای بی‌اعتبار‌کردن دیگری بهره ببرند. در سال گذشته غرب تلاش کرد برای پاسخگویی به آنچه از آن جنگ ترکیبی روسیه (به‌ویژه جنگ اطلاعاتی) یاد می‌کرد، از رسانه‌ها استفاده کند. غرب فساد را به عنوان موضوعی می‌دید که می‌تواند به پوتین آسیب بزند. توجه به اسناد پاناما در این بستر نیز می‌تواند قابل‌توجه باشد؛ روزنامه‌نگاران خارج از حد متعارف، در گزارش‌های خود درباره اسناد پاناما، پوتین را هدف قرار داده‌اند. برخلاف تیترهای تند و تیز گزارش‌های اخیر، اطلاعات چندانی در خود گزارش‌ها علیه پوتین وجود ندارد؛ اطلاعات مربوط به یکی از دوستان نزدیک وی است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا وی باید از شرکت‌های جعلی برون‌مرزی برای پوشاندن ثروت خود استفاده کند؟ آیا وی قصد داشته از پرداخت مالیات در روسیه فرار کند؟ آیا نمی‌خواسته اموالش آشکار باشد؟ قصد پنهان‌کردن ثروت خود از چه کسی را داشته است؟ در روسیه برای هیچ یک از این اهداف نیازی به توسل به یک شرکت جعلی نیست. آیا وی قصد داشته تحریم‌ها را دور بزند؟ این پاسخ در صورتی منطقی به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها بعد از نیمه‌دوم 2014 به ثبت رسیده باشند. افشای این اطلاعات هیچ ضربه‌ای به پوتین نمی‌زند. پوتین حتی می‌تواند ادعا کند که همه و در همه کشورها چنین اقداماتی را انجام می‌دهند. در غرب است که فساد مسئله مهمی تلقی می‌شود و افشای این اطلاعات می‌تواند رسوایی به بار بیاورد؛ بنابراین در این نبرد، روسیه پیروز می‌شود. اگر با این محاسبه روسیه را برنده نهایی افشاسازی‌های اسناد پاناما بدانیم، این سؤال مطرح می‌شود که آیا روسیه به نحوی در پشت پرده همه این افشاگری‌ها وجود ندارد؟ »


روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر « «توپخانه» عليه «پاستور» » به انتتقاد رئیسس جمهور از مسکن مهر می پردازد. اعتماد در بخشی از این گزارش می نویسد: «استراتژي‌شان را تعيين كرده‌اند تا اين‌ بار شوكه نشوند. هدف استراتژيك‌ان مشخص است و براي رسيدن به اين هدف برنامه‌ريزي كرده‌اند. تقسيم كار صورت گرفته است تا حسن روحاني سيبل انتقادها باشد. انتقادها از همه طرف به سمت او سرازير است. يك روز بحث اقتصادي است. متهم به بي‌توجهي به معيشت مي‌شناسندش و تذكر مي‌دهند كه تلاشي در اين مورد نمي‌كند. يك روز بحث بر سر ديپلماسي است. از شروع مذاكرات تمام تلاش‌شان را براي بي‌اهميت جلوه دادن تلاش دولت در اين مورد كردند. تلاش‌شان به ثمر نرسيد اما حالا مي‌خواهند نشان دهند برجام كار خاصي نكرده است. الفباي مذاكرات را ندانسته به تحليل‌هاي عجيب و غريب مي‌رسند. مي‌گويند حتي پايين‌آمدن قيمت نفت هم به دليل برجام است. هنوز در ذهن‌شان يك دولت مقدس پيشين دارند كه هرچند به آنها پشت كرد و براي‌شان كم دردسر به بار نياورد اما از نگاه آنان همه بايد عين آن باشند. يك روز بحث خود رييس‌جمهور است. نرفتنش به يك سفر خارجي را به هزار و يك مسأله عجيب ربط مي‌دهند و با هيچ توضيحي هم عقب‌نشيني نمي‌كنند. يك روز بحث‌شان فرهنگي است. از كنسرت‌هاي خيالي مي‌گويند و تلاش مي‌كنند رابطه مراجع و دولت را برهم بزنند. هرچند همه اين كارها استراتژي‌هاي اين سه سال اخيرشان بوده است اما نتيجه آن در هفتم اسفند به مذاق‌شان اصلا خوش نيامده است. حالا مخالفان دولت در سال جديد با استراتژي‌هاي جديد به ميدان آمده‌اند تا خرداد ٩٦ نشود شبيه اسفند ٩٤. كابوس تكرار اسفند ٩٤ و خرداد ٩٢ مخالفان اين روزهاي دولت را به فكر استراتژي جديدي انداخته است كه حملات آنها به دولت را شتاب بخشيده است و تنها به پايان اين سال استراتژيك مي‌انديشند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار