باآغازسال جدیدهمه برای خودآرزوهای نودردل داشته و تصوری خوب از آینده دارند.
کد خبر: ۲۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ 09 April 2015
با آغاز سال جدید همه برای خود آرزوهای نو در دل داشته و تصوری خوب از آینده دارند.

به گزارش ایسنا؛سال گذشته تالابهای همدان دچار تزلزل شدند و علاقمندان به طبیعت از خشکی تالابهای این استان دلشوره و واهمه داشتند.

کاهش بارندگی ها از یک سو و انجام امور کشاورزی آب بر از سوی دیگر و هدایت آب تالابها با موتورهای نصب شده در کنار برخی تالابها موجب نگرانی علاقمندان به محیط زیست شد.

خشکی تالابها دغدغه مردم همدان بود و کارشناسان در این زمینه به ارائه راه حل های مختلف می پرداختند اما با شروع سالی نو و گره زدن سبزه در روز طبیعت برای رفع مشکل تالابهای همدان، آرزو می کنم تا مشکلات در این زمینه حل و فصل شود.

رفع مشکل خشکی تالابهای همدان در صورتی حل می شود که ساکنان و کشاورزان منطقه و کارشناسان و مدیران تدابیر مناسب بیاندیشند و دست در دست هم دهند تا تالابها نفس دوباره بگیرند و زنده شوند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان به ایسنا گفت: بر اساس تعریف کنوانسیون بین المللی در سازمان حفاظت محیط زیست سدها و آبگیرهایی که ساخته دست انسان باشند و به اکوسیستم تبدیل شوند، تالاب مصنوعی تلقی می شوند و تنها تفاوت آنها با تالابهای طبیعی مدیریت آن است.

تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده در استان همدان

"مهدی صفی خانی" افزود: با توجه به اتفافاتی که طی سالهای گذشته به وقوع پیوسته تمامی تالابهای همدان تحت تاثیر خشکی قرار گرفته و تنها تالابی که زنده است و نفس می کشد تالاب پیرسلمان است و باید برای جلوگیری از خشکی این تالاب امور پیشگیرانه صورت گیرد.

بارشهای بهاری برای تالابها مسکن هم نشد

وی ادامه داد: بارشهایی که در آغاز فصل بهار امسال داشتیم هیچ تاثیری بر احیاء تالابها نداشته چرا که علت خشکی تالابها تنها به نزولات جوی مربوط نیست و این بارشها حتی مسکنی موقت برای تالابها نشد.

صفی خانی خاطرنشان کرد: تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده در استان همدان بوده که در حال حاضر در شرایط مساعدی به سر می برد و مشکل خاصی در خصوص این تالاب وجود ندارد و باید برای حفظ وضعیت مساعد این تالاب امور پیشگیرانه انجام دهیم.

قدم اول برای رفع خشکی تالابها چیست؟

این کارشناس محیط طبیعی یادآور شد: یکی از راهکارهای مهم برای رفع خشکی تالابها و قدم اول در رفع مشکل آنها مسدود کردن حفر چاه های غیرمجاز در اطراف تالابهاست.

وی یادآور شد: در صورتیکه تمامی مجموعه ها با یکدیگر همکاری داشته باشند و تمامی عوامل دست به دست یکدیگر دهند تالابها احیاء می شود.

صفی خانی تصریح کرد: برداشت غیرمجاز از سفره های زیر زمینی موجب افت شدید آب منطقه شده که برای قدم اول باید از این گونه برداشتها خودداری شود.

این کارشناس تاکید کرد: تالاب آق گل از جمله تالابهایی است که در گذشته در وضعیت مساعدی به سر می برد اما به دلایل مختلف خشک شد و در حال حاضر در خشکی کامل به سر می برد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه تمامی عوامل دست به دست هم دهند تا مشکل خشکی تالابها رفع شود باید همراه با آن بارش نزولات جوی داشته باشیم تا زیبایی دوباره به تالابها بازگردد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز به ایسنا گفت: اکثر تالابهای موجود در استان همدان انسان ساخت بوده بنابراین نمی توان مدیریت بر روی آنها داشت.

مساحت تالاب پیرسلمان افزایش می یابد

"عادل عربی" به وضعیت تالاب پیرسلمان واقع در شهرستان اسدآباد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تالاب پیرسلمان دارای آب بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما با مجموعه حفاظت محیط زیست تهران برنامه ریزی های لازم انجام شده تا در سالجاری مساحت این تالاب افزایش یابد که در این راستا آب بیشتری وارد منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: تالابها فضایی برای پرندگان بومی منطقه است که با فراهم شدن شرایط و افزایس مساحت تالاب این پرندگان می توانند در حواشی تالاها به تخم گذاری بپردازند و زاد آوری کنند.

آق گل را یک ساله نمی توان احیاء کرد

عربی به وضعیت تالاب آق گل اشاره کرد و افزود: تالاب آق گل در حال حاضر در خشکی به سر می برد و رفع مشکل این تالاب نیاز به زمان دارد و در طی یک سال نمی توان خشکی این منطقه را رفع کرد.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت نمی توان برای رفع خشکی تالاب آق گل کاری انجام داد اما با برنامه ریزی های انجام شده می توان در آینده به این تالاب جان دوباره بخشید.

وی گفت: بیلان آب در آق گل منفی بوده به گونه ای که میزان برداشت آب از این منطقه نسبت به ورود آب بسیار بیشتر بوده است و این روند آنقدر ادامه داشت که در نهایت شاهد خشکی تالاب آق گل شدیم.

مدیریت زیست بومی منطقه راهکار احیاء تالابهاست

عربی تصریح کرد: مدیریت زیست بومی بهترین راهکار احیاء تالاب ها از جمله تالاب آق گل است که در حال حاضر در خشکی به سر می برد.

وی گفت: برای نگهداری و مراقبت از تالابهای آبدار منطقه اعتباری در نظر گرفته شده تا با تجهیزات موجود بتوانیم وضعیت این تالابها را مساعد نگه داریم.

سال خوبی برای تالابهاست اگر ...

امسال سالی خوب برای تالابها خواهد بود و برخی تالابها که در خشکی کامل به سر می برند حالشان خوب می شود، اگر ...

اگر بارشهای رحمت الهی شامل حال تالابها شود و کشاورزان نسبت به نوع کشت خود تجدید نظر کرده و از کاشت محصولات آب بر صرف نظر کنند.

اگر آب تالابها با موتورهای نصب شده برای امور مختلف هدایت نشود و مسئولان در این زمینه تدابیر مناسب بیاندیشند و اگر مسئولان نسبت به مسدود کردن چاه های غیرمجازی که در گوشه و کنار تالابها حفر شده اقدام کنند.

حال در صورتیکه این موارد رفع نشود در آینده نه چندان دور باید شاهد از بین رفتن اکوسیستم و به خطر افتادن زندگی برخی موجودات که بومی منطقه هستند، باشیم و در کمال تاسف به منطقه ای کویری نظاره گر باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار