روستاییان بیش از دولت الکترونیک و فن آوری آی تی نیازمند کسب درآمد هستند. در شرایطی که روستاییان امیدی برای امرار معاش از محصولاتی که چندین ماه زحمت پرورش آنها را میکشند ندارند،نباید از فن آوری روز که چندان بکارشان نمی آید؛ صحبت کرد.
کد خبر: ۲۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵ 09 April 2015

روستاییان بیش از دولت الکترونیک و فن آوری آی تی نیازمند کسب درآمد و فروش محصولات خود  هستند. در شرایطی که روستاییان امیدی برای امرار معاش از محصولاتی که چندین ماه زحمت پرورش آنها را میکشند ندارند،نباید از فن آوری روز که چندان بکارشان نمی آید؛ صحبت کرد.

به گزارش تابناک ارومیه،جمعیت استان طبق سرشماری سال 90 ،سه میلیون و هشتاد هزار و 576 نفر اعلام شده که از کل جمعیت استان یک میلیون و 932 هزار و 544 نفر در شهرها و یک میلیون و 148 هزار و 32 نفر در روستاها زندگی کرده و متوسط رشد سالانه جمعیت در سالهای 85 تا سال 90 در شهرهای استان 2.30 و در روستاها 0.01- درصد بوده است.

طبق نتایج حاصل از سرشماری سال 90 حدود 62.7 درصد از جمعیت استان در شهرها سکونت داشته و مابقی روستانشین هستند.

آمار ارائه شده ،گویای عدم توفیق سیاستهای استانی در جهت رشد کمی و کیفی روستاها میباشد.رشد منفی جعیت در روستاها،به معنی مهاجرت روستائیان به شهرها و از دست رفتن نیروی انسانی فعال در بخش کشاورزی است.

به نظر میرسد باید با مسائل روستا،واقع بینانه برخورد کرد.روستاها بیش از نیاز به دولت الکترونیک و فن آوری آی تی به کسب درآمد و فروش محصولات خود نیازمندند. در شرایطی که روستاییان امیدی برای امرار معاش از محصولاتی که چندین ماه زحمت پرورش آنها را میکشند ندارند،نباید از فن آوری روز که چندان بکارشان نمی آید؛ صحبت کرد.

جهت رسیدن به مهاجرت معکوس(از شهر به روستا)،جهت نیل به رشد جمعیتی مطلوب و برای استفاده از نیروی جوان و فعال روستایی دربخش کشاورزی،به مسائلی بیش از آنچه که حاتمی زاده سرپرست دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری گفته اند نیاز است.

برای شکوفایی صنعت کشاورزی در استان،ابتدا باید جذابیت لازم در این بخش را برای قشر جوان ایجاد کرد.زمینه فعالیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی را فراهم نمود.به مشکلات بیمه ایی محصولات و خانواده های کشاورزان توجه کرد.

برای رسیدن به درآمدی متناسب با زحمتی که در این بخش وجود دارد باید آموزشهای مناسب ارائه شود.چنانچه صفرزاده معاون توسعه مدیريت ومنابع انسانی استاندار در این خصوص به ضرورت ارائه آموزشهای فنی و حرفه ایی اشاره داشته و این آموزشها را عاملی برای افزایش بهره وری روستایی عنوان کرده اند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تولید محصولات کشاورزی در استان اشاره کرده و گفته اند : در حال حاضر تولیدات کشاورزی استان 6 میلیون تن است که در صورت بهره وری این میزان به 10 میلیون تن افزایش مي یابد و به تبع آن شاهد افزایش سرانه درآمد، بهبود معیشت، ایجاد اشتغال و توسعه بخش های مختلف استان خواهیم بود.

کشاورزی استان همانند سایر شاخص های توسعه در وضعیت نامطلوبی بسر میبرد.اکنون ناامیدی و رکود در این بخش وجود دارد.برای تشویق کشاورزان برای ادامه کار و افزایش بهره وری در این بخش لازم است تا مسئولین استانی فکری به حال فروش محصولات و قطع دست دلالان بکنند.

کشاورزان با هزاران امید و آرزو برای محصولات خود زحمت میکشند .اما آنچه دست اخر نصیبشان میشود ،آنچیزی نیست که بتواند با آن حداقلهای زندگی خود را تهیه کنند.لذا یکی از ضروریات در بخش کشاورزی رسیدگی فوری و عاجل به معیشت کشاورزان و ایجاد جذابیتهای لازم در این بخش جهت معکوس کردن مهاجرت و مثبت شدن رشد جمعیتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار