کد خبر: ۲۰۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 03 April 2016
به گزارش «تابناک یزد»، پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر احتمال تسهیل مبادلات دلاری شرکت های خارجی با ایران در برخی رسانه های آمریکایی و اظهارات روز چهارشنبه وزیر خزانه داری آمریکا درباره در دست بررسی بودن این موضوع، جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا با ابراز نگرانی از آن ، تسهیل انجام مبادلات دلاری با ایران را امتیازی بیش از حد به ایران خوانده اند.

با وجودی که هنوز طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا موضوع دسترسی قانونی شرکت های خارجی که با ایران مبادله دلاری دارند به بانک های آمریکایی در دست بررسی است، برخی نمایندگان کنگره از جمله "پل رایان" رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه نسبت به تسهیل تحریم های ایران ابراز نگرانی کردند.

رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه ای گفته است:" درحالی که ایران با انجام آزمایش های موشکی روح توافق اتمی را تضعیف می کند ، دولت اوباما آستین خود را برای کمک به ایران برای از سر گیری تجارت بالا زده است. رئيس جمهور باید این طرح را کنار بگذارد."

"برد شرمن" نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز گذشته با ارسال نامه ای به باراک اوباما با ابراز نگرانی از احتمال تسهیل مبادلات دلاری با ایران، نوشت: "به اعتقاد من این کار سنتی بد را پایه خواهد نهاد و این آخرین باری نخواهد بود که ایران یا شرکای تجاری اش کمک هایی مازاد بر توافق برجام دریافت می کنند."

از سوی دیگر سناتورهای جمهوریخواه "مارکو روبیو "و "مارک کرک" نیز روز چهارشنبه با ارسال نامه ای به جک لیو وزیر خزانه داری آمریکا با ابراز نگرانی از انتشار گزارش هایی مبنی بر احتمال تسهیل مبادلات دلاری با ایران، از او خواستند به آنها اطمینان دهد که چنین خبرهایی صحت ندارد. دفاتر این دوسناتور جمهوریخواه پس از ارسال نامه اعلام کرده اند هیچ جوابی از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت نکرده اند.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز با انتشار گزارشی درباره احتمال تسهیل مبادلات دلاری با ایران نوشت این اقدام دولت اوباما در شرایطی صورت می گیرد که انتقادهای محافل مخالف برجام در داخل ایران از امتیازهای به گفته آنها ناچیز اقتصادی برجام برای اقتصاد ایران، افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه این اقدام دولت اوباما پس از آن صورت می گیرد که مسئولان بانک های مختلف آسیایی و اروپایی در هفته های گذشته و پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرده اند از بیم عقوبت تحریم های آمریکا و احتمال عدم دسترسی به سیستم بانکی این کشور، نمی توانند با خیال راسحت با ایران معامله کنند.

بر اساس طرحی که گفته می شود از سوی وزارت خزانه داری آمریکا آماده شده است، مجوزی برای موسسات مالی خارج از آمریکا به منظور انجام مبادلات دلاری با ایران صادر خواهد شد. هم اکنون و بر اساس تحریم های مالی و بانکی ایالات متحده علیه ایران، موسسات مالی خارجی که با ایران "مبادلات دلاری" انجام دهند از دسترسی به سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم می شوند. این موسسات می توانند با دیگر ارزها با ایران مبادله کنند.


به گزارش عصر ایران همچنین بر اساس قوانین تحریمی آمریکا، انجام معامله بانک ها و موسسات مالی آمریکایی با ایران ممنوع است.

بر اساس طرح وزارت خزانه داری بانک های آمریکایی اجازه می یابند به موسسات مالی خارجی دلار بفرستند، تا این موسسات و بانک ها بتوانند این دلار را به منظور انجام مبادلات قانونی با ایران برداشت کنند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار