یک کارشناس حقوقی پاسخ می دهد ؛
به گزارش تابناک گیلان، سرهنگ قاسم سبزعلی در همین رابطه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه قوانین باید از بازدارندگی لازم برخوردار باشند، نیازمند بازنگری جدی در قوانین و مقررات مربوطه هستیم و در استان‌هایی مانند گیلان که ارزش افزوده زمین‌ها بیش از دیگر مناطق است این پدیده نامبارک رشد فوق العاده ای داشته است.
کد خبر: ۲۰۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 05 April 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: روز گذشته بود که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ، اظهار کرد: تمایل زمین خواران کشور به زمین‌ها و منابع طبیعی ۵ استان، بیش‌تر است.

به گزارش تابناک گیلان، سرهنگ قاسم سبزعلی در همین رابطه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه قوانین باید از بازدارندگی لازم برخوردار باشند، نیازمند بازنگری جدی در قوانین و مقررات مربوطه هستیم و در استان‌هایی مانند گیلان که ارزش افزوده زمین‌ها بیش از دیگر مناطق است این پدیده نامبارک رشد فوق العاده ای داشته است.


یک کارشناس حقوقی در گفت و گو با تابناک اظهار کرد: پدیده زمین خواری که هر روز خبرهای جدیدی از آن به گوش میرسد موضوع تازه ایی نیست که تعجب برانگیز باشد اما نکته ایی که باید به آن پرداخت چرایی آن است.






سعید حیدری افزود: متاسفانه زمین خواری میان قشری از افراد گسترش پیدا کرده که یا غالبا از کسانی هستند که خود دارای سمتی می باشند یا شخصی را جهت حمایت و لاپوشانی در کنار خود دارند و در این پدیده ، دست های زیادی در پس آن دیده می شود که برخورد قاطع قضایی میتواند آن ها را قطع کند.

حیدری ادامه داد: متاسفانه نبود یک قانون جامع و بازدارنده میتواند یکی از دلایل این امر باشد که ما هر روز شاهد افزایش زمین خواری طی این چند سال هستیم و به رغم تمام غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری صورت می‌گردد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است و تنها قانونی که شاید بتوان به آن استناد کرد در حال حاضر ماده ۶۹۰ قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده باشد که یک ماه تا یکسال حبس را برای مرتکب در نظر میگیرد که نشان میدهد تا چه حد این مجازات در مقابل عمل ارتکابی کم و ناچیز است.

این کارشناس حقوقی نکته مهم و اساسی دیگر در بحث زمین خواری را مبحث امنیت دانست و گفت: در هرجامعه ای امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی و ... مهم است اما نباید از امنیت حفاظت از مراتع، زمین و دارایی های ملی طبیعی کشور نیز غافل شد و مدت ها است بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها محل تاسیس برج های چند طبقه می شود و حتی برخی از پارک های ملی و حیات وحش نمی گذرند و زمین ها ، تکه تکه شده و در آن ویلا و ساختمان سبز می شود.

وی گفت: هر از چند گاهی چند بنا تخریب می شود ولی شبانه و به جای آن چند بنای جدید سبز می شوند و زمین خواری پدیده ای است که همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند اما حقیقت این است در شرایطی که حتی تعریف مشخصی از این جرم ارائه نشده عزم عمومی مشخصی برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسر کشور به اشکال مختلف پراکنده شده است و به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهاد ها وسازمان های درگیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
باسلام؛خیلی عصبانی هستم؛ولی سعی میکنم آرامش خودم رو حفظ کنم.من ساکن رشتم ولی بجهت لاهیجانی بودنم متاسفانه مجبورم هفته ای یک یا دوبار به لاهیجان رفت و آمد داشته باشم ونظاره گر تخلف کسانی باشم که خود توی این کشورمجری قانونند.فقط کافیست بعد از پلیس راه رشت به لاهیجان نرسیده به لولمان سمت چپ شاهد ساخت وساز داخل مزرعه که جلوی دید میلیون ها نفر انسان هست باشید.انتظار دارید مردم به چه چیز باور واعتقاد داشته باشند!؟ قسم حضرت عباس یا دم خروس...!!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
تو این کشور پول داشته باشی هرکاری می تونی بکنی.چون هر کسی یه قیمتی داره.وقت کردید سری به اداره جنگل بانی و منابع طبیعی املش بزنید
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
حرف های قشنگی زدن اما کو گوش شنوا؟؟؟ کیه که دنبال راه چاره باشه؟؟؟
فقط میدونم تو این کشور همه اهل طرح دادن و نظر دادنن کسی مرد عمل پیدا نمیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
با سلام یه سری به زمین های کشاورزی مردم خرشتم درحومه کومله لنگرود بزنید تخریب ببینید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار