کد خبر: ۱۹۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 12 March 2016


رودخانه کرج که یکی از چهار رودخانه حفاظت شده کشور است، این روزها حال خوبی ندارد، زیرا شاهد نامهربانی های کسانی است که از مواهب و زیبایی های آن بهره مند می شوند، اما آن را آلوده می کنند.

به گزارش ایرنا، رودخانه کرج یکی از رودخانه های منحصر به فرد کشور محسوب می شود که این ادعا مستند به دلایل روشن و آشکاری است.

رودخانه حفاظت شده کرج زیستگاه گونه های نادری همچون ماهی قزل آلای خال قرمز است که از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و درفهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض (EN) قرار دارد.

**رودخانه کرج هنوز هم بی نظیر

همچنین تلاطم بالای این رودخانه و خاصیت خودپالائی آن باعث شده که به یکی از رودخانه های منحصربه فرد کشور تبدیل شود و برغم همه نامهربانی ها، باز هم یکی از بهترین و گواراترین آب ها را دارد.

رودخانه کرج از قله های رشته کوه البرز در شمال کشور ایران سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم وارد می شود.

این رودخانه پیش از این سال ها همه باغات شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحد آباد و شهر شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می کرد، ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی رویه کلان شهر تهران میزان عمده آب این رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می شود.

اکنون از این رودخانه پرجوش و خروش بعد از بیلقان فقط رودخانه کم جانی مانده که فقط در محدوده شهرستان کرج آن هم در فصل زمستان آثار کمی از آن مثل باریکه ای می بینیم.

چیزی که اکنون بیش از پیش حال این رودخانه را خراب می کند، نامهربانی مردمانی است که زندگی شان وابسته به این رودخانه است.

آبگیر بیلقان هر روزه بخصوص در روزهای نزدیک عید نوروز شاهد میهمانان ناخوانده ای می شود که حتی نفس این آبگیر را می گیرند.

** عوامل انسانی منشا اصلی آلودگی های رودخانه کرج

منظور همان زباله هایی است که توسط مردم به خصوص ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه به دل آب انداخته می شود تا خانه های خود را سبک کنند.

با حضور در کنار این آبگیر می توانیم انواع و اقسام زباله ها و حتی وسائلی نظیر پتو و لباس و واکس مو و مبل و صندلی را مشاهده کنیم.

معاون حفاظت محیط زیست استان البرز و رئیس اداره شهرستان کرج در خصوص وضع آلودگی این رودخانه به خبرنگار ایرنا، گفت: حفاظت شده بودن این بار را به دوش ما گذاشته که بیش از پیش از این گوهر گرانبهائی که در کنار شهرمان وجود دارد، حفاظت کنیم.

حمیدرضا لشگری افزود: یکی از نشانه های منحصر به فرد بودن این رودخانه این است که برغم این ناملایمات میزان تلاطم بالای این رودخانه باعث شده تا دارای اکسیژن فراوان و کیفیت بالائی باشد.

وی اظهار داشت: این رودخانه دارای پیچ های زیبا و آبشارهای بسیار تماشایی و جذابی است که تلاطم بالای آن باعث تصفیه ذاتی و خودپالائی بسیار بالای آن می شود.

**طرحی برای ساماندهی رودخانه کرج

وی یادآور شد: تعداد ماهیان این رودخانه تا حد زیادی کم شده که یکی از دلایل آن سیل اخیر در سیجان و کدر شدن آب در محدوده هائی از مسیر رودخانه است اما در طرحی مشترک با اساتید دانشگاهی مقرر شده تا طرح مطالعاتی بررسی ذخایر آبزیان رودخانه کرج اجرا شود.

لشگری گفت: در این طرح علمی باید بدانیم که اکنون در چه وضعیتی از لحاظ تعداد گونه های بومی هستیم و افزایش ماهیان با استفاده از همان گونه بومی رودخانه انجام شود.

وی در ادامه به رفتار نامناسب مردم با این رودخانه اشاره کرد و افزود: خانه تکانی رسم خوبی است ولی تبعات بسیار بدی به محیط زیست وارد می کند زیرا مردم ساکن جاده چالوس رفتار مناسبی با این رودخانه ندارند.

**واحدهای پذیرایی مجاز و غیرمجاز بلای جان رودخانه کرج

لشگری با اشاره به انواع فعالیت ها در کنار رودخانه کرج، بیان داشت: در حاشیه و مسیر این رودخانه واحدهای پذیرائی، ویلاها، واحدهای تولیدی لبنی وسنتی که خیلی مد شده و بیشتر از آن ها واحدهای عمرانی وکارگاه های دستگاه های دولتی و پیمانکارهای وابسته به آن ها مستقر هستند.

وی گفت: همه ی ایام سال یکسری زباله و پسماند در رودخانه هست ولی در عید چند عامل تشدید کننده آن است که یکی ریختن زباله متصل به خانه تکانی است و دوم احساس عدم وجود نیروهای نظارتی است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: این در حالی است که همیشه در ایام تعطیل ما سعی می کنیم نظارت ها و پایش ها را تشدید کنیم ولی یکسری از این مردم احساس می کنند نیروها نیستند و خیلی آلودگی ها در ایام تعطیل بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر ساکنان این منطقه بهتر است وسایلی را که لازم ندارند در جلوی درب منازل خود قرار دهند تا نیروهای راهداری و شهرداری آن ها را حمل کنند.

**آلودگی نفتی ناشی از استقرار واحدهای تجاری و ویلاها

لشگری در پایان اظهار داشت: در سال جاری بیش از 20 بار آلودگی نفتی دررودخانه داشتیم که این آلودگی در ایام تعطیل نیز خواهد بود که نشت مواد نفتی وگازوئیلی ناشی از ویلاها و واحدهای پذیرائی و حتی بعضی مواقع منابع متحرک بوده است.

رودخانه حفاظت شده کرج در حدفاصل بیلقان تا دیزین واقع شده و با طول تقریبی 75 کیلومتر از ارتفاعات دیزین کوه خرسنگ سرچشمه می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار