رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز از شناسایی افزون بر 600 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۲۰۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 26 March 2016

به گزارش تابناک یزد،محمد رضا فلاحتی افزود: این آثار در شهر و مناطق روستایی شامل مساجد ، تکایا ، آب انبارها ، برج ها ، خانه باغ ها ، رباط و کاروانسرها ، قلعه ها و غیره است .

وی ادامه داد: مهریز درجنوب استان و 30 کیلومتری شهر یزد و در کنار جاده بین المللی شمال ، جنوب کشور( تهران ، بندر عباس و یزد ، کرمان) واقع شده است .
این مسئول اظهار داشت: مهریز از سمت شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک از استان کرمان، از سمت جنوب به خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر و شهرستانهای ابرکوه و تفت محدود می باشد .
فلاحتی گفت: ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی این شهرستان موجب تشکیل سفره های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: شهرستان مهریز دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان به اسامی ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و 468 آبادی است .
فلاحتی افزود: 43 روستای بخش مرکزی دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب می باشند و تاریخ بنای مهریز و اطراف آن مربوط به پیش از اسلام است.
بنای شهرستان مهریز را به مهرنگاردختر انوشیروان نسبت داده اند و آب و هوای این شهرستان ، معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی موقعیت طبیعی (دارابودن سراب ها، قله های برف گیر وآب و هوای معتدل کوهستانی) در حاشیه کویر، از گذشته برای کاروان های تجاری ، شاهراهی حیاتی ساخته است.
هم اکنون نیز با قابلیت های تفریحی ، گردشگری از جمله چشمه پرآب و زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه ریگ و آثار باشکوه تاریخی خشتی و غیره ، همواره پذیرای خیل کثیری ازگردشگران داخلی و خارجی می باشد.
مهریز با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده است و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته بابیشترین میزان در استان تلقی می شود.
مهریز با وسعت 14684بیش از 14 هزار کیلومترمربع دارای جمعیتی بیش از 50 هزار نفر می باشد .
از مهم ترین صنایع دستی این شهرستان می توان از قالی بافی نام برد و نقشه های اصیل فرش مهریز با طرح های یزد و کرمان بافته و به بازار عرضه می شود.
از دیگرصنایع دستی این شهرستان می توان آهنگری، سریشم ، گیوه بافی، سبدبافی و چاقوسازی رانام برد.
وجود بناهای تاریخی که سیر تحول و دوره های معماری را در این شهر معرفی می کند همه و همه دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه است .
از جمله آن ها می توان به بناهای باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشکانی، قلعه خورمیزدر دوره ساسانی، قلّاع و کاروانسراهای مربوط به دوره های مختلف معماری اسلامی و وجود بناهای باشکوه اقتصادی و کاروانسراها، باغ ها اشاره کرد .
مهریز بعنوان یکی از شهرهای تاریخی و باستانی و از جمله شهرهای بسیار قدیمی استان یزد بشمار می رود و وجود آثار ارزشمند تاریخی در نقاط مختلف این شهر دلیل محکمی بر این مدعاست. چشمه غربال بیز که در جنوب غربی و در فاصله سه کیلومتری شـهر و در کنار روستای مدوار قرار دارد از چشمه های بسیار معروف استان می باشد و از ارتفاعات لاخسه سرچشمه گرفته و تقریبا از اسفند الی شهریور ماه دارای آب است و در سال های پرباران آب آن دائمی می گردد.
همچنین چشمه دامگاهان یا دون گاهون هم از محلی به همین نام که در امتداد ارتفاعات شیرکوه می باشد سرچشمه می گیرد و منبع تأمین کننده آن برفهای زمستانی ارتفاعات این کوه است و میزان آب آن بستگی شدید به میزان برف زمستانی ارتفاعات آن دارد.
این چشمه از اوایل بهار تا مردادماه دارای آب نسبتا فراوانی بوده و بیشترین دبی آن مربوط به فروردین و اردیبهشت می باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار